#FoodTrends – z czym to się je? Najważniejsze trendy branży gastronomicznej Q1 2023

W nowym roku przyglądamy się najważniejszym kierunkom, które będą definiować branżę gastronomiczną w najbliższych miesiącach. Wzrost znaczenia alternatyw wegańskich, rozwój segmentu q-commerce i rozwój technologii AI? To wszystko w najnowszej odsłonie cyklu #FoodTrends.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

1.    Roślinne zamienniki górą

Nowy kwartał rozpoczynamy od światowego trendu zapoczątkowanego przez brytyjską organizację non-profit, czyli od Veganuary. Inicjatywa ta zachęca do wybierania roślinnych alternatyw jedzenia zamiast mięsa przez cały styczeń. Popularność tego trendu (już w 2022 roku do inicjatywy przyłączyło się 228 krajów) wyznacza też pewien kierunek branży gastronomicznej i food delivery – ludzie potrzebują więcej dań wegańskich i wegetariańskich. Mimo że propozycje roślinne są z nami na rynku od kilku dobrych lat, w nadchodzącym kwartale, jak i całym roku, możemy spodziewać się ich większej dostępności na rynku: w postaci półproduktów w sklepach spożywczych, gotowych dań serwowanych w restauracjach czy w lokalach, specjalizujących się wyłącznie w tym typie gastronomii.

„W Wolt szczególną uwagę przywiązujemy do zmieniających się preferencji żywieniowych naszych użytkowników i staramy się na nie szybko reagować. W naszej aplikacji znajdują się dedykowane zakładki z restauracjami, serwującymi wyłącznie wegańskie i wegetariańskie dania. Dołączamy także do inicjatywy Veganuary – w naszej aplikacji planujemy wprowadzenie specjalnej oferty w styczniu. Co więcej, zauważamy, że nasi partnerzy coraz częściej poszerzają swoje oferty o roślinne alternatywy dań mięsnych. Głos klienta ma ogromne znaczenie – widzimy to, także w tym przypadku” – mówi Agata Polityło General Manager Wolt Polska.

2.    Q-commerce coraz silniejsze

Pokochaliśmy możliwość robienia zakupów bez konieczności wychodzenia z domu, a także to, że już nawet w kilkadziesiąt minut od złożenia zamówienia wybrane  produkty czekają pod naszymi drzwiami. Trend quick commerce, czyli szybkich zakupów, który rozkwitł w czasie pandemii, już na stałe zagościł w naszej świadomości. Co istotne, nie mówimy już wyłącznie o zakupach podstawowych produktów spożywczych, ale także o możliwości dokonywania szybkich zakupów dostarczanych z lokalnych piekarni, kwiaciarni, cukierni, sklepów z ubraniami i kosmetykami, a nawet z produktami dla zwierząt! Q-commerce świetnie sprawdziło się w okresie świątecznym dla tych zabieganych, szukających prezentów na ostatnią chwilę. Z dużym prawdopodobieństwem klienci będą chętnie korzystać z oferty q-commerce także w najbliższych, zimowych miesiącach – gdy aura nie zachęca do wychodzenia z domów.

3.    Nie tylko fast food

Nowy rok – nowa ja? Frazes będący przedmiotem wielu żartów, ale z drugiej strony zawierający w sobie jednak nutkę prawdy. W najbliższych miesiącach będziemy bardziej przykładać wagę do jakości jedzenia, które spożywamy. Niegdyś jedzenie na dowóz kojarzyło się wyłącznie z burgerem szybko zaspokajającym głód czy pizzą zamawianą na spotkania towarzyskie. Oczywiście, nie będziemy w całości rezygnować z tych przyjemności, ale coraz częściej w naszym codziennym jadłospisie będziemy stawiać na jakość spożywanego jedzenia.  Przykładowo, zamawianie lunchu w trakcie pracy – jest to rozwiązanie szybkie i wygodne. Chcemy jednak, aby dostarczone jedzenie nie tylko zaspakajało głód, a było pełnowartościowym i smacznym posiłkiem. Zwłaszcza podczas ciemnych, zimowych miesięcy, będziemy wybierać potrawy jak najlepszej jakości, dostarczające wielu składników odżywczych. Nawet w przypadku wcześniej wspomnianej pizzy na spotkanie towarzyskie – w decydowaniu o wyborze restauracji, kluczowa może okazać się nie tylko jakość jej składników, ale także jakość dostawy – oczekujemy, że jedzenie będzie smakować tak samo, jak na miejscu w restauracji.

„Jakość naszych usług jest podstawą naszej działalności. Bierzemy pod uwagę zarówno kompleksową obsługę użytkownika z poziomu aplikacji, jak i dostarczenie gotowego dania. Jako Wolt bierzemy na siebie odpowiedzialność za to, by cały proces, od złożenia zamówienie po dostawę, był na jak najwyższym poziomie. Dbamy również o to, by nasi partnerzy restauracyjni wyznawali podobne wartości do nas, czyli przede wszystkim to, by dostarczać klientom jak najlepsze jedzenie” – dodaje Agata Polityło General Manager w Wolt Polska.

4.    AI wkracza do branży gastronomicznej

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji zaczynają podbijać kolejne rynki. Nie inaczej jest w przypadku gastronomii i food delivery. Wpływ rozwiązań AI będzie zauważalny na przykład podczas procesu składania zamówienia (większa automatyzacja), ale także we właściwej dostawie dania, np. przez… robota-dostawcę! Oczywiście, nie mówimy tu o całkowitej rewolucji – czynnik ludzki w dostawach jedzenia nadal pozostanie podstawą. Niemniej jednak firmy stale będą poszukiwać usprawnień i optymalizacji ich działalności, przekładających się na coraz szybsze dostawy zamówionych dań, czy minimalizację błędów w zamówieniach, np. poprzez specjalny algorytm wyłapujący braki w danym zamówieniu lub niepoprawne jego skompletowanie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"