Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.

Średnia sprzedaż dziewięciu dzienników ogólnopolskich w czwartym kwartale 2024 roku zmalała o prawie 8 proc. „Fakt” ma coraz mniejszą nadwyżkę nad pułapem 100 tys. egz., „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita” zanotowały spadki o niemal 20 proc., a wzrost osiągnął tylko „Przegląd Sportowy” ukazujący się dwa razy w tygodniu.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Dzienniki ubijają dołki sprzedażowe. Dwóm ubyło prawie 20 proc.
Shutterstock/A.Aleksandravicius

Według danych z Polski Badań Czytelnictwa opracowanych przez Wirtualnemedia.pl w czwartym kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) wyniosła 103 541 egz. Rok do roku zmalała o 10,7 proc. ze 115 952 egz.

„Fakt” i tak sprzedaje się o ponad dwie trzecie lepiej niż zajmujący drugą pozycję „Super Express” (Grupa ZPR Media), którego wynik r/r poszedł w dół o 8,03 proc. do 60 791 egz.

Tym dziennikom ubyło kilkanaście proc. sprzedaży

Natomiast kolejne tytuły procentowo straciły więcej od „Faktu”. Średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” (Agora) zmniejszyła się o 19,6 proc. do 32 176 egz., „Rzeczpospolitej” (Gremi Media) – o 17,77 proc. do 24 818 egz., zaś „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor) – o 14,32 proc. do 23 314 egz. Natomiast „Parkiet” (Gremi Media) zanotował spadek o 13,08 proc. do 2 851 egz.

O stabilizacji sprzedażowej mogą mówić tylko dwa dzienniki. Wynik „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska), który od 2023 roku ukazuje się dwa razy w tygodniu, wzrósł o 2,09 proc. do 18 970 egz., a w przypadku „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) nastąpił spadek o równe 2 proc. do 12 868 egz.

Średnia sprzedaż dziewięciu dzienników ogólnopolskich monitorowanych przez PBC (wynik „Gazety Podatkowej” zmniejszył się o 8,36 proc. do 17 866 egz.) w czwartym kwartale ub.r. wyniósł 38 716 egz., co wobec 42 037 egz. rok wcześniej oznacza spadek o 7,9 proc.

W obszarze sprzedaży cyfrowej wyróżniają się trzy dzienniki o profilu gospodarczym. Średni wynik sprzedaży e-wydań „Rzeczpospolitej” wzrósł r/r z 14 080 do 14 157 egz., „Pulsu Biznesu” – z 10 600 do 10 670 egz., a w przypadku „Dziennika Gazety Prawnej” nastąpił minimalny spadek – z  15 487 do 15 463 egz. Na drugim biegunie są „Fakt” i „Super Express”, które sprzedawały ledwie ok. 200 e-wydań.

Dane PBC nie obejmują subskrypcji cyfrowych obejmujących też dostęp do serwisów internetowych dzienników. Tu zdecydowanie na czele jest „Gazeta Wyborcza”, która – jak analizowaliśmy szczegółowo – na koniec września ub.r. miała prawie 291 tys. aktywnych subskrypcji cyfrowych.

grafika

„Przegląd Sportowy” skorzystał na Euro i igrzyskach

W całym 2024 roku średnia sprzedaż ogółem dziewięciu dzienników spadła o 7,55 proc. do 40 190 egz. „Fakt” przekraczał jeszcze poziom 110 tys. egz., przy czym jego wynik zmalał r/r o 10,14 proc. do 110 148 egz. Spadki przekraczające 15 proc. zanotowały zaś „Rzeczpospolita”. „Gazeta Wyborcza” i „Parkiet”.

Natomiast średnia sprzedaż „Przeglądu Sportowego” podskoczyła natomiast o 20,32 proc. do 20 094 egz. Dla dziennika z pewnością korzystne było to, że w ub.r. rozegrano piłkarskie Euro i letnie igrzyska olimpijskie, podczas gdy rok wcześniej nie było podobnych imprez.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?