Tygodniki opinii z jednym wyjątkiem tracą czytelników. „Gazeta Polska” wyżej od "Sieci"

W czwartym kwartale 2024 roku „Gazeta Polska” jako jedyny tygodnik opinii zwiększyła sprzedaż, i to o ponad połowę. Wysunęła się nad dwa inne prawicowe tytuły. Liderująca „Polityka” zanotowała spadek o 9 proc., zaś „Angora” – o 13 proc. Wzrosła natomiast sprzedaż wydań cyfrowych, w których zdecydowanie na czele są „Polityka” i „Newswek Polska”.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Tygodniki opinii z jednym wyjątkiem tracą czytelników. „Gazeta Polska” wyżej od "Sieci"
Od lewej: naczelny "Gazety Polskiej" Tomasz Sakiewicz i naczelny "Do Rzeczy" Paweł Lisicki, fot. screeny z youtube'a

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa, opracowanych przez Wirtualnemedia.pl, w czwartym kwartale 2024 roku „Polityka” sprzedała się przeciętnie w 75 607 egz. To 9,05 proc. mniej niż przed rokiem.

Kolejne tygodniki z zestawienia zanotowały mniejsze spadki. Średnia sprzedaż ogółem „Newsweek Polska” zmalała r/r o 3,25 proc. do 60 479 egz., a „Gościa Niedzielnego” – o 6,99 proc. do 57 068 egz.

10 tys. egz. więcej „Gazety Polskiej”

Jedynym tytułem ze wzrostem jest „Gazeta Polska”. Jej średnia sprzedaż ogółem poszybowała w górę kolejny kwartał z rzędu – tym razem r/r o 52,03 proc. do 28 878 egz.

W trzecim kwartale „GP” wysunęła się nad „Tygodnik Powszechny”. Teraz wyprzedziła zaś „Sieci”, które zanotowały spadek o 5,78 proc. do 28 268 egz., oraz „Do Rzeczy”, którego wynik zmalał o 4,46 proc. do 27 296 egz.

Z kolei publikująca głównie przedruki „Angora” w zeszłym kwartale sprzedawała przeciętnie 127 912 egz., o 13,04 proc. więcej niż przed rokiem.

W sprzedaży e-wydań zdecydowanie wyróżniają się dwa tytuły. Wynik „Polityki” zwiększył się r/r o 3,5 proc. do 26 077 egz., zaś „Newsweek Polska” – o 19,8 proc. do 20 642 egz. Oba tygodniki realizują w tej formie ponad jedną trzecią swojej łącznej sprzedaży.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich dziewięciu tytułów z zestawienia (także „Angory) zmalała r/r o 6,2 proc. do 49 201 egz.

grafika

Tygodnik określane jako prawicowe po zmianach w mediach publicznych na początku 2024 roku osiągnęły ogromne wzrosty sprzedaży. W pierwszym kwartale średni wynik „Gazety Polskiej” poszedł w górę r/r o 72,21 proc, „Sieci” – o 14,17 proc., a „Do Rzeczy” – o 13,46 proc.

W kolejnych kwartałach ta dynamika nieco zmalała. W konsekwencji w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Polskiej” zwiększyła się o 60,87 proc. do 28 629 egz., „Sieci” – o 3,08 proc. do 29 878 egz., a „Do Rzeczy” – o 4,06 proc. do 28 789 egz.

Spośród pozostałych tytułów niewielkie wzrosty osiągnęły jeszcze „Newsweek Polska” (o 0,57 proc. do 61 232 egz.) oraz „Tygodnik Powszechny” (o 1,15 proc. do 21 870 egz.).

Z kolei „Polityka” zanotowała spadek o 5,79 proc. do 77 098 egz., „Gość Niedzielny” – o 9,62 proc. do 56 772, zaś „Angora” – o 9,75 proc. do 134 791 egz.

Przeciętny wynik dziewięciu tygodników wynosił w ub.r. 50 106 egz., o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?