Etyczne przywództwo kluczowe w dobie globalnych zmian. Raport ICCO o public relations

Mimo presji ekonomicznej, transformacji cyfrowej i zmieniającej się rzeczywistości geopolitycznej, globalna branża PR z optymizmem patrzy w przyszłość – wynika z nowej edycji raportu „ICCO World PR Report 2024-2025”. Liderzy spodziewają się wzrostu rynku i większej rentowności usług PR. Istotnymi problemami pozostają wyzwania związane z sytuacją ekonomiczną, takie jak niechęć klientów do inwestowania (37 proc.) oraz niepewność gospodarcza (34 proc.) - podaje raport.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Etyczne przywództwo kluczowe w dobie globalnych zmian. Raport ICCO o public relations
fot. ICCO

Raport, publikowany corocznie przez światową organizację ICCO, gromadzi spostrzeżenia liderów PR z całego świata. Dostarcza danych na temat wzrostu branży, inwestycji, retencji talentów, pomiaru skuteczności działań oraz nowych trendów cyfrowych w różnych regionach.

– ICCO World PR Report 2025 pokazuje branżę public relations na kluczowym rozdrożu. W obliczu niepewności gospodarczej i presji finansowej pojawia się głębsze wyzwanie: jak poradzić sobie z geopolitycznymi zmianami, które mogą przekształcić globalny porządek. W świecie, gdzie polityka coraz bardziej wpływa na komunikację biznesową, a dezinformacja rozprzestrzenia się w alarmującym tempie, potrzeba etycznego przywództwa nigdy nie była większa – komentuje raport Grzegorz Szczepański, prezes ICCO.

PR na rozdrożu?

Tegoroczne wyniki podkreślają znaczenie takich czynników jak adopcja sztucznej inteligencji (AI), zarządzanie reputacją, wpływ geopolityczny oraz etyczne przywództwo w kontekście dynamicznie zmieniającego się krajobrazu komunikacyjnego.

Branża PR wierzy w dalszy własny rozwój, dogłębne zrozumienie roli public relations przez CEO oraz większe zrozumienie dla roli celów korporacji.

Eksperci upatrują potencjalnych wzrostów w obszarach ESG (40 proc.), doradztwa strategicznego (31 proc.), budowania relacji z influencerami (29 proc.).

grafika

Wyzwania w public relations

Aż 74 proc. ekspertów public relations korzysta już z narzędzi AI w swojej codziennej pracy. Sztucznej inteligencji używa się do tworzenia treści, analityki i automatyzacji workflow. 47 proc. liderów PR uważa, że opanowanie sztucznej inteligencji będzie kluczową umiejętnością pracowników na rynku pracy PR. Pomimo entuzjazmu wobec rozwoju AI, w branży narastają obawy etyczne związane z dezinformacją opartą na sztucznej inteligencji.

grafika

Wśród głównych wyzwań dla agencji PR są niechęć klientów do wydawania na PR (37 proc.), sytuacja gospodarcza na świecie (34 proc.), rzadziej – nowe technologie cy rekrutacja pracowników (po 20 proc. wskazań).

grafika

Raport ICCO World PR Report 2023-2024 pokazuje, że aż 60 proc. liderów branży uznaje za kluczowy problem zatrzymywanie w firmach pracowników.

– Organizacje zatrudniające PR-owców wewnętrznie tracą konkurencyjność na rzecz wyspecjalizowanych agencji. Jednym z głównych problemów jest nieprecyzyjne określenie roli PR w strukturze organizacyjnej. W wielu firmach, z powodu ograniczonych zasobów, niewielkie zespoły PR są odpowiedzialne za szeroki wachlarz zadań – od copywritingu i kontaktów z mediami, po public affairs, analizy rynkowe, event management i social media. Brak klarownego podziału obowiązków sprawia, że specjaliści PR są dodatkowo obciążani zadaniami niezwiązanymi bezpośrednio z ich kompetencjami, co prowadzi do przeciążenia i spadku motywacji – analizuje Maciej Kikta, manager ds. public relations, Expander Advisors.

–  Raport ICCO podkreśla globalny wzrost znaczenia doradztwa strategicznego i public affairs. Podobne tendencje obserwuję również na polskim rynku PR – podkreśla Izabela Wejcht, dyrektor zarządzająca WeCom PR. – Organizacje coraz częściej oczekują kompleksowego podejścia do komunikacji, łącząc public relations z public affairs. Tradycyjne zadania specjalisty PR, takie jak utrzymywanie relacji z mediami i prowadzenie biura prasowego, uzupełnia analiza i interpretacja danych, tworzenie map interesariuszy, komunikacja z decydentami na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnopolskim, prowadzenie dialogu społecznego, czy też wsparcie komunikacyjne w kontekście zmian regulacyjnych – dodaje ekspertka. 

Zobacz: Polskie projekty z szansami na SABRE Awards 

Badanie objęło regionalne perspektywy liderów branży z Wielkiej Brytanii, Europy Wschodniej, Europy Zachodniej, Afryki, Bliskiego Wschodu, Azji i Pacyfiku, Ameryki Północnej i Ameryki Łacińskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Demagog ujawnia nowe informacje o mleku "Smilk". Jest wniosek do Prokuratora Generalnego

Demagog ujawnia nowe informacje o mleku "Smilk". Jest wniosek do Prokuratora Generalnego

Lasy Państwowe tworzą Centrum Komunikacji Społecznej

Lasy Państwowe tworzą Centrum Komunikacji Społecznej

Marcin Myszka, Paulina Soboń i Damian Tkaczuk w kampanii odkurzaczy Philipsa

Marcin Myszka, Paulina Soboń i Damian Tkaczuk w kampanii odkurzaczy Philipsa

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki