Grupa Żywiec z największą stratą od 17 lat. Wskutek epidemii możliwy spadek obrotów, ścisła kontrola kosztów

W pierwszym kwartale br. Grupa Żywiec przy wzroście przychodów sprzedażowych o 26,9 proc. do 770,1 mln zł zanotowała 34,89 mln zł straty netto, najwięcej od 17 lat. Firma większych skutków epidemii koronawirusa spodziewa się w drugim kwartale, w związku z zamknięciem części sklepów i lokali gastronomicznych oraz odwołaniem imprez masowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Grupa Żywiec z największą stratą od 17 lat. Wskutek epidemii możliwy spadek obrotów, ścisła kontrola kosztów
fot. materiały prasowe

Skonsolidowane przychody sprzedażowe Grupy Żywiec w kraju zwiększyły się z 586,61 do 753,79 mln zł, a z zagranicy zmalały z 20,08 do 16,31 mln zł. Organiczny wzrost wpływów wyniósł 8 proc.

- Zanotowaliśmy wyższe przychody ze sprzedaży i pomimo podwyżki akcyzy utrzymaliśmy przychody z każdego hektolitra piwa na poziomie zbliżonym do pierwszego kwartału 2019 - komentuje w sprawozdaniu finansowym Francois-Xavier Mahot, prezes Grupy Żywiec.

Strata z powodu większych wydatków m.in. na marketing

Jednocześnie firma zanotowała mocny spadek rentowności: wynik operacyjny zmalał rok do roku z 12,48 mln zł zysku do 20,24 mln zł straty, a wynik netto - z 6,49 mln zł zysku do 34,89 mln zł straty.

To największa kwartalna strata Grupy Żywiec od 2002 roku. Poprzednio stratę netto firma zanotowała w pierwszym kwartale 2015 roku  - 4,11 mln zł, a rok wcześniej było to 42,16 mln zł. Natomiast w czwartym kwartale 2020 roku strata netto wyniosła 89,41 mln zł

- Jest to spowodowane przede wszystkim dalszym wzrostem kosztów działalności, w tym kosztów produkcji, logistyki i kosztów personalnych oraz negatywnym wpływem różnic kursowych. Pierwszy kwartał roku to również czas kiedy intensywnie przygotowujemy sezonowe aktywacje marek. Wiążą się z tym zatem zwiększone inwestycje w marketing, co procentuje w kolejnych miesiącach, ale znajduje też odzwierciedlenie w wyższych kosztach działalności, co jest widoczne w naszych wynikach za pierwszy kwartał - wylicza Francois-Xavier Mahot.

Do firmy należą takie marki piwa jak Żywiec, Warka, Tatra, Strong czy Desperados. Większość z nich w marcu rozpoczęła wiosenno-letnie akcje marketingowe. Piwo Żywiec jest reklamowane pod hasłem „Po prostu Ż”, a na początku kwietnia zaczęto emitować spot nawiązujący do epidemii koronawirusa. Do epidemii odnosi się też akcja Warki pod hasłem „Postaw Warkę bez wychodzenia z domu”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/grupa-zywiec-wspiera-lokale-i-zwraca-pieniadze-za-niesprzedane-piwo,7170723593393793a ##

grafika

Grupa Żywiec straci na zamknięciu gastronomii i odwołaniu imprez

W sprawozdaniu Grupa Żywiec wyliczyła ryzyka dla jej działalności, które pojawiły się w połowie marca wraz z decyzjami administracyjnymi mającymi ograniczyć epidemię koronawirusa. - Ograniczenia w szerokim i swobodnym dostępie konsumentów do placówek handlowych, ograniczenia działalności gastronomicznej oraz zakaz organizacji imprez masowych, które w razie konieczności ich utrzymywania na obecnym poziomie przez dłuższy okres mogą łącznie wpłynąć na zmniejszenie się obrotów handlowych, co może mieć bezpośredni wpływ na spadek przychodów spółki - opisano.

Pod dużym znakiem zapytania stoi organizowana przez Grupę Żywiec letnia trasa koncertowa Męskie Granie. Na razie firma wspólnie z Onetem zaczęła cykl internetowych koncertów „Męskie Granie w domu”.

- Do czynników ryzyka należy również zaliczyć możliwości powstania tzw. zatorów płatniczych w rozliczeniach z klientami spółki, związane z ww. ograniczeniami działalności handlowej, bądź zaprzestaniem działalności gastronomicznej i wynikającymi z tego tytułu ograniczeniami w obrocie, a co za tym idzie w dostępie do środków finansowych, co z kolei może przełożyć się na trudności z utrzymaniem płynnej sprzedaży - dodano w sprawozdaniu Grupy Żywiec.

Zaznaczono, że na razie firma nie zaobserwowała pogorszenia realizacji płatności od swoich klientów. Ponadto trudności w imporcie surowców i eksporcie produktów, wynikające z ograniczeń ruchu międzynarodowego, nie powinny mieć znaczącego wpływu na jej całoroczne wyniki, ponieważ producent dysponuje krajowymi źródłami surowców, a eksport nie stanowi dużej części jego działalności.

„Jesteśmy w zupełnie nowej rzeczywistości biznesowej”

Grupa Żywiec ocenia, że skutki epidemii mogą mieć większy wpływ na wyniki firmy w drugim kwartale. - Jednak biorąc pod uwagę dużą niepewność rozwoju sytuacji oraz niepewność czasu jej trwania, nie ma możliwości na tym etapie by wiarygodnie oszacować wpływ ww. zjawisk w najbliższych miesiącach na wolumeny obrotu, przepływy pieniężne i rentowność - zaznaczyła.

- Jesteśmy dzisiaj w zupełnie nowej rzeczywistości biznesowej, do której staramy się jak najlepiej dostosować - podkreślił Francois-Xavier Mahot.

- W odpowiedzi na epidemię podjęliśmy natychmiastowe działania ograniczające potencjalne ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz dla ciągłości biznesowej. Wdrożone zostały odpowiednie procedury w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zgodne z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, a także stosowne plany zapewniające ciągłość produkcji i dostaw. Podjęliśmy także szereg inicjatyw aby zapewnić wsparcie placówkom ochrony zdrowia, naszym społecznościom lokalnym a także partnerom biznesowym, którzy ucierpieli w skutek epidemii - opisał.

- Obok zapewnienia bezpieczeństwa naszym pracownikom, co pozostaje najważniejszym priorytetem, koncentrujemy się na maksymalnie elastycznym reagowaniu na zmieniające się uwarunkowania i na aktywnościach zmierzających do ograniczenia zauważalnego wpływu epidemii na biznes, w tym do zwiększenia przychodów, przy jednoczesnej ścisłej kontroli kosztów - dodał prezes Grupy Żywiec.

We wtorek na koniec sesji giełdowej kurs firmy wynosił 476 zł, co daje kapitalizację w wysokości 4,89 mld zł. Przez ostatnie trzy miesiące zmalał o 4,8 proc., podczas gdy indeks WIG stracił w tym okresie 25 proc.

Większościowym akcjonariusze Grupy Żywiec jest koncern Heineken, ma 65,16 proc. jej kapitału.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"