Rusza przetarg na transmisje PKO BP Ekstraklasy. „Canal+ na musiku, Viaplay z agresywną strategią”

Piłkarska Ekstraklasa wysłała zaproszenia do przetargu dotyczącego transmisji rozgrywek przez cztery sezony, na oferty będzie czekać do końca czerwca. Władze Canal+ Polska, od lat pokazującego ligę, spotkały się z działaczami grających w niej klubów. - To pokazuje, że Canal+ jest na musiku. Stara się utrzymać produkt, w który inwestował przez lata i na którym opiera swoją ofertę sportową. W rywalizacji z Viaplay nadal ma sporo przewag - komentują dla Wirtualnemedia.pl menedżerowie z agencji marketingu sportowego.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Rusza przetarg na transmisje PKO BP Ekstraklasy. „Canal+ na musiku, Viaplay z agresywną strategią”

Spółka zarządzająca piłkarską PKO BP Ekstraklasą niedawno zdecydowała, że w ramach najbliższego przetargu zaoferuje prawa do transmisji rozgrywek przez cztery sezony: od 2023/24 do 2026/27.

Prezes firmy Marcin Animucki miesiąc temu przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że przetarg zostanie przeprowadzony „w oparciu o gotowe propozycje pakietów, przygotowanych na bazie naszych analiz, know-how i wcześniejszych konsultacji z rynkiem”.

- Wśród nich zakładamy pakiet główny dotyczący praw do pokazywania wszystkich meczów, z prawem do odprzedaży sublicencji, ale też dużo uwagi poświęcamy przygotowaniu pakietów digitalowych. Chodzi o zaadresowanie trendów mediowych i dotarcie zwłaszcza do młodego widza czy użytkownika, odbierającego treści przez różne kanały internetowe, w tym social media, ligowe aplikacje - opisał szef Ekstraklasy.

- Dokładny termin formalnego rozpoczęcia przetargu będzie zależał od sytuacji geopolitycznej i otoczenia rynkowego, ale na dziś zakładamy rozesłanie zaproszenia do składania ofert w maju - stwierdził Animucki.

Ekstraklasa czeka na oferty do końca czerwca

Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, w zeszłym tygodniu Ekstraklasa SA skierowała zaproszenia do udziału w przetargu.

- W dniu 16 maja skierowaliśmy zaproszenia do składania ofert w przetargu obejmującym zakup krajowych praw mediowych do rozgrywek Ekstraklasy w sezonach 2023/24 -  2026/27 do około 25 uczestników krajowego, jak i międzynarodowego rynku mediowego - przekazał nam Marcin Animucki, prezes Ekstraklasy.

W najbliższych tygodniach spółka będzie odpowiadać na możliwe pytania od potencjalnych uczestników przetargu. - W czerwcu zaś będą odbywały się spotkania dotyczące m.in. zakresu praw i pakietów objętych przetargiem. Zaś termin na złożenie ofert jest do końca czerwca - zapowiedział Animucki.

Canal+ spotyka się z klubami

Ekstraklasę od połowy lat 90. pokazuje Canal+, a od 2000 roku jest głównym lub jedynym nadawcą rozrywek (z wyjątkiem lat 2008-2011, kiedy większość meczów można było oglądać w Orange Sport). W ramach obecnego kontraktu transmituje wszystkie spotkania, a po jednym z każdej kolejki można też oglądać w kanale otwartym TVP (w sierpniu 2020 roku umowę przedłużono do końca sezonu 2022/23).

Według ustaleń Weszło w ostatnich tygodniach menedżerowie Canal+ Polska, na czele z prezes Edytą Sadowską, odwiedzili większość klubów grających w PKO BP Ekstraklasie. Taki ruch krótko przed przetargiem na transmisje wydaje się zrozumiały, ponieważ Ekstraklasa od lat jest najważniejszą pozycją w ofercie sportowej nadawcy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pko-ekstraklasa-serwis-streamingowy-puby-londyn-screach-wielka-brytania-jak-ogladac-transmisje,7170013965629569a ##

- Canal+ stara się utrzymać produkt, w który inwestował przez lata. Zmiana sposobu wyłonienia zwycięzcy tego konkursu przez spółkę Ekstraklasa SA zmienia też nieco zasady gry - komentuje Maciej Akimow, CEO agencji Shark Agency. - Z tego też względu obecny właściciel praw do pokazywania Ekstraklasy przyjął dużo bardziej agresywną strategię komunikacji. Segment sportu w Canal+ po ewentualnej utracie praw do pokazywania rodzimej ligi przestanie mieć dla większości kibiców jakąkolwiek wartość - ocenia.

Ubytki widać zwłaszcza w ofercie transmisji piłkarskich w Canal+ Polska. Nadawca po ponad 25 latach kończy właśnie pokazywać piłkarską ligę angielską, przez najbliższe sześć sezonów rozgrywki będzie można oglądać na platformie Viaplay. W połowie ub.r Canal+ i Eleven straciły na rzecz Viaplay transmisje niemieckiej ligi piłkarskiej, a Canal+ od czterech lat nie pokazuje już też Ligi Mistrzów i Ligi Europy (LM można obecnie oglądać w Polsat Sport Premium, a LE i Ligę Konferencji na Viaplay).

- Canal+ jest na musiku. Nie chcę przesadzać, że to dla francuskiej stacji walka o być albo nie być, ale może tym razem to tylko niewielka przesada? - zastanawia się Rafał Romaniuk, prezes agencji Arskom. - Gdyby Canal+ stracił prawa do Ekstraklasy, portfolio sportowe stałoby się mizerne, nieporównywalnie słabsze od konkurencji, a przecież jeszcze niedawno Canal+ był królem polowania. Miał u siebie niemal wszystkie najważniejsze rozgrywki - przypomina.

W przetargu będzie wiadomo, ile oferują konkurenci

Z informacji Weszło wynika, że w przetargu uczestnicy nie będą składali ofert „w ciemno”, tylko będą informowani o warunkach proponowanych przez konkurentów, tak żeby mogli je przebić.

- Spotkania przedstawicieli Canal+ z klubami Ekstraklasy oceniam jako słuszny i prawdopodobnie skuteczny krok. Zwłaszcza jeśli rzeczywiście okaże się, że nadchodzący przetarg nie będzie przetargiem w klasycznym tego słowa znaczeniu, ale bardziej konkursem z elementami negocjacji. W takiej konfiguracji znacznie wzrośnie dodatkowa rola aspektów pozafinansowych takich jak poparcie klubów czy przewagi technologiczne - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Można powiedzieć, że Canal+ wzmocnił sobie zaplecze negocjacyjne i stworzył swoistą soft power w tej układance - dodaje.

Zauważa też mankament takiej sytuacji dla Canal+. - Minusem jest całkowite odkrycie się. Przede wszystkim jasno pokazuje, jak bardzo zależy Canal+ na tych prawach telewizyjnych. Spotkania z klubami to bardzo niestandardowy ruch, niektórzy mogą go nawet odczytywać jako desperacki. Przy tak mocnym odkryciu się, dziwiłbym się, gdyby Ekstraklasa nie wykorzystała tego w wyżyłowany sposób - mówi Kita.

Klub grające w danym sezonie w Ekstraklasie są współwłaścicielami spółki zarządzającej ligą - każdy ma 5,15 proc. udziałów, a pozostałe 7,2 proc. należy do PZPN.

Canal+ z większym zasięgiem od Viaplay

Najważniejszym argumentem w wielu przetargach pozostaje cena. W przypadku transmisji Ekstraklasy w ramach nowego kontraktu może sięgnąć 300 mln zł rocznie.

Obecnie według nieoficjalnych informacji Canal+ Polska za transmisje z PKO BP Ekstraklasy płaci prawie 200 mln zł rocznie, a Telewizja Polska - nieco poniżej 50 mln zł. Te kwoty obejmują łącznie ok. 25 mln zł kosztów produkcji transmisji realizowanych przez spółkę zależną Ekstraklasy.

Rafał Romaniuk uważa, że Canal+ podczas spotkań z klubami może podkreślać swoje nie tylko finansowe atuty jako nadawca Ekstraklasy. - Pokazuje się jako pewny partner, bo Canal+ współtworzy produkt Ekstraklasa od ponad 20 lat. Bezpieczny, bo jest na innym poziomie technologicznym niż Viaplay. I w końcu zaufany, bo pamiętajmy, że nie zmniejszył zaangażowania finansowego podczas pandemii, do czego miał podstawy - wylicza.

Weszło podało, że na spotkaniach z działaczami klubów Ekstraklasy menedżerowie Canal+ pokazują wyniki badań dowodzących, że 40 proc. widzów nadal ogląda ligę wyłącznie w telewizji. Można to odebrać jako prztyczek w stronę Viaplay, która jest obecna w Polsce od niespełna roku i na koniec marca miała poniżej 600 tys. subskrybentów.

Natomiast Canal+ Polska w połowie 2020 roku miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 329 tys. pośrednich (po wzroście o 2,5 proc. rok do roku), czyli głównie korzystających z pakietów Canal+ w sieciach kablowych. Nowszych danych nie ma, tamte nadawca w prospekcie przed nieudaną próbą debiutu na warszawskiej giełdzie.

Ponadto od połowy 2019 roku klienci usługi telewizyjnej Cyfrowego Polsatu mogą wykupić dodatkowy pakiet z dwoma stacjami Canal+ pokazującymi PKO BP Ekstraklasę.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/hbo-max-netflix-najpopularniejsze-serwisy-vod-w-polsce-cena-oferta,7169863986800769a ##

Czy ta różnica w zasięgach jest istotna dla klubów, które starają się zapewnić jak najszerszą ekspozycję dla sponsorów? - Porównywanie liczb obecnie nie ma sensu, bo Viaplay po potencjalnym przejęciu praw i tak zbuduje sobie bazę kibiców, która podobnie jak przy meczach Legii w europejskich pucharach musiała wykupić dostęp. Canal+ z kolei to nie tylko sport, ale zwykła telewizja, gdzie ludzie nawet posiadając pełne pakiety nie śledzą Ekstraklasy - zauważa Maciej Akimow

- Nasza liga jest często przeceniana pod kątem zainteresowania. Może być to niepopularna opinia, bo ludzie bardzo często oceniają coś przez pryzmat social mediów, zaangażowania kibiców. Grupa kibiców piłkarskich w Polsce jest zaangażowana, ale nie tak liczna jak mogłoby się wydawać. Wystarczy spojrzeć na wyniki oglądalności meczów Ekstraklasy. Są to kibice, którzy obejrzą mecz bez względu na kanał dystrybucji - uważa komentuje szef Shark Agency.

- Jedyną różnicą dla ligi jak i klubów byłoby pokazywanie spotkań w otwartej telewizji. Wtedy wyniki byłby kilkukrotnie większe, co potwierdzały mecze transmitowane w TVP - dodaje.

Innego zdania jest Grzegorz Kita. - Na pewno na korzyść Canal+ grają takie elementy jak zasięg, jakość, rodzaje platform, a nawet przyzwyczajenia widzów. Sądzę poza tym, że stacja będzie musiała zrewitalizować swój sposób pokazywania ligi, a nawet studia - ocenia.

Viaplay z wpadkami technicznymi i agresywną strategią

Canal+ Polska dwa lata temu uruchomił platformę streamingową Canal+ online, równocześnie zaczął wygaszać poprzednią usługę nc+ GO, dostępną tylko dla subskrybentów pakietów telewizyjnych z Canal+ (ostatecznie zamknięto ją w marcu br.).

Za to Viaplay od startu w Polsce zaliczyła sporo wpadek technicznych. W środę część subskrybentów narzekała na problemy z transmisją finału Ligi Europy, w styczniu wskutek usterek nie mogli obejrzeć końcówki najważniejszej walki na gali KSW, a w grudniu - dużej części hitowego meczu ligi niemieckiej. Ponadto platforma oferuje treści w standardzie obrazu 720 p, który wielu widzów, zwłaszcza ci korzystający ze smart TV, uważa za niewystarczający.

- Viaplay aby wygrać musiałby stworzyć ofertę ponadwymiarową, gdzie nie tylko cena byłaby wyższa, ale i zobowiązania do zapewnienia zasięgów i jakości poważniejsze. To wydaje się mało prawdopodobne - uważa Grzegorz Kita.

Jego zdaniem akurat spotkania menedżerów Canal+ z działaczami klubów mogą być dla skandynawskiej platformy mobilizujące. - Widok konkurenta, który tak mocno walczy o Ekstraklasę, może skłonić do zastanowienia czy rzeczywiście w tym produkcie potencjał nie jest wyższy niż się to wydaje albo czy jego wpływ na rynek nie jest znacznie głębszy - komentuje.

Według Rafała Romaniuka o rozmachu skandynawskiej platformy w Polsce świadczy przejęcie po Canal+ transmisji z ligi angielskiej. - Szwedzi mają bardzo agresywną politykę, co pokazali w wygranym starciu o prawa do ligi angielskiej. Zaproponowali absurdalne, jak na polskie warunki, pieniądze. Po tej przegranej, niezwykle prestiżowej, w kuluarach mówiło się, że Francuzi spotkali się z atakiem Wikingów - mówi.

- Jeśli w walce o Ekstraklasę zdecyduje tylko cena, a ona będzie kluczowa, walka będzie trwała do końca. Canal+ na pewno pójdzie na całość, ale w ramach zdrowego rozsądku. Nie poświęci stabilności i racjonalności budżetowej - prognozuje. - A po Viaplay spodziewam się wszystkiego - podkreśla.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-kanalow-sportowych-tvp-sport-lider-jak-ogladac-oferta-online,7170046925195393a ##

Czy do walki o główny pakiet transmisji z PKO BP Ekstraklasy mogą włączyć się inni nadawcy? Miesiąc temu menedżerowie z agencji marketingu sportowego sceptycznie oceniali taką możliwość, zwracając uwagę, że grupa Cyfrowy Polsat (należą do niej Polsat Sport i Eleven Sports) ma już szeroką ofertę piłkarską, natomiast Eurosport nigdy takiej nie miał, za to pokazuje sporo zawodów tenisowych, w sportach zimowych oraz letnie i zimowe igrzyska olimpijskie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+