IAA przedstawiło rekomendacje dla polskiej reklamy na lata 2017-2020

Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA w Polsce zaprezentowało rekomendacje dla polskiego rynku reklamy na kolejne trzy lata. Wśród nich są m.in. wzmocnienie roli szefów marketingu, wprowadzenie dobrych praktyk audytu mediowego, podwyższenie standardu badań mediowych i wypracowanie nowego modelu współpracy pomiędzy marketerem, audytorem, domem mediowym i mediami.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
IAA przedstawiło rekomendacje dla polskiej reklamy na lata 2017-2020
fot. Shutterstock.com

Raport pod hasłem „Rekomendacje dla polskiego rynku reklamy na lata 2017-2020” przygotował 26-osobowy „okrągły stół" ekspertów (szefów domów mediowych, firm audytorskich, biur reklamy w mediach i przedstawicieli reklamodawców). Stwierdzono w nim, że polski rynek reklamowy rozwija się zbyt wolno, bo każda z tych grup boryka się na co dzień z poważnymi problemami.

Marketerzy narzekają na niezadowalającą jakość usług domów mediowych - brakuje zaufania zarówno co do intencji jak i kompetencji w relacji marketerzy - domy mediowe, szczególnie w kwestii rekomendacji strategicznych i pewności dowiezienia wskaźników z oferty.

Dla domów mediowych problemem są m.in. zbyt niskie prowizje płacone przez reklamodawców, niedostatecznie transparentne kryteria przetargów (zmieniają się w trakcie trwania przetargów, klienci rzadko dają szansę domom mediowym na polemikę z rekomendacjami i podsumowaniami audytorów).

Dla mediów problem braku zaufania jest kluczowy: nietransparentność w relacjach marketer -audytor - dom mediowy prowadzi do rozdźwięku pomiędzy oczekiwanymi, a faktycznymi kosztami mediów. To z kolei zwiększa presję na uzyskanie możliwie najniższej ceny, co w opinii mediów jest głównym hamulcem wzrostu polskiego rynku reklamy.

Zasadniczym problemem całej branży identyfikowanym przez audytorów mediowych jest brak gwarancji cen wynikający z równoległego funkcjonowania na rynku dwóch cen: tej gwarantowanej przez medium i tej gwarantowanej marketerowi przez dom mediowy.

Uczestnicy „okrągłego stołu" uznali, że w obecnej sytuacji cała branża musi wspólnie pracować nad wzmocnieniem roli szefów marketingu w podejmowaniu decyzji o wyborze najefektywniejszych strategii mediowych, ustaleniem powszechnie akceptowanych dobrych praktyk audytu mediowego, podwyższeniem standardu badań mediowych oraz wypracowaniem nowego modelu współpracy marketer - audytor mediowy - dom mediowy - medium, w którym bardziej premiowana będzie efektywność komunikacji niż najniższa cena.

Pierwszym etapem prac branży jest publikacja „Rekomendacji dla polskiego rynku reklamy na lata 2017-2020”. Kolejnym ma być aktywne promowanie rozwiązań wypracowanych w ramach Reklamowego Okrągłego Stołu IAA Polska, oraz pobudzanie dalszej debaty publicznej i branżowej wokół „rekomendacji”.

IAA zobowiązało się, że do końca pierwszego kwartału br. przedstawi projekt jawnej, uniwersalnej umowy o zachowaniu poufności, zgodnej z opisem zawartym w „Dobrych praktykach audytu mediowego” , a następnie - w porozumieniu z przedstawicielami wszystkich interesariuszy - do końca tego roku powstanie powszechnie akceptowany wzór takiej umowy. Ponadto mają zostać zainicjowane konsultacje w gronie organizacji branżowych, których celem będzie wykreowanie wyróżnienia dedykowanego CMO lub specjalnej kategorii EFFIE i opracowanie programu działań służących podkreśleniu rangi i roli działu marketingu oraz CMO w przedsiębiorstwie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów