Haitong Bank podwyższa rekomendację dla Wirtualnej Polski na „neutralnie” i cenę do 75,1 zł

Haitong Bank podwyższył cenę Wirtualnej Polski z 60 zł do 75,1 zł, jednocześnie podwyższając też rekomendację ze „sprzedaj” na „neutralnie”. W raporcie podkreślono, że lockdown i przeniesienie aktywności do sieci powinno dobrze wpłynąć na rynek internetowej reklamy.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Raport pochodzi z 21 października, z godz. 8.00. Powodem podniesienia wyceny jest wzrost wyceny globalnych spółek porównywalnych z branży online i e-commerce. Analitycy obniżyli prognozę EBITDA na 2020 r. o 9 proc. uwzględniając gorsze od oczekiwanych wyniki w segmencie e-commerce.

- Choć Wirtualna Polska działa w 100 proc. online, spółka nie jest w pełni beneficjentem wszystkich trendów związanych z lockdownem. Dzieje się tak głównie z powodu zaangażowania w turystykę międzynarodową, która w skali globalnej pogrążona jest w kryzysie, jednak analitycy nie wierzą, że sytuacja ulegnie znaczącej zmianie - zaznacza odpowiedzialny za raport z ramienia Haitong Banku analityk Konrad Ksieżopolski. - Z drugiej strony lockdown sprawił jednak, że zarówno prywatna jak i biznesowa aktywność ludzi przeniosła się do internetu, co powinno korzystnie przełożyć się na rynek reklamy internetowej.

Trzeci kwartał – w prognozach znowu słaby

Analityk Haitong Banku oczekuje, że wyniki za trzeci kwartał br. będą słabe za sprawą wyników e-commerce. Prognozowane łączne przychody - podaje Księżopolski - wyniosą 140 mln zł, co oznacza spadek o 24 proc. r/r. Zakłada się także odbicie w reklamie internetowej i przychodów z tego tyłu na poziomie 80,4 mln zł (wzrost o 8 proc. r/r, spadek o 5 proc. w II kw. 2020 r.). Haitong Bank oczekuje także, iż przychody z e-commerce wyniosą 51 mln zł (spadek o 52 proc. r/r, wobec spadku o 65 proc. w II kw. 2020 r.), przede wszystkim za sprawą Wakacje.pl, ale również TotalMoney i Domodi.

Konrad Księżopolski zwraca też uwagę, że restrukturyzacja, którą spółka przeprowadziła podczas lockdownu w II kw. 2020 r. powinna pozytywnie wpłynąć na rentowność segmentu reklamy internetowej i analitycy oczekują, że marża EBITDA wyniesie ok. 47 proc. wobec 44 proc. w roku ubiegłym. - Rentowności e-commerce zaszkodzą prawdopodobnie przede wszystkim Wakacje.pl i EBITDA w tym segmencie wyniesie ok. 7 mln zł. Ponadto przychody z działalności telewizyjnej wyniosą 5 mln zł , a wynik EBITDA -0,9 mln zł – podsumowuje analityk Haitong Banku.

Spadki na rynku reklamy nie tak wysokie, jak w innych sektorach

W raporcie podkreślono, że drugi kwartał br. przyniósł pierwszy w historii spadek na rynku reklamy internetowej o ok. 5 proc. r/r, co było głównie wynikiem zamrożenia wszystkich budżetów reklamowych. Powodem tego była niepewność wywołana lockdownem. - Warto jednak zauważyć, że 5 proc. spadek dynamiki reklamy internetowej i tak wygląda najlepiej wśród wszystkich segmentów, jeżeli weźmie się pod uwagę dwucyfrowe spadki w reklamie telewizyjnej, radiowej i w magazynach (-35 proc.), prasie (-50 proc.), reklamie zewnętrznej (-70 proc.) czy kinach (-100 proc.) – wskazuje analityk. Zdaniem księżopolskiego najważniejsze efekty lockdownu płyną ze zmiany przyzwyczajeń i przyspieszenia trendów cyfryzacyjnych wpływających na codzienne życie. Dotyczy to konsumpcji (więcej zakupów online via e-commerce), rozrywki (wzrost video-streamingu) i pracy (praca zdalna napędza webcasty, czaty na żywo itp.). - Coraz więcej aktywności przenosi się do sieci, co powinno mieć pozytywny wpływ na reklamę internetową w perspektywie krótko, średnio i długoterminowej. Wirtualna Polska jest w dobrej pozycji by zmonetyzować to przyspieszenie trendu cyfryzacyjnego za sprawą swojej wiodącej pozycji wśród polskich portali jeżeli chodzi o bazę realnych użytkowników. Po drugie, w II kw. 2020 r. spółka koncentrowała się na cięciu kosztów, które oprócz e-commerce dotyczyło również segmentu reklamy internetowej. Przy oczekiwanym odbiciu przychodów z tego tytułu, dźwignia operacyjna powinna wesprzeć rentowność reklamy online - przekonuje analityk.

Lato 2021: wiele osób zrezygnuje z wakacji

Analitycy oczekują, że nawet jeżeli pandemia koronawirusa zelżeje w okresie wiosna-lato 2021, wielu ludzi zrezygnuje z międzynarodowych wakacji. Szczególnie dotyczyć ma to rodzin z dziećmi, czyli grupy, która najczęściej wykupuje wakacje all-inclusive i jednocześnie jest najbardziej liczną grupą klientów Wakacje.pl.

- W Polsce odrodzenie turystyki międzynarodowej będzie tym trudniejsze, że rząd zaoferował program socjalny Wakacje+. Program ruszył w sierpniu 2020 r., ale wiele rodzin nie miało szans z niego skorzystać. Obowiązuje do 2022 r. i może być ważnym czynnikiem dla wielu rodzin przy podejmowaniu decyzji, czy w 2021 r. wyjechać zagranicę, czy spędzić wakacje w kraju – uważa analityk.

W efekcie oczekuje, że przychody Wakacje.pl wzrosną w 2021 r., ponieważ baza porównawcza z 2020 r. będzie bardzo niska. Jednak zdaniem analityków powrót do poziomów z 2019 r., gdy przychody przekroczyły 100 mln zł może zająć przynajmniej 2 lub 3 lata.

W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów o 22,3 proc. do 260,83 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 22,84 do 15,09 mln zł. W samym drugim kwartale przychody firmy zmalały o 37,8 proc. Przychody Wirtualnej Polski w segmencie internetowym zmalały w zeszłym półroczu o 23,5 proc. do 249,43 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 97,99 do 80,72 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+