Od września 2021 roku biuro reklamy Polsat Media włącza do rozliczeń reklamowych kampanii telewizyjnych tzw. viewing OOH, czyli oglądalność telewizji poza domem realizowaną przez Gemius łącząc je z dotychczasowymi danymi o oglądalności Nielsena. Od października rozwiązanie stosuje to również Biuro Reklamy Telewizji Polskiej, a od listopada - TVN Media.
Związek Pracodawców Mediów Telewizyjnych MOC TV oraz większość nadawców chcieli audytu danych OOH Gemiusa, oraz audytu metodologii fuzji tych danych z panelem Nielsena. Za audytem opowiadali się też m.in. IAA, SAR, ZAR i Koalicja „Marketerzy dla Lepszych Badań”.
Początkowo na audyt nie zgodził się Polsat, jednak podczas grudniowego walnego zgromadzenia wspólników MOC TV przedstawiciele Grupy Polsat zmienili zdanie i poparli audyt fuzji danych Nielsena i Gemiusa.

Pod koniec stycznia br. zdecydowano, że audyt przeprowadzi francuska firma badawcza CESP, a jego koszty - wstępnie oszacowane na 350 tys. zł - pokryje MOC TV.Wyniki audytu dostępne szeroko?
Podczas ostatnich rozmów Związku z Gemiusem ustalono wstępnie, że Gemius zleci część audytu dotyczącą danych o oglądalności OOH, a MOC TV – część audytu mechanizmu fuzji danych OOH z panelem telemetrycznym Nielsen.
Koszt audytu mechanizmu fuzji danych ma wg szacunków wynieść ok. 125 tys. zł. Dostęp do pełnych jego wyników ma mieć każdy klient Gemiusa, opłacający dostęp do danych o oglądalności tv poza domem – zarówno bezpośredni jak i pośredni.
Obecnie procedowane są umowy z CESP i z Nielsenem.
Nie opracowano jeszcze harmonogramu audytu, jednak ustalono, że powinien on zacząć się nie później niż 1 kwietnia br., a zakończyć na początku września.

Zarówno Gemius, jak i MOC TV chcą, aby podsumowanie wyników obu audytów można było zaprezentować zarówno wszystkim członkom MOC TV, jak i wszystkim klientom Nielsena oraz Gemiusa.











