Z badania zleconego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wynika, że dokładnie 50 proc. firm należących do organizacji w ub.r. zanotowało wzrost wpływów, podczas gdy w połowie ub.r. prognozowało to 72 proc. Jednocześnie zmalały przychody 16 proc. firm (zakładało to tylko 6 proc.), a aż 23 proc. nie podały swoich wyników.
Marketingowcy z optymizmem patrzą w najbliższą przyszłość - aż 83 proc. podmiotów zakłada, że w br. osiągną wzrost wpływów, a ich spadek prognozuje tylko 7 proc.
Również połowa firm członkowskich SAR zanotowała w zeszłym roku wzrost liczby pracowników, a 16 proc. - spadek (prognozowało go tylko 6 proc.).
Aż 71 proc. spółek ocenia, że w br. nastąpi u nich dalszy wzrost zatrudnienia, natomiast spadek zakłada tylko 5 proc.
Przeciętna płaca całkowita (obejmująca pensję gwarantowaną oraz premie, prowizje i honoraria zmienne) pracownika branży marketingowej zwiększyła się w skali roku o 3 proc.

W przypadku wynagrodzenia gwarantowanego (bez premii, prowizji i honorariów zmiennych) wzrost nastąpił dla 53 proc. analizowanych stanowisk, spadek dla 21 proc., a średnie stawki nie zmieniły się dla 26 proc. Spośród badanych funkcji najwyższe przeciętne wynagrodzenia osiągali w ub.r. strategic managerowi (13 125 zł) i chief accountanci (13 tys. zł), a po 10-11 tys. zł zarabiali senior copywriterzy, senior art directorzy, research managerowie, HR managerowie, media managerowie i SEM team managerowie.
W tabeli prezentowane są wartości przeciętnych wynagrodzeń miesięcznych (rynkowa mediana), określonych jako płaca zapisana w umowie (brutto) - dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych, natomiast dla osób wystawiających faktury uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT).

Z kolei stawki godzinowe przeciętnie zwiększyły się w skali roku o 2 proc. A ponieważ rok wcześniej zanotowano ich spadek o 2 proc., można stwierdzić, że wróciły do poziomu z 2013 roku.
Najwyższe stawki godzinowe są proponowane za pracę senior art directorów (260 zł), senior copywriterów, project managerów i brand consultantów (po 250 zł), strategic managerów (225 zł), information architectów (220 zł) i strategic plannerów (210 zł).
Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest fakturowana przez firmę - nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
Całą analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, domów mediowych oraz agencji eventowych na zlecenie SKM SAR przeprowadziła firma IDEA! Human Capital we współpracy z WillisTowers Watson Data Services EMEA.











