Gemius proponuje radykalne zmiany w Megapanelu

Wykonująca badanie Megapanel firma Gemius przedstawiła propozycje gruntownych zmian w jego realizacji. Zakładają one m.in. objęcie pomiarem treści audio i wideo, wydzielenie ruchu generowanego w urządzeniach mobilnych oraz szybsze publikowanie wyników.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Firma Gemius, która na zlecenie spółki PBI realizuje badanie Megapanel, wysunęła propozycje zmian w tym pomiarze w ramach rozpoczynanej właśnie dyskusji branżowej na jego temat (więcej). Gemius przekonuje, że jako podmiot międzynarodowy może niektóre z rozwiązań stosowanych w innych krajach wprowadzić na polski rynek.

I tak Gemius proponuje, żeby Megapanel objął badanie materiałów audio i wideo w sieci, które może odbywać się – analogicznie jak w przypadku serwisów – przez pomiar od strony treści audio i wideo (site-centric) oraz od strony użytkownika (user-centric). Ponieważ badanie opiera się na danych z software panelu (ok. 17 tys. internautów) oraz cookie panelu (ok. 70 tys. internautów), może obejmować poziom nawet pojedynczych materiałów multimedialnych. „Wyniki badania od strony treści mogą być prezentowane z kilkugodzinnym opóźnieniem i być dostępne wyłącznie dla wydawców w aplikacji gemiusExplorer jako dodatkowa sekcja, tuż obok zakładek ‘Witryny’ i ‘Aplikacje’” – czytamy w komunikacie firmy. Gemius proponuje też rozważyć zmianę aktualnej definicji odsłony na taką, która uwzględni także strony w większości oparte na komponentach wykorzystujących Ajax czy Flash.

Ponadto firma sugeruje, żeby ruch na stronach wygenerowany w urządzeniach przenośnych prezentować osobno, a nie razem z oglądalnością przez komputery PC. „Dodatkową metodą realizacji badania mobilnego korzystania z internetu jest budowa panelu użytkowników tych urządzeń, co wiążę się z powołaniem dedykowanego zespołu pracującego nad aplikacją działającą na urządzeniach mobilnych oraz zespołu badawczego, który będzie dbał o właściwą metodologię pomiaru i analizy danych” – brzmi propozycja z komunikatu firmy.

Jednocześnie przedstawiciele Gemiusa zauważają, że grupa internautów badanych w Megapanelu jest dobierana za pomocą podstawowych zmiennych demograficznych, których rozkład nie jest zgodny z ich rozkładem w populacji użytkowników sieci, co powoduje, że rozrzut wag panelistów jest większy niż pożądany. „Proponujemy przeprowadzenie i cykliczne powtarzanie (np. co 2 lata) badania założycielskiego (establishment survey), które pomoże lepiej opisać (za pomocą większej ilości zmiennych) populację internautów, a co za tym idzie skład panelu” – czytamy w komunikacie. Gemius wskazuje też, że grupa internautów badana w Megapanelu może jednocześnie służyć do pomiaru kontaktu z reklamami, efektywności kampanii oraz wydatków reklamowych.

Z kolei aplikację gemiusExplorer należałoby zdaniem przedstawicieli firmy poszerzyć o dwa drzewka: to prezentujące pojedyncze witryny (domeny internetowe) jako węzły posortowane w zależności od preferencji użytkownika oraz to pokazujące produkty zasięgowe, takie jak np. MaxReach. Ponadto razem z wynikami badania mogą być dystrybuowane drzewka i agregaty tworzone na zlecenie poszczególnych klientów, np. dotyczące sieci reklamowych. Firma chce też rozszerzyć pomiar na użytkowników innych przeglądarek niż Internet Explorer i Mozilla Firefox oraz innych systemów operacyjnych niż Windows.

Gemius deklaruje też, że może szybciej publikować wyniki Megapanelu i w ujęciu za krótsze okresy niż – jak obecnie – tydzień i miesiąc. Firma sugeruje, że w tym celu należałoby zastąpić aktualny sposób wyliczania wskaźnika real users metodą LBU lub – działającą na danych 20-dniowych – Estimated Cookie. W takiej sytuacji wyniki pomiaru byłyby znane już po do 2–3 tygodniach od zakończenia badanego miesiąca. Gemius może też dostarczać dane pozwalające na analizę oglądalności witryn i aplikacji w ujęciu dobowym – w tzw. plikach dziennych, które umożliwiają łączenie dni w dowolne okresy i prezentowanie zagregowanych danych dla np. poniedziałków czy 10 następujących po sobie dni.

Firma odniosła się w swoim komunikacie także do obecnego składu spółki Polskie Badania Internetu i planowanego przez nią rozszerzenia rady metodologicznej Megapanelu. „Rekomendujemy stworzenie ciała, które reprezentując różne interesy i wszystkie grupy podmiotów (wydawców, w tym serwisy społecznościowe, oraz sieci reklamowe, reklamodawców i domy mediowe), będzie wyznaczało kierunki rozwoju badania” – deklarują przedstawiciele Gemiusa. „Rola firmy badawczej w tak zorganizowanym podmiocie powinna skupiać się przede wszystkim wokół poprawności metodologicznej i czystości rozwiązań stosowanych w badaniu” – zaznaczają.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów