Nowa strona główna Gazeta.pl bez zaskoczeń, uporządkowana i czytelniejsza (opinie)

W nowej wersji strony głównej Gazeta.pl wprowadzono zmiany bardziej porządkujące treści, ułatwiające nawigację oraz uspójniające wygląd witryny na komputerach i urządzeniach mobilnych. Nie są to oczywiście rewolucyjne zmiany - komentują dla Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji interaktywnych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Nowa strona główna Gazeta.pl bez zaskoczeń, uporządkowana i czytelniejsza (opinie)

Na nowej stronie głównej Gazeta.pl każda z sekcji tematycznych ma nagłówek w innym kolorze. Sekcje są podzielone na dwie części: z dużymi linkami zdjęciowymi (tzw. kafelkami) oraz listą linków tekstowych. Zachowano poprzednią kolejność działów tematycznych, natomiast powiększono rozmiar kafelków. Witryna w nowej wersji została definitywnie udostępniona w środę.

Katarzyna Jarzyna, zajmująca się UX w Gorilla Agency, zwraca uwagę, że zmieniły się też ikonki u góry strony głównej linkujące do takich usług jak poczta, forum czy blog. - W porównaniu ze starymi, pstrokatymi ikonami, łatwiej je rozczytać już na pierwszy rzut oka, nawet przy szybkim skanowaniu treści - ocenia.

- Poza tym po kliknięciu w tab „Wyborcza.pl” otwiera się full screenowe menu z działami i tematami artykułów. Jest to wygodne rozwiązanie w przypadku, gdy obszarów, do których linkujemy, jest dużo. Portal Gazeta.pl jest na to idealnym przykładem - opisuje Jarzyna. - Teraz, dzięki większej przestrzeni, lista jest czytelniejsza, można widoczniej wyodrębnić nagłówki i tematy. Dlatego łatwiej wybrać interesujący nas segment, a całość przedstawia się atrakcyjniej i lżej, niż wcześniejsze rozwiązanie - mniejsze, ciasne, a przez kolorystykę - toporne - ocenia.

grafika

Według Marcina Piwnickiego, założyciela i dyrektora kreatywnego w Kohe, na stronie głównej Gazeta.pl wprowadzono zmiany nierzucające się w oczy. - Po wejściu na nową Gazetę.pl ma się wrażenie, coś się zmieniło lecz ciężko od razu wskazać co tak na prawdę. Można, więc mówić raczej o odświeżeniu niż większej rewolucji. Zmiany na pierwszy rzut oka są niewielkie, natomiast istotne dla poprawienia czytelności strony i konsumpcji treści - komentuje.

- Przede wszystkim treści i elementy strony są bardziej uporządkowane i usystematyzowane. Poprawiono czytelność strony i wyróżniono bardziej nagłówki sekcji tematycznych, którym nadano również nowy kod kolorystyczny, choć poprzednie ich wyróżnienie również nie było najgorsze. Uporządkowano również nieznacznie przestrzeń reklamową, choć w dalszym ciągu można reklamę pomylić z newsem, co naturalnie nie jest bez celu, ale może irytować w codziennym przeglądzie informacji - opisuje Piwnicki.

Na stronie głównej zmieniła się też czcionka. - Zastosowano font Calibri - czytelny, a jednocześnie przyjemniejszy niż surowy Arial. Ciekawiej prezentuje się teraz zróżnicowana wielkość fontu w nagłówkach i treściach. Dodatkowe podbicie kolorem nagłówków „Wiadomości”, „Sport”, „Biznes i technologie”, itd., sprawia, że użytkownicy mogą lepiej zorientować się, w jakim dziale strony głównej aktualnie się znajdują - opisuje Katarzyna Jarzyna.

Jej zdaniem na plus wypada zmiana wyglądu kafelków. - Zmniejszono liczbę wariantów wielkości kafelków, przez co strona główna wydaje się bardziej symetryczna i uporządkowana. Dzięki temu jest mniej chaotycznie, a skanowanie treści jest łatwiejsze. Poszczególne kafelki zamknięto w ramki i zgodnie z trendem material designu podbito lekkim cieniowaniem. Wzmacnia to wizualnie klikalność kafelków i bardziej wyodrębnia je między sobą, więc ryzyko kliknięcia w nieinteresujący nas kafelek jest mniejsze - analizuje ekspertka z Gorilla Agency.

- Przemeblowaniu i zmniejszeniu uległy również moduły treści dodatkowych (pogoda, horoskop, repertuar kin i TV). Teraz znajdują się w prawej części strony, a nie jak wcześniej w głównym obszarze strony, między artykułami. Dzięki temu są mniej inwazyjne i mniej rozpraszają - dodaje.

grafika

Robert Sosnowski, CVO i partner w agencji Biuro Podróży Reklamy, ocenia, że strona główna Gazeta.pl nie wyróżnia się spośród innych witryn tego typu, przy czym jest poprawny i profesjonalnie zaprojektowany. - Duża ilość materiału, jaką ma do dyspozycji wydawca, jest przez niego dobrze wykorzystana. Całość treści jest nieźle podzielona na bloki tematyczne, a reklamy są w tę siatkę dobrze wkomponowane - analizuje.

- Gazeta.pl, którą lubię jako medium, i na laptopie i na platformie mobilnej wygląda poprawnie, ale i też całkiem ciekawie. Trudno liczyć na zaskoczenie w przypadku tak dużego wydawcy - wszystko opiera się teraz na siatce i kontencie. Jeśli chodzi o rozwiązanie webowe to Gazeta.pl nigdy nie miała jakiegoś specjalnego charakteru i tu niewiele się zmieniło - ocenia Sosnowski.

- Na pewno warto docenić coś co wydaje się już oczywiste, czyli uwspólnienie widoku desktopowego i mobilnego, tym bardziej, że coraz częściej zdarza nam się rozpoczynać czytania artykułu na jednym urządzeniu i kończyć na innym - dodaje Marcin Piwnicki.

- Podobno strona została lepiej opracowana i zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania, choć w przypadku stron informacyjnych są to już minimalne różnice. Twórcy deklarują, że nowa wersja strony w zależności od urządzenia ładuje się do ponad 50 proc. szybciej niż poprzednia, więc chociażby dla takiego wyniku warto było ją odświeżyć - ocenia dyrektor kreatywny w Kohe.

Według badania Gemius/PBI w sierpniu br. cały portal Gazeta.pl zanotował 10,24 mln realnych użytkowników, 227,71 mln odsłon oraz 9 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. Natomiast sama strona główna miała 2,28 mln użytkowników, 91,35 mln odsłon oraz godzinę, 19 minut i 34 sekundy średniego czasu korzystania.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"