Atak na klientów znanej usługi streamingowej. Dotknął 576 tys. kont

Dostawca sprzętów i agregator usług streamingowych Roku wprowadzi dwustopniowy proces logowania. Powodem jest drugi w tym roku poważny atak hakerski. Dotknął 576 tys. kont. W 400 przypadkach doszło do nieautoryzowanych zakupów.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Atak na klientów znanej usługi streamingowej. Dotknął 576 tys. kont
Telewizor z serii Roku Pro (fot. roku.com)

Miesiąc temu informowaliśmy, że włamano się do blisko 15 tys. kont Roku. Skorzystano z kart płatniczych tylko niektórych klientów. Posłużyły one do wykupienia subskrypcji serwisów typu Netflix, Max (wcześniej HBO Max), Paramount+, Hulu, Peacock, Disney+ za pośrednictwem Roku. Firma już wtedy poinformowała, że pracuje nad rozwiązaniami, które zwiększą bezpieczeństwo. Zaapelowała do użytkowników o zmianę haseł.

Roku podejrzewa, że hakerzy wcześniej pozyskali dane o hasłach poszczególnych użytkowników do innych usług. Później wykorzystali je w Roku, a następnie zmienili w celu przejęcia kontroli nad kontami. Wielu użytkowników korzysta z tych samych danych do logowania do różnych usług streamingowych i nie tylko.  Bezpieczeństwo zwiększa stosowanie różnych haseł do poszczególnych serwisów.

Roku: Atak dotyczy niewielkiego odsetka kont

Jak informuje Broadband TV News, firma Roku wydała specjalne oświadczenie, dotyczące drugiej serii ataków na konta użytkowników. Hakerzy mieli się posłużyć danymi z innych usług, a nie serwerów agregatora usług streamingowych. Zdaniem Roku, skala włamania jest niewielka, bo obejmuje 576 tys. kont spośród 80 milionów.

- W mniej niż 400 przypadkach hakerzy zalogowali się i dokonali nieautoryzowanych zakupów subskrypcji usług streamingowych i produktów sprzętowych Roku przy użyciu kart płatniczych przypisanych do kont, ale nie uzyskali dostępu do żadnych poufnych informacji, w tym pełnych numerów kart płatniczych - zauważył Roku.

Firma dowiedziała się o włamaniach dzięki działaniom podjętym po pierwszej serii ataków. - Po zakończeniu dochodzenia w sprawie pierwszego incydentu, na początku marca powiadomiliśmy dotkniętych nim klientów i nadal ściśle monitorowaliśmy aktywność na kontach, aby chronić naszych klientów i ich dane osobowe. Dzięki temu monitoringowi zidentyfikowaliśmy drugi incydent, który wpłynął na około 576 000 dodatkowych kont - poinformowała Roku.

Subskrybenci usług streamingowych w Polsce także zagrożeni

Canal+ Polska kilkukrotnie ostrzegał subskrybentów Canal+ online przed udostępnianiem haseł. - Drogi Abonencie, dbając o Twój komfort i bezpieczeństwo, przypominamy zasady cyberbezpieczeństwa warte stosowania. Mocne hasło to skomplikowane hasło. Regularnie zmieniaj hasła i nie udostępniaj ich nikomu (hasło powinno zawierać minimum 8 znaków, w tym znaki specjalne, liczby, duże i małe litery). Nie wykorzystuj tych samych haseł i loginów, które stosujesz w innych aplikacjach, sklepach internetowych, serwisach internetowych/VOD, na forach, czy portalach internetowych (w przypadku np. wycieku danych ze sklepu internetowego osoba nieuprawniona może uzyskać dostęp do Twojego konta w innym serwisie internetowym, do którego logujesz się za pomocą tego samego loginu i hasła) - poinformował Canal+ Polska w zeszłym roku.

Dalej platforma apelowała, aby nie korzystać z podejrzanych stron internetowych. Do kradzieży danych dochodzi na przykład podczas korzystania z pirackich usług. Niekiedy hakerzy udają usługi streamingowe czy aplikacje, które w rzeczywistości w ogóle nie istnieją. - Nie podawaj danych osobowych na niezaufanych lub nieznanych stronach internetowych, w szczególności nigdy nie podawaj swojego loginu i hasła na stronach internetowych obcych serwisów. Nie wchodź na podejrzane i nieznane strony internetowe - zwracaj uwagę na adresy URL stron, które odwiedzasz. Takie strony mogą zainfekować Twoje urządzenia złośliwym oprogramowaniem. Ignoruj e-maile z prośbą o uwierzytelnienie lub dane do logowania. Nie korzystaj z linków, do których nie masz pewności, że pochodzą one od Canal+ Polska - radził dostawca płatnej telewizji.

Firma zachęcała też klientów do „uważnego logowania”. - Aby zalogować się do Canal+ online wpisuj adres strony internetowej jeśli go znasz i nie korzystaj z linków ani wyszukiwarek internetowych. Skanuj programem antywirusowym komputer lub inne urządzenie, z którego następuje logowanie do Strefy Canal+.  Zabezpiecz komputer lub inne urządzenie m.in. poprzez regularne pobieranie i instalowanie aktualizacji - proponował Canal+ Polska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów