Initiative Media Warszawa: wpływy i zysk spadły głównie wskutek mniejszych wydatków reklamowych Orange

Wpływy sprzedażowe domu mediowego Initiative Media Warszawa spadły w 2018 roku o 7 proc., do 310,29 mln zł, a zysk netto zmniejszył się o 13,82 proc., do 3,6 mln zł. Przyczyniła się do tego utrata takich klientów, jak Tesco i Valeant. Spadek obrotów miały skompensować wpływy od nowo pozyskanych klientów, takich jak Carlsberg i LEGO. Najbardziej jednak na obrotach firmy zaważyła polityka Orange Polska, największego jej klienta, który tnie wydatki reklamowe.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Initiative Media Warszawa: wpływy i zysk spadły głównie wskutek mniejszych wydatków reklamowych Orange
Marcin Dec, prezes Sigma Bis

Initiative Media Warszawa osiągnął w 2018 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 310, 29 mln zł , co stanowi 7 proc. spadek w porównaniu do roku ubiegłego. Agencja zamknęła rok 2018 zyskiem netto w wysokości 3, 6 mln zł, co stanowi 13,82 proc. spadek  wobec 2017 roku.

- Ubiegły rok był dla Grupy Initiative Media Warszawa bardzo ważny. W wyniku wygrania międzynarodowych przetargów pozyskała dwóch prestiżowych klientów: LEGO i Carlsberg oraz utrzymała współpracę z Orange w ramach kolejnego kontraktu na następne  3 lata  - przetarg został rozstrzygnięty pod koniec 2017 roku. W omawianym okresie, w ramach międzynarodowej konsolidacji działań mediowych w regionie, ze współpracy z Grupą zrezygnowało Tesco. Zakończyła się także obsługa mediowa firmy Valeant. Powyższe zdarzenia miały wpływ zarówno na przychody grupy jak i zysk netto, który wyniósł 3,6 miliona złotych, uwzględniający inwestycje zapewniające dalszy rozwój spółek w kolejnych lata. Warto jednak zaznaczyć, że już po kilku miesiącach udało się odrobić stratę Tesco, dołączając do portfolio klientów firmę Rossmann - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bartosz Struzik, CFO w IPG Mediabrands.

grafika

W sprawozdaniu KRS zarząd Initiative podkreśla, że Orange pozostaje największym klientem agencji i daje stabilność funkcjonowania. Zwrócono jednak uwagę, że decyzje tego marketera o oszczędnościach i cięciach wydatków reklamowych przełożyła się na ogólny spadek obrotów spółki na poziomie -6 proc..

Wpływy sprzedażowe Initiative pochodziły głównie ze sprzedaży usług reklamowych w Polsce (297,9 mln zł) oraz za granicę (3,53 mln zł). 2,91 mln zł spółka zarobiła na tzw. usługach back office.

Zysk netto za 2017 rok w kwocie 2, 56 mln zł został przeznaczony na pokrycie straty z 2016 roku w kwocie 51 750,66 zł., pozostała część w wysokości 2 51 mln zł została przeznaczona na podwyższenie kapitału zapasowego.

Niższe koszty, więcej pracowników, nowy właściciel z Londynu

Koszty prowadzonej działalności udało się obniżyć z 323,03 mln zł w 2017 roku do 305,04 mln zł w 2018 roku. Największe wydatki stanowiły wydatki na usługi obce – 291,88 mln zł (wobec 311,07 mln zł rok wcześniej). Koszt wynagrodzeń spadł z 8,97 mln zł w 2017 roku do 8,59 mln zł w ub.r. mimo że zatrudnienie wzrosło z 72 do 79 osób. Z informacji złożonej w KRS wynika, że w ub.r. zarząd agencji nie pobierał wynagrodzenia.

grafika

Na koniec 2018 roku jedynym udziałowcem Initiative Warszawa była spółka MullenLowe Warsaw. W grudniu ub.r. zdecydowano o wypłacie 29 mln zł dywidendy spółce MullenLowe Warsaw.

W lutym br. nastąpiła sprzedaż 100 proc. udziałów przez MullenLowe Warsaw na rzecz CSIB (No.1) Limited z siedzibą w Londynie (jej właścicielem jest IPG Mediabrands). -  Kwota dywidendy wyniosła 29 milionów złotych i została w całości opłacona ze środków własnych spółki matki Initiative Media Warszawa oraz spółki córki Brand Connection w lutym br. - mówi serwisowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Struzik, CFO w IPG Mediabrands.

Na inwestycje długoterminowe spółki w kwocie 132,5 tys. zł składają się udziały w spółkach zależnych: 33,33 proc. w Magna Global Polska (80 tys. zł), 100 proc. udziałów w Brand Connection (50 tys. zł) i 50 proc. udziałów w Reprise Media (2,5 tys. zł).Więcej usług w mediach cyfrowych

W ub.r. Initiative umacniał kompetencje w obszarze mediów cyfrowych, rozbudowując wachlarz oferowanych usług.Najistotniejszym elementem rozwojowym w 2018 roku była kontynuacja wprowadzonej w 2017 roku nowej filozofii planowania w oparciu o kontekst kulturowy wraz z zestawem narzędzi opartych o badania (Rekode, Brand Heat, Ripple) oraz rozwój w zakresie rozwiązań związanych z zarządzaniem danymi (PowerBI).

W pierwszym kwartale 2018 roku doszło do restrukturyzacji działu Client Service. W miejsce dotychczasowych 3 zespołów klienckich oraz jednego zespołu digitalowego, powstały dwa zespoły interdyscyplinarne. Zarząd spółki tłumaczy, że wprowadzone rozwiązanie dało możliwość lepszego zarządzania zespołami wykorzystując efekt skali oraz lepszej integracji mediów offline i online oraz pozostałych usług dostępnych w ramach grupy IPG Mediabrands (np. produkcja contentu, czy działania niestandardowej komunikacji) w celu tworzenia bardziej marżowych propozycji dla klientów.

W obszarze digital kontynuowano rozbudowę zespołu odpowiedzialnego za digital oraz kompetencje w obszarze social media. Sprzedawano usługi kreatywne i produkcji contentu oferowane przez Mediabrands Studios.

Ponadto Grupa kontynuowała współpracę z firmą Reprise Media, którą wraz z Universal McCann powołała na początku 2012 roku. Ta spółka  specjalizuje się w marketingu efektywnościowym. W 2018 roku Reprise przeszła repozycjonowanie w kierunku agencji interaktywnej wzmacniając konkurencyjność oferty całej grupy.  Podobnie jak w latach poprzednich, Reprise Media oferował zakup przestrzeni reklamowej w oparciu o model RTB (real time bidding) za pośrednictwem sieciowej platformy Cadreon, dostarczanej przez sieć IPG. Rok 2018 był przełomowy, ponieważ została podjęta decyzja o przeniesieniu zakupu programatycznego bezpośrednio do Polski (do tej pory był on realizowany za pośrednictwem biura regionalnego na Węgrzech).

Na czele IPG Mediabrands, do której należy Initiative stoi - w roli CEO - Marcin Dec.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące