Globalne przychody z reklam osiągną 842 miliardy dolarów w 2023 roku

Według Magna Global wielkość światowego rynku reklamowego wzrośnie o 4,6 proc., do 842 miliardów dolarów w 2023 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wcześniej, w grudniu ub.r., spółka prognozowała wzrost o 4,8 proc..

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Globalne przychody z reklam osiągną 842 miliardy dolarów w 2023 roku
fot. Shutterstock.com

Vincent Letang, wiceprezes Magna ds. globalnych badań rynkowych, powiedział, że wydatki na reklamę spadły w pierwszym kwartale 2023 r. Wzrost na całym świecie wyniósł zaledwie 1,5 proc., a na większości rynków zachodnich nie było go wcale. Wynika to z „niepewności ekonomicznej i braku czynników cyklicznych”, czyli istotnych powtarzających się zdarzeń, które wpływają na częstotliwość emisji reklam. Eksperci Magna wskazują, że jest coś, co łagodzi wpływ kryzysu: ekspansja e-commerce i mediów detalicznych.

Letang dodał, że tradycyjne media – reklamy telewizyjne, prasa, radio i outdoor – są podatne na spowolnienie gospodarcze i niepewny klimat biznesowy. Marki mają pokusę cięcia budżetów na reklamę wizerunkową na rzecz formatów cyfrowych. Tym samym przychody z reklam w tradycyjnych formatach zostaną w tym roku zmniejszone o 3 proc. -  do 264 miliardów dolarów, co stanowi 31 proc. całkowitej sprzedaży reklam.

Analitycy twierdzą, że przychody z reklam telewizyjnych spadną w tym roku o 5 proc., do 159 miliardów dolarów, ale sprzedaż cyfrowych reklam wideo nadal rośnie. W 2022 roku ich udział wyniósł średnio 12 proc. łącznych przychodów nadawców na wiodących światowych rynkach (USA i Wielka Brytania ok. 15 proc., Niemcy 9 proc., Francja 7 proc., Japonia 2 proc.). Ale to nie rekompensuje firmom strat spowodowanych spadkiem popytu na telewizję linearną.

Reklama cyfrowa rośnie w siłę

Magna Global prognozuje, że w 2023 r. wydatki na reklamę cyfrową wzrosną o 8,5 proc., do 577 mld dolarów. Udział reklamy cyfrowej wzrośnie do 69 proc. w całkowitej sprzedaży reklam. Reklamy w mediach społecznościowych wzrosną o 9 proc., do 172 miliardów dolarów, a shorts wzrosną o 8,6 proc.do 71 miliardów dolarów.

Wartość reklam w wyszukiwarkach i e-commerce osiągnie wartość 300 miliardów dolarów. Spośród nich media detaliczne będą generować 121 miliardów dolarów, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

Najwyższe tempo wzrostu wydatków reklamowych przewiduje się w Indiach – 12,3 proc. do 12,6 mld dolarów, natomiast chiński rynek reklamowy odbuduje się szybciej niż wcześniej oczekiwano i wzrośnie o 8,4 proc.. Magna przewiduje, że rynki Europy Zachodniej w tym roku odnotują stagnację, wzrost rynku mediów w Niemczech, Francji i Włoszech wyniesie mniej niż 3 proc., a właściciele tradycyjnych mediów poniosą straty.

W 2024 roku spodziewana stabilizacja

W Stanach Zjednoczonych przychody z reklam w mediach wzrosną zaledwie o 2,5 proc., do 333 miliardów dolarów, a wydatki na reklamy wideo spadną o 8 proc. na wszystkich platformach. Reklama drukowana wykaże spadek o 6 proc., audio - 2 proc., mailingi - 7 proc.. Podczas gdy wydatki na reklamę były na niezmienionym poziomie w IV kwartale 2022 roku i I kwartale 2023 roku, oczekuje się, że klienci wydadzą więcej w drugiej połowie roku.

Google, Meta oraz Alibaba będą odpowiadać za 47 proc. światowych wydatków na reklamę, czyli o 2 proc. mniej niż w 2021 roku.

W rezultacie Magna prognozuje, że w 2024 roku nastąpi stabilizacja gospodarcza i powrót do najważniejszych wydarzeń cyklicznych, takich jak wybory prezydenckie w USA, igrzyska olimpijskie w Paryżu czy mistrzostwa Europy w piłce nożnej. To ma ponownie przyspieszyć wzrost wydatków na reklamę: o 6,1 proc. na świecie (do 892 mld dolarów) i o 7,3 proc. w USA. Przychody z reklam właścicieli mediów tradycyjnych wzrosną o 1 proc., podczas gdy sprzedaż reklam cyfrowych wzrośnie o 8 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów