Wpływy z prenumerat cyfrowych nie wyrównują strat ze spadku sprzedaży „GW”. „To nie są przypadkowe zakupy”

Agora nie podaje, ilu prenumeratorów „Gazety Wyborczej” spośród 133 tys. użytkowników w 2017 roku udało jej się pozyskać dzięki współpracy z partnerami oraz jak wielu przedłuża prenumeratę cyfrową po zakończeniu promocji. - To nie są przypadkowe i jednorazowe zakupy podyktowane obniżoną ceną - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, dyrektor strategii online „Gazety Wyborczej”. - Wpływy z prenumerat cyfrowych nie pozwalają jeszcze na wyrównanie strat spowodowanych spadkiem sprzedaży egzemplarzowej - zaznacza prezes Bartosz Hojka.

Łukasz Brzezicki
Łukasz Brzezicki
Udostępnij artykuł:

W zeszłym tygodniu Agora poinformowała, że na koniec ub.r. z płatnej oferty subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” korzystało 133 tys. użytkowników, czyli o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. - Mamy wysoką dynamikę przyrostu subskrypcji cyfrowych w 2017 roku, zwłaszcza w drugim półroczu. To pokazuje, że coraz skuteczniej wykorzystujemy wiedzę zdobytą w trakcie rozwijania tego projektu - komentuje wynik w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Bartosz Hojka, prezes Agory.

Jednocześnie w styczniu br. drukowana "Gazeta Wyborcza" zanotowała najniższą miesięczną średnią sprzedaż ogółem w historii. - z danych ZKDP wynika, że dziennik sprzedawał się w ilości 96 668 egz., pierwszy raz spadając poniżej poziomu 100 tys.

- Wpływy z prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” nie pozwalają jeszcze na wyrównanie strat spowodowanych spadkiem sprzedaży egzemplarzowej wydań papierowych. Ale cyfrowe przychody szybko rosną. I choć jesteśmy liderem cyfrowej sprzedaży prasy w Polsce, to mamy poczucie, że jesteśmy ciągle na początku  długiego procesu, w którym cały czas uczymy się coraz skuteczniej zwiększać liczbę sprzedanych subskrypcji i coraz więcej zarabiać na każdej prenumeracie - opisuje prezes Hojka.

Wydawca nie udziela jednak informacji na temat tego, jak duża część użytkowników po wykupieniu pierwszej oferty z dużą zniżką („GW” regularnie prowadzi promocje cenowe) decyduje się przedłużyć subskrypcję ze standardową ceną.

- Możemy jednak powiedzieć, że porównujemy te dane z innymi wydawcami w Europie i w tym kontekście jesteśmy coraz bardziej zadowoleni z naszych wyników w zakresie utrzymania użytkowników i rozwoju ich skłonności zakupowych, a także efektów naszej polityki cenowej. 93 proc. prenumeratorów cyfrowej „Gazety Wyborczej” na koniec grudnia 2017 roku miało wykupiony dostęp na kwartał lub rok - to nie są przypadkowe, jednorazowe zakupy, podyktowane jedynie obniżoną ceną - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, dyrektor strategii online „Gazety Wyborczej”.

Płatna oferta cyfrowa „Gazety Wyborczej” została wprowadzona cztery lata temu. Składa się z dwóch pakietów: podstawowego (obejmującego nielimitowany dostęp do wszystkich serwisów „GW” zawierających teksty z jej wydań papierowych i do dodatkowych artykułów dla prenumeratorów) oraz premium (dodatkowo m.in. dostęp do e-wydań „GW”, aplikacji mobilnej dziennika, tekstów z „Książek. Magazynu do czytania” i „Wysokich Obcasów Extra”).

Jesienią ub.r. Agora podpisała umowę, w ramach której darmowy dostęp do oferty na rok otrzymali wszyscy studenci i pracownicy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nie podano, ile zapłaciła za to uczelnia. Agora informuje jednak, że liczba prenumerat z tej współpracy nie została wliczona do rocznego podsumowania.

Jednocześnie w październiku ub.r. rozpoczęto promocję, w ramach której 90-dniowy dostęp za darmo do oferty cyfrowej „GW” zyskali klienci sieci T-Mobile. Danuta Breguła tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że celem nadrzędnym współpracy z T-Mobile jest poszerzanie dotarcia i budowanie świadomości o produkcie.

- Ważna jest dla nas też wygoda użytkowników, dlatego umożliwiamy im, po trzymiesięcznym bezpłatnym okresie, doliczanie płatności za prenumeratę do rachunku za telefon w modelu direct billing. Jesteśmy w fazie testowania skuteczności działań aktywizujących czytelników z tego kanału. Model dopisywania do rachunku jest korzystny dla wydawców, gdyż na dłużej buduje lojalność klienta - wyjaśnia Danuta Breguła.

Agora cały czas rozwija nowe projekty z partnerami, np. prowadzony przez Michała Nogasia podcast „Radio Książki”, realizowany przez redakcje „Książek. Magazynu do czytania” i „Gazety Wyborczej” oraz Audioteka.pl.

- Nie podajemy danych na temat liczby prenumeratorów pozyskanych dzięki konkretnym projektom - odpowiada na pytanie o konkretne dane Danuta Breguła. - Na całym świecie standardem w sprzedaży subskrypcyjnej jest tworzenie ofert łączonych z innymi usługami, np. telewizyjnymi czy abonamentem telefonicznym. Na pewno będziemy testowali różne metody pozyskiwania prenumeratorów - deklaruje Bartosz Hojka.

Łukasz Brzezicki
Autor artykułu:
Łukasz Brzezicki
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji