Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w kampanii społecznej mówi o roli świadków hejtu

Nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Nie hejtuję - reaguję” zwraca uwagę na rolę świadków hejtu w środowisku dzieci i młodzieży.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w kampanii społecznej mówi o roli świadków hejtu

Punktem wyjścia kampanii są dane NASK na temat zjawiska hejtu w najmłodszej części społeczeństwa. Według badań instytutu ponad 32 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w internecie, a poniżany i ośmieszany przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (20 proc.).

Świadkami zachowań przemocowych w stosunku do swoich znajomych było blisko 60 proc. badanych. Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc) oraz poniżanie i ośmieszanie ich (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zadeklarowało 33 proc. nastolatków.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przeciwko hejtowi

W reakcji na te dane Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę rozpoczęła ogólnopolska kampanię „Nie hejtuję – reaguję”, w której szczególny nacisk położony jest na rolę świadków. Akcja zwraca uwagę na konieczność podejmowania działania w sytuacji zetknięcia z cyberprzemocą m.in. poprzez zgłaszanie krzywdzących treści administratorom stron czy wsparcie dla osób, które doświadczyły zachowań przemocowych w internecie.

Do tworzenia materiałów kampanii zaproszono dzieci i młodzież. W szkołach (klasy 1-6) mogły opracować własny projekt plakatu kampanii w ramach konkursu. Dla starszej młodzieży (14-17 lat) fundacja przygotowała warsztaty kreatywne. W spotkaniu uczestniczyło 65 uczniów z sześciu szkół, którzy pod okiem trenerów metody design thinking pracowali nad hasłami wyrażającymi sprzeciw wobec hejtu oraz podkreślającymi rolę świadków w przeciwdziałaniu temu zjawisku.

Zwycięskie hasło to gra słów, będąca jednocześnie wezwaniem do refleksji i działania: HEJTY widzisz! HEJ, Ty pomyśl! HEJ, Ty zrób coś!

grafika

Zwycięskie hasło zostało zilustrowane przez Zofię Lasocką -– absolwentkę Wydziału Grafiki na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Podczas warsztatu nagrany został krótki film ukazujący pracę młodzieży i towarzyszący jej proces twórczy nad konstruowaniem haseł kampanii. Film dostępny jest na kanale Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w serwisie YouTube.

Inauguracja kampanii „Nie hejtuję - reaguję” odbyła się 12 grudnia w Warszawie. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały materiały kampanii wypracowane przez dzieci i młodzież. Ogłoszeniu kampanii towarzyszyło eksperckie seminarium poświęcone tematyce cyberprzemocy, hejtu i mowie nienawiści.

Seminarium zostało zorganizowane przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę i Państwowy Instytut Badawczy NASK w ramach projektu Safer Internet.

Projekt "Nie hejtuję - reaguję" jest dofinansowany ze środków Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu