Według analityków Caratu w br. wydatki reklamowe na całym świecie zwiększą się o 4 proc., do 529 mld dolarów, a w przyszłym roku o kolejne 4,7 proc. Identyczną prognozę wzrostu na rynku w br. przedstawił niedawno ZenithOptimedia, według którego w 2016 roku nakłady marketingowe wzrosną o 5 proc. (zobacz szczegóły).
Carat szacuje, że w br. reklama telewizyjna zyska 2,6 proc., reklama radiowa - 1,3 proc., kinowa - 4,7 proc., outdoorowa - 3,4 proc., a internetowa - aż 15,7 proc. Natomiast gazety stracą 4,4 proc. wpływów reklamowych, a magazyny - 2 proc. Podobnego rzędu zmiany mają nastąpić w przyszłym roku.

Do telewizji trafi w br. 42 proc. wszystkich wydatków reklamowych, a w przyszłym roku będzie to o 0,7 pkt proc. mniej. Spadek udziału w rynku reklamowym zanotują też gazety i magazyny, natomiast spory wzrost osiągnie internet (z 24,3 proc. do 26,5 proc.).
Reklama telewizyjna zyskuje rocznie po ok. 3 proc. i jej udział w całym rynku nadal wynosi ponad 40 proc., chociaż w przyszłym roku po raz pierwszy spadnie poniżej 42 proc. Natomiast wzrost reklamy internetowej powoli wyhamowuje, przy czym wynosi corocznie kilkanaście proc., dzięki czemu jej udział w br. zbliżył się do jednej czwartej, a w przyszłym roku przekroczy ten poziom.

W internecie zdecydowanie najbardziej procentowo zyskuje reklama mobilna (o 51,2 proc. w br. i 44,5 proc. w przyszłym). Natomiast o mniej więcej jedną piątą rocznie rośnie reklama wideo.
Na drugiej podstronie prognozy reklamowe dla najważniejszych regionów i rynków

Według szacunków Caratu region Europy Zachodniej zanotuje w br. wzrost wydatków na reklamę o 2,6 proc., Ameryka Północna o 4,2 proc., Azja i Pacyfik o 4,1 proc., a Ameryka Łacińska o 12,7 proc. Dalszy wzrost wydatków na reklamę w Europie Zachodniej jest spowodowany znacznymi wydatkami na reklamę w 2015 roku w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii (wzrost o odpowiednio 6,4 proc. i 6,9 proc.). Były wystarczająco wysokie, aby zrekompensować niestabilność polityczną w Grecji i powiązany z tym spadek wydatków na reklamę w tym roku (o 12 proc.), który odbiegał znacznie od 8-proc. wzrostu przewidywanego w marcu 2015 roku. Pomimo niewielkiego spadku prognoz ze względu na spowolnienie gospodarcze w Chinach region Azji i Pacyfiku w 2015 roku rozwija się pozytywnie dzięki wyższemu niż światowy wskaźnikowi wydatków na reklamę, który wzrósł o 4,1 proc. za sprawą bardzo dobrych wyników osiągniętych w Indiach (11 proc.) i coraz lepszych wyników w Australii (2,4 proc.).

Carat prognozuje, że w przyszłym roku we wszystkich regionach zwiększy się poziom wydatków na reklamę w ujęciu rocznym oraz że region Europy Środkowej i Wschodniej powróci na ścieżkę stabilnego wzrostu.
Obecnie Carat prognozuje, że wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej zmniejszą się w 2015 roku o 6 proc., czyli więcej niż przewidywano w marcu 2015 roku (2,2 proc.). Zmiana prognoz jest spowodowana większymi niż oczekiwane spadkami na głównym rynku tego regionu, jakim jest Rosja. Oczekuje się jednak, że wydatki na reklamę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zaczną wzrastać w 2016 roku. Ich wzrost ma wynieść wtedy 1,6 proc.
Jeżeli chodzi o inne rynki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w Polsce i Turcji - drugim i trzecim najważniejszym rynku tego regionu - przewiduje się niski, jednocyfrowy wzrost wydatków na reklamę w latach 2015 i 2016. Według prognoz rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 3,7 proc.w 2015 roku (wcześniej przewidywano 3,2 proc.) i o 3,4 proc. w 2016 roku (wcześniej przewidywano 3,2 proc.). Prognozy dotyczące wydatków na reklamę w Turcji zostały zaktualizowane i obniżone z 3 proc. do 2 proc. w 2015 roku i z 5,7 proc. do 3 proc. w 2016 roku. Na pozostałych rynkach regionu w latach 2015 i 2016 przewiduje się zazwyczaj niski lub średni jednocyfrowy wzrost. Wyjątkami są tu Słowacja, gdzie przewiduje się spadek wydatków na reklamę o 0,8 proc. w 2015 roku i o 0,2 proc. w roku 2016, oraz Litwa, gdzie przewiduje się wzrost wydatków na reklamę o 6,1 proc. w 2015 roku i o 7,2 proc. w 2016 roku.

Rosyjska gospodarka ucierpiała na skutek znacznego spadku cen ropy naftowej oraz zachodnich sankcji po ubiegłorocznym zajęciu Krymu. Recesja w Rosji pogłębiła się wraz ze spadkiem PKB o 2,2 proc. w pierwszym kwartale tego roku i o 3,5 proc. w drugim kwartale. Sytuacja ta ma znaczny wpływ na rosyjski rynek reklamy. Przychody z reklamy spadły o 16 proc. w pierwszej połowie 2015 roku. Spółka Carat przewiduje obecnie, że całkowite wydatki na reklamę spadną o 14 proc. w 2015 roku. Dla porównania w marcu 2015 roku prognozy mówiły o spadku na poziomie 7,1 proc. Przewiduje się, że sytuacja gospodarcza zacznie się poprawiać, a tym samym wydatki na reklamę zaczną się zwiększać między drugim a trzecim kwartałem 2016 roku.











