Według raportu GroupM opublikowanego przez "Wall Street Journal", na amerykańskim rynku reklamowym od ubiegłego roku zapanował tripol cyfrowych gigantów - Google, Amazona i Facebooka.
W pandemicznym 2020 roku trójka wymienionych gigantów zwiększyła swoje udziały w rynku reklamy cyfrowej w USA do 90 proc., podczas gdy w 2019 roku trafiało do nich 80 proc. budżetów reklamowych wydawanych przez firmy w internecie.
W ogólnym torcie reklamowym już ponad 50 proc. budżetów trafia właśnie do Google, Amazona i Facebooka - podaje GroupM.
W ubiegłym roku amerykański rynek reklamowy skurczył się o kilka procent do 232 mld dolarów. Z tej kwoty najwięcej powędrowało do Google - 67,2 mld dol. Rok wcześniej gigant zarobił w USA na reklamach 61,9 mld dol. Wpływy z reklam Facebooka wzrosły z z 29,6 do 35,2 mld dol. Wzrosty te mogły mieć związek m.in. z ubiegłorocznymi wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych.

Amazon zaś w ubiegłym roku zarobił z reklam amerykańskich podmiotów 14,6 mld dol. wobec 9,9 mld dol. rok wcześniej.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-usunal-3-1-mld-reklam-2020-rok-99-mln-to-oszustwa-zwiazane-z-koronawirusem-jak-reklamowac-sie-w-google ##
Ruch reklamowy trafia do digitalu
"WSJ" zwraca uwagę, że na przyrosty reklamowe cyfrowych gigantów mogły mieć wpływ masowo odwoływane wielkie imprezy sportowe (głównie igrzyska olimpijskie w Tokio). Przykładowo koncern spożywczy Mondelez International, producent słodyczy Milka, Oreo i San, budżet telewizyjny na reklamy przy meczach koszykówki i Letnich Igrzyskach Olimpijskich wydał finalnie w internecie.
Na podobne ruchy mogły zdecydować się także inne firmy pierwotnie zakładające budżety reklamowe przy transmisjach sportowych.

W decyzji o przerzuceniu budżetów na digital mogły pomóc także zamknięte kina i znacząco mniejszy ruch uliczny w związku z pandemią Covid-19.
W czwartym kwartale 2020r. kwartale koncern Alphabet (którego częścią jest Google) osiągnął wzrost przychodów o 23,5 proc. do 56,9 mld dolarów i zysku netto z 10,67 do 15,23 mld dolarów. Wpływy reklamowe z YouTube’a zwiększyły się o 46 proc., a z Google Cloud - z 2,61 do 3,83 mld dolarów.
Łączne wpływy reklamowe Google’a w ostatnim kwartale 2020r. wyniosły 46,2 mld dolarów, o 21,8 proc. więcej niż przed rokiem.
W czwartym kwartale ub.r. Facebook osiągnął rekordowe w swojej historii przychody (28,07 mld dolarów) i zysk netto (11,2 mld dolarów). Z jego serwisów i aplikacji korzysta miesięcznie już 3,3 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,8 mld. Z każdego użytkownika koncern zarabia kwartalnie 8,62 dolara. wpływy reklamowe poszły w górę o 31 proc. do 27,19 mld dolarów,

W całym 2020r. zysk operacyjny Amazona poszedł w górę o 8,4 mld dolarów, do 22,9 mld dolarów. Zysk netto wyniósł 21,3 mld dol., w porównaniu z 11,6 mld dol. w 2019 roku. Zysk na akcję w 2020r. wyniósł 41,83 dol. w porównaniu z 23,01 dol. rok wcześniej.











