Facebook testuje wyświetlanie w Related Articles wiarygodnych źródeł informacji, żeby walczyć z fake newsami

W ramach walki ze zjawiskiem fake news Facebook wprowadził na próbę nową wersję widżetu Related Articles. Zamiast treści luźno powiązanych tematycznie z konkretnym artykułem w sekcji pojawiają się alternatywne i sprawdzone źródła informacji na temat poruszony w publikowanym tekście.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Facebook testuje wyświetlanie w Related Articles wiarygodnych źródeł informacji, żeby walczyć z fake newsami

O testach związanych z nowym sposobem zwalczania fake news Facebook poinformował oficjalnie, zaznaczając, że mają one na razie ograniczony charakter i tylko wybrani użytkownicy serwisu mogą w nich uczestniczyć.

Nowość polega na zmianie funkcjonowania widżetu o nazwie Related Articles (Powiązane Artykuły), który użytkownicy Facebooka widzą po kliknięciu na link prowadzący do konkretnej treści i powrocie do serwisu. Wyświetlane są wówczas sugestie przeczytania innych artykułów związanych tematycznie z tym obejrzanym przed chwilą.

W nowej wersji Related Articles propozycje pojawiają się poniżej opublikowanego linku jeszcze zanim użytkownik z niego skorzysta. Są tam zamieszczane alternatywne i sprawdzone źródła informacji związane ściśle z tematem poruszanym w proponowanym materiale. To zdaniem Facebooka może ustrzec czytelników przed kliknięciem na link prowadzący do materiałów dezinformujących czytelników, czyli tzw. fake news.

grafika

Zgodnie z podanym przykładem kiedy użytkownik zobaczy w swoim News feedzie zapowiedź artykułu o tym, że czekolada leczy raka pochodzącym z mało znanego bloga to poniżej tego linku internauta znajdzie kilka innych sprawdzonych źródeł (np. materiały z poważnych pism medycznych) odnoszących się do związków między rakiem a czekoladą. Czytając je, użytkownik dowie się, że czekolada jest antyoksydantem i spożywana w rozsądnych ilościach może w pewnym stopniu chronić przed nowotworami, jednak w żadnym wypadku nie jest lekiem stosowanym przez medycynę w leczeniu raka.

Istnieje szansa, że po zapoznaniu się ze sprawdzonymi i prawdziwymi treściami na konkretny temat czytelnik nie skorzysta z podsuniętego mu linku prowadzącego do nieprawdziwych informacji.

Obecne testy Facebooka z Related Articles to w ostatnim czasie niejedyne próby walki serwisu z fake news i zmianą wizerunku platformy oskarżanej o bierność w rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. W marcu br. Facebook rozpoczął testowe oznaczanie potencjalnych fake news jako materiałów „kwestionowanych”, do których należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem i rezerwą.

W ub.r. Facebook zanotował 27,64 mld dol. przychodów, co oznacza wzrost o 54 proc. w skali roku. Zysk netto firmy wzrósł z 3,69 do 10,22 mld dol. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników Facebooka na koniec grudnia ub.r. wynosiła 1,86 mld.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"