Iga Świątek ambasadorką Polski na świecie. „Nie ma w kraju instytucji, która mogłaby to dobrze wykorzystać”

Iga Świątek po sobotnim zwycięstwie finału wielkoszlemowego turnieju Rolanda Garrosa we Francji jest w ostatnich dniach jedyną Polką, o której mówią wszystkie światowe media. Jej triumf na paryskich kortach rozsławił Polskę na arenie międzynarodowej. Czy można byłoby wykorzystać ją w budowaniu wizerunku Polski poza naszymi granicami? - Oczywiście, ale znowu nasz system i instytucje do tego powołane są odwrotnie produktywne, więcej schrzanią niż zrobią dobrego. Doświadczenie pokazuje, że próby wykorzystania wybitnych talentów do promocji kończą się na skutek bezmyślności i nieporadności, a czasem niepotrzebnie w to wkręcanej polityki, bardzo kosztownymi katastrofami - uważa Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Gdy 28 września br. Iga Świątek rozpoczynała swój udział w turnieju Rolanda Garrosa na Twitterze miała 21,7 tys. obserwujących, a na Instagramie  - 33,2 tys. zł.

W minioną sobotę zwyciężyła na paryskich kortach i tym samym jest pierwszą Polką, która wygrała wielkoszlemowy French Open.

Kolejne zwycięstwa w Paryżu zwiększały liczbę obserwujących tenisistkę w social mediach. Obecnie na Facebooku ma 100 tys. polubień, na Twitterze obserwuje ją ponad 90 tys. osób, a na Instagramie prawie 300 tys. użytkowników.

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się też telewizyjne transmisje sobotniego meczu z udziałem Igi Świątek. Finałowy mecz Polki z z Sofia Kenin w TVN oglądało 1,35 mln widzów, a w Eurosporcie 1 – 1,16 mln osób.

- Będzie ambasadorką polskiego sportu obok Roberta Lewandowskiego. Będzie też wzorem do naśladowania dla naszej młodzieży - powiedział po zwycięstwie Igi Świętek Wojciech Fibak, były 10. tenisista świata i finalista Masters.

Zwycięstwa gratulowało jej wiele znanych osób w Polsce i spoza jej granic. Wśród nich inni tenisiści, m.in. Agnieszka Radwańska, Hubert Hurkacz i Novak Djokovic, piłkarze: Robert, Lewandowski, Kamil Grosicki, Zbigniew Boniek.

Słowa uznania popłynęły też z ust m.in. Prezydenta Andrzeja Dudy, premiera Mateusza Morawieckiego, Andrzeja Bargiela, i jeszcze wiele innych osobistości.

Po zwycięstwie Igi Świątek o Polsce mówią na całym świecie

Bez wątpienia Iga Świątek swoim zwycięstwem na mistrzostwach we Francji rozsławiła Polskę na całym świecie. Czy mogłaby być ambasadorką naszego kraju na arenie międzynarodowej? - Każdy sportowiec, który osiąga międzynarodowy sukces, zwraca uwagę świata na kraj z którego pochodzi. Szczególnie na początku, kiedy ten sukces jest sensacyjny – czyli niespodziewany - trochę jak w wypadku Igi Świątek - uważa Marek Gieorgica, partner zarządzający w Clear Communication Group.

Zaznacza jednak, że dużo zależy oczywiście od dyscypliny sportu i jej popularności. - Inną rozpoznawalność będą mieli najlepsi piłkarze, inną tenisiści. Kiedy pojedziemy za granicę i mówimy, że jesteśmy z Polski - prawie zawsze usłyszymy, że nasi rozmówcy znają Roberta Lewandowskiego i oczywiście jesteśmy odbierani pozytywnie i z uśmiechem. To popularność futbolu i związane z nim emocje, połączone z niesamowitymi sukcesami reprezentanta Polski - dodaje Gieorgica.

Jego zdaniem w przypadku tenisa, mimo, że nie jest to sport tak powszechnie popularny, może być podobnie w pewnych kręgach i z pewnością będzie to również przywoływać dobre skojarzenia oraz wyrazy uznania dla młodej tenisistki. - Znani na cały świat sportowcy mogą i powinni być wykorzystywani do promocji wizerunku kraju. Wymaga to jednak przemyślanej strategii wykorzystywania takich ambasadorów oraz przede wszystkim ich zaangażowania i przekonania do takiej roli. Niekoniecznie musi to być zaangażowanie komercyjne, jednak jeśli znaleźliby się sponsorzy, którzy w ten sposób mogliby budować swój własny wizerunek – taka współpraca byłaby korzystna nie tylko dla sportowca czy firmy, ale i całego kraju - uważa nasz rozmówca.

Dodaje, że instytucje publiczne odpowiedzialne za budowanie wizerunku Polski na świecie także powinny w swoje strategie działania wpisać zaangażowanie rodzimych sportowców. Jego zdaniem warto wykorzystać to, że ich sukcesy rodzą pozytywne emocje i przyciągają uwagę. - Można zaangażować ich na przykład poprzez aktywności w ich kanałach społecznościowych czy niewielkie upominki z ich autografem wręczane ważnym osobistościom za granicą podczas oficjalnych spotkań. Niejeden światowy przywódca z pewnością doceniłby tego typu prezent od polskiej mistrzyni, szczególnie jeśli jest fanem tenisa – co oczywiście służby dyplomatyczne mogą łatwo ustalić - mówi Marek Gieorgica.

Dotychczasowe próby promocji Polski wizerunkiem znanych Polaków były kiepskie

Z kolei Piotr Czarnowski, prezes agencji First PR podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że sukces Igi Swiątek jest przede wszystkim jej osobistym sukcesem, na który ciężko zapracowała wraz ze swoim zespołem. - Poczuwamy się do tego sukcesu, bo Iga uosabia wszystko to, czego nam na co dzień brakuje w ponurej rzeczywistości: swobodę, naturalność, karierę, radość i uśmiech. Jest cała pozytywna. I te właśnie cechy będą się liczyć w jej wizerunku, a wcale nie to, że pochodzi z Polski i cały naród jest z niej dumny. To daje jej zapewne silne moralne wsparcie, ale nie przekłada się na wizerunek. Na świecie nie będzie się o niej mówiło jako o przedstawicielce wielkiego narodu i potężnego państwa, ale jako o Idze Swiątek - uważa nasz rozmówca.

Dodaje, że może to i lepiej, bo jeśli Iga nie będzie tylko gwiazdą jednego sezonu to nasz system postara się o to, by jak najszybciej przeniosła się za granicę. - Czy można ją mimo wszystko wykorzystać w budowaniu wizerunku Polski - oczywiście, ale znowu nasz system i instytucje do tego powołane są odwrotnie produktywne, więcej schrzanią niż zrobią dobrego. Doświadczenie pokazuje, że próby wykorzystania wybitnych talentów do promocji kończą się na skutek bezmyślności i nieporadności, a czasem niepotrzebnie w to wkręcanej polityki, bardzo kosztownymi katastrofami, więc dużo lepiej dla Igi i dla Polski będzie jeśli po prostu pozwoli się jej robić karierę i być sobą - uzasadnia Piotr Czarnowski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"