Kurcząca się sieć sprzedaży prasy wymusza szukanie nowych sposobów jej dystrybucji. "Tygodnik Powszechny" jako pierwszy tytuł prasowy już od niemal dwóch tygodni można kupić z darmową dostawą do ponad 25 tysięcy paczkomatów. Pierwsze egzemplarze trafiły już do klientów. Choć wydawca nie dzieli się liczbami, to słyszymy, że jest zadowolony z początku współpracy z InPostem, a sprzedaż w tym kanale jest większa od oczekiwań.
Już w najbliższym czasie do grona wydawców, dystrybuujących prasę za pośrednictwem paczkomatów dołączy wydawca tygodnika “Polityka”.
Wydawca “Polityki” chce do Paczkomatów
– Dystrybucja prasy poprzez paczkomaty, którą wyznaczył “Tygodnik Powszechny”, to przyszłość oraz nowe otwarcie w relacji sprzedażowej pomiędzy wydawcą a konsumentem. InPost to ponad 25 tysięcy paczkomatów, czyli ponad 3 miliony skrytek, co stanowi bardzo interesującą sieć sprzedaży z punktu widzenia wydawców. My również w najbliższym czasie podejmiemy współpracę z InPostem – mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego w wydawnictwie Polityka.

Zauważa on, że z dostępnością prasy bywa różnie, wszyscy dystrybutorzy patrzą na optymalizację kosztów, żeby ta sprzedaż była w miarę efektywna, zamykała się kosztowo.
– Z tego powodu wielu dystrybutorów wycofywało się z tego rynku, w tym lider Ruch. Po drugie, rynek odczuwa problemy z realizacją prenumeraty – Poczta Polska słabo wywiązuje się ze swoich umów, a przecież terminowość jest kluczowa – stwierdza Zmelonek.
Wydawnictwo planuje dystrybuować poprzez paczkomaty wszystkie tytuły ze swojego portfolio: “Polityka”, “Wiedza i Życie”, “Świat Nauki” czy "Pomocnik Historyczny”.
Należący obecnie do Orlenu Ruch zdecydował się wycofać z dystrybucji i sprzedaży prasy, zamykając ostatni kiosk w grudniu zeszłego roku.
Poczta Polska zareagowała na ruch InPostu
Z kolei Poczta Polska w reakcji na nową usługę InPostu wydała komunikat, chwaląc się ofertą gazet i magazynów. - Poczta Polska oferuje w sumie niemal 1000 tytułów prasowych, w tym dzienniki lokalne i ogólnopolskie oraz czasopisma (tygodniki, miesięczniki, kwartalniki, półroczniki i roczniki) – magazyny opinii, tytuły branżowe, hobbystyczne, telewizyjne, dla dzieci oraz pisma poradnikowe i rozrywkowe. W placówkach pocztowych można kupić także wydania specjalne oraz dodatki do różnych tytułów prasowych - podano w komunikacie. Firma przypomniała, że" oferuje swoim klientom usługę prenumeraty i bez dodatkowych opłat za doręczenie i obsługę dostarcza zamówione przez nich tytuły prasowe pod wskazany adres"

Prowadzenie rozmów z InPostem odnośnie dystrybucji prasy przez paczkomaty potwierdził także Maciej Brzozowski, dyrektor public relations z Wydawnictwa Bauer. To największy wydawca magazynów kolorowych w Polsce, w portfolio ma tytuły luksusowe, poradnikowe, yellow, telewizyjne czy krzyżówki. Dla tego wydawcy sprzedaż tradycyjnej prasy jest szczególnie ważna, bo nie rozwinął on oferty online.
Jak przyznaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, ze względu na charakter niektórych tytułów oraz pewne ograniczenia współpracy z InPostem, nie dla wszystkich wydawców jest to optymalne rozwiązanie.
– Jako Izba Wydawców Prasy nie uczestniczymy w bezpośrednich rozmowach pomiędzy wydawcami i InPostem, jednak zdajemy sobie sprawę, że nie bez znaczenia są takie aspekty jak częstotliwość dostarczania prasy, terminy, koszty dostawy. Liczymy jednak, że wydawcom i InPostowi uda się wypracować formuły, które obejmą jak największe grono wydawców i liczbę tytułów. O szczegółach jeszcze za wcześnie mówić, ponieważ jest to dopiero program pilotażowy, jednak jest to bardzo obiecujące i wierzę, że wspólnie z InPostem tworzymy nowy kanał dystrybucji prasy, przyczyniając się do zwiększenia zasięgu prasy i wzrostu czytelnictwa – dodaje Frąckowiak.











