Globalny rynek reklamowy zyska w br. 4 proc. Najbardziej w górę internet, w dół tylko prasa

Dom mediowy Carat obniżył z 4,6 proc. do 4 proc. prognozę tegorocznego wzrostu globalnych wydatków reklamowych. Najwięcej zyska internet, do którego trafi już prawie jedna czwarta wszystkich budżetów, natomiast spadki zanotują dzienniki i magazyny. Niezmiennie ponad 40 proc. rynku stanowią reklamy telewizyjne.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według analityków Caratu w br. wydatki reklamowe na całym świecie zwiększą się o 4 proc., do 529 mld dolarów, a w przyszłym roku o kolejne 4,7 proc. Identyczną prognozę wzrostu na rynku w br. przedstawił niedawno ZenithOptimedia, według którego w 2016 roku nakłady marketingowe wzrosną o 5 proc. (zobacz szczegóły).

Carat szacuje, że w br. reklama telewizyjna zyska 2,6 proc., reklama radiowa - 1,3 proc., kinowa - 4,7 proc., outdoorowa - 3,4 proc., a internetowa - aż 15,7 proc. Natomiast gazety stracą 4,4 proc. wpływów reklamowych, a magazyny - 2 proc. Podobnego rzędu zmiany mają nastąpić w przyszłym roku.

grafika

Do telewizji trafi w br. 42 proc. wszystkich wydatków reklamowych, a w przyszłym roku będzie to o 0,7 pkt proc. mniej. Spadek udziału w rynku reklamowym zanotują też gazety i magazyny, natomiast spory wzrost osiągnie internet (z 24,3 proc. do 26,5 proc.).

grafika

Reklama telewizyjna zyskuje rocznie po ok. 3 proc. i jej udział w całym rynku nadal wynosi ponad 40 proc., chociaż w przyszłym roku po raz pierwszy spadnie poniżej 42 proc. Natomiast wzrost reklamy internetowej powoli wyhamowuje, przy czym wynosi corocznie kilkanaście proc., dzięki czemu jej udział w br. zbliżył się do jednej czwartej, a w przyszłym roku przekroczy ten poziom.

grafika

W internecie zdecydowanie najbardziej procentowo zyskuje reklama mobilna (o 51,2 proc. w br. i 44,5 proc. w przyszłym). Natomiast o mniej więcej jedną piątą rocznie rośnie reklama wideo.

grafika

Na drugiej podstronie prognozy reklamowe dla najważniejszych regionów i rynków

Według szacunków Caratu region Europy Zachodniej zanotuje w br. wzrost wydatków na reklamę o 2,6 proc., Ameryka Północna o 4,2 proc., Azja i Pacyfik o 4,1 proc., a Ameryka Łacińska o 12,7 proc. Dalszy wzrost wydatków na reklamę w Europie Zachodniej jest spowodowany znacznymi wydatkami na reklamę w 2015 roku w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii (wzrost o odpowiednio 6,4 proc. i 6,9 proc.). Były wystarczająco wysokie, aby zrekompensować niestabilność polityczną w Grecji i powiązany z tym spadek wydatków na reklamę w tym roku (o 12 proc.), który odbiegał znacznie od 8-proc. wzrostu przewidywanego w marcu 2015 roku. Pomimo niewielkiego spadku prognoz ze względu na spowolnienie gospodarcze w Chinach region Azji i Pacyfiku w 2015 roku rozwija się pozytywnie dzięki wyższemu niż światowy wskaźnikowi wydatków na reklamę, który wzrósł o 4,1 proc. za sprawą bardzo dobrych wyników osiągniętych w Indiach (11 proc.) i coraz lepszych wyników w Australii (2,4 proc.).

Carat prognozuje, że w przyszłym roku we wszystkich regionach zwiększy się poziom wydatków na reklamę w ujęciu rocznym oraz że region Europy Środkowej i Wschodniej powróci na ścieżkę stabilnego wzrostu.

grafika

Obecnie Carat prognozuje, że wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej zmniejszą się w 2015 roku o 6 proc., czyli więcej niż przewidywano w marcu 2015 roku (2,2 proc.). Zmiana prognoz jest spowodowana większymi niż oczekiwane spadkami na głównym rynku tego regionu, jakim jest Rosja. Oczekuje się jednak, że wydatki na reklamę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zaczną wzrastać w 2016 roku. Ich wzrost ma wynieść wtedy 1,6 proc.

Jeżeli chodzi o inne rynki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w Polsce i Turcji - drugim i trzecim najważniejszym rynku tego regionu - przewiduje się niski, jednocyfrowy wzrost wydatków na reklamę w latach 2015 i 2016. Według prognoz rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 3,7 proc.w 2015 roku (wcześniej przewidywano 3,2 proc.) i o 3,4 proc. w 2016 roku (wcześniej przewidywano 3,2 proc.). Prognozy dotyczące wydatków na reklamę w Turcji zostały zaktualizowane i obniżone z 3 proc. do 2 proc. w 2015 roku i z 5,7 proc. do 3 proc. w 2016 roku. Na pozostałych rynkach regionu w latach 2015 i 2016 przewiduje się zazwyczaj niski lub średni jednocyfrowy wzrost. Wyjątkami są tu Słowacja, gdzie przewiduje się spadek wydatków na reklamę o 0,8 proc. w 2015 roku i o 0,2 proc. w roku 2016, oraz Litwa, gdzie przewiduje się wzrost wydatków na reklamę o 6,1 proc. w 2015 roku i o 7,2 proc. w 2016 roku.

Rosyjska gospodarka ucierpiała na skutek znacznego spadku cen ropy naftowej oraz zachodnich sankcji po ubiegłorocznym zajęciu Krymu. Recesja w Rosji pogłębiła się wraz ze spadkiem PKB o 2,2 proc. w pierwszym kwartale tego roku i o 3,5 proc. w drugim kwartale. Sytuacja ta ma znaczny wpływ na rosyjski rynek reklamy. Przychody z reklamy spadły o 16 proc. w pierwszej połowie 2015 roku. Spółka Carat przewiduje obecnie, że całkowite wydatki na reklamę spadną o 14 proc. w 2015 roku. Dla porównania w marcu 2015 roku prognozy mówiły o spadku na poziomie 7,1 proc. Przewiduje się, że sytuacja gospodarcza zacznie się poprawiać, a tym samym wydatki na reklamę zaczną się zwiększać między drugim a trzecim kwartałem 2016 roku.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"