Internet i marketing mobilny: jaki był 2019 rok, co wydarzy się w 2020 roku?

O najważniejszych wydarzeniach i trendach w minionym roku, a także prognozach na 2020 rok w segmencie internetu i marketingu mobilnego mówią dla portalu Wirtualnemedia.pl przedstawiciele czołowych agencji z tej branży.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-podsumowuje-anna-janiczek-dyrektor-zarzadzajaca-ds-marketingu-i-relacji-z-klientem-w-grupie-pzu,7170777743231105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-wazne-w-2019-roku-wedlug-lukasza-wojcika-dyrektora-marketingu-i-pr-mitsubishi-motors-polska,7170778347645057a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-branza-social-media-prognozy-na-2020-czesc-1,7170778791372929a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-prasa-rynek-prasowy-prognoza-2020,7170778658183297a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020-rok,7170777820985473a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-wedlug-grzegorza-wachowicza-dyrektor-ds-handlu-i-marketingu-w-rtv-euro-agd,7170778386724993a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-w-social-mediach-2-prognozy-na-rok-2020,7170777290540673a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-marketingu-politycznym-opinie,7170776111036033a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-katarzyna-broniarek-dyrektorka-ds-komunikacji-ikea-retail-w-polsce,7170776557360769a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2020-wedlug-wydawcow-i-brokerow,7170774818519169a ##

Tomasz Witt, prezes Norbsoftu

grafika

Wydarzenie rokuPremiera Cybertrucka przez Elona Muska, którego dzięki temu wydarzeniu uznałem za człowieka roku. Cybertruck zmieni rynek motoryzacyjny, tak samo jak wcześniej Tesla model S zmusiła do prac nad elektromobilnością wszystkich gigantów rynku (BMW seria i, VW e-Golf, Nissan Leaf, Porsche z Mission E/Tycan itd.) Dzisiaj wygląd kosmicznego pickupa może śmieszyć, ale to w końcu coś nowego na rynku motoryzacji, który jest zabetonowany formą i wyglądem od kilkudziesięciu lat.

Sam jestem wielkim fanem głośnych, benzynowych (najlepiej wolnossących) i sportowych samochodów, ale wiem, że przed elektrycznością nie uciekniemy, a tutaj to Elon i jego Tesla przeciera szlak. Zapytacie co Cybertruck ma wspólnego z internetem i mobile? Wszystko - auto żyje tam, zbiera preordery, tworzy grupy zwolenników i przeciwników i świetnie zarabia pieniądze ;) Oczywiście samochód będzie aktualizowany przez internet i zarządzany z telefonu - ale to już nic nowego u Elona.

Sukces rokuPodpisanie umowy BLIK-Mastercard, która sprawi, że amerykański gigant zostanie udziałowcem Polskiego Standardu Płatności i umożliwi płacenie BLIKiem praktycznie na całym świecie. Mastercard ma przejąć jedną siódmą udziałów w spółce PSP przy wycenie około 0,5 mld zł (dane za rp.pl) - świetny wynik! Brawa dla Dariusza Mazurkiewicza za świetnie poprowadzenie BLIKA do zdobywania świata! Jestem dumny z tego, że ten od początku do końca polski pomysł będzie ułatwiał płatności nie tylko nam.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowaniem jest wykorzystanie możliwości (a w zasadzie ich brak) wynikających z dyrektywy PSD2 w Polsce - od kilku lat skrót ten był słowem kluczem na określenie przyszłości branży fintech. Przepisy weszły w życie, obowiązują i nic szczególnego się nie wydarzyło. Banki nie rzuciły się na wykorzystanie konkurencyjnych API, żeby integrować kilka rachunków klienta w swojej aplikacji. Fintech nie ukradł rynku bankom. Wszystko działa po staremu. Może jeszcze za wcześnie, ale wydaje mi się, że nikt nie chce zacząć tej wojny o użytkownika z wykorzystaniem PSD2 jako broni.

Człowiek rokuElon Musk i jego genialny pickup Cybertruck - mistrzowskie zagranie z kosmicznie wyglądającą półciężarówką zapewniło mu ponad 200 tys. preorderów auta, ale także tysiące memów, wiadomości i artykułów - znowu wszyscy o nim mówią i już dawno nikt nie pamięta problemów Tesli czy samego Elona. Wszystko bez wydania dolara na reklamę. Mistrzostwo Świata i wielki szacun dla Elona!

Serwis / kampania / projekt rokuJak co roku odpowiem tak samo - unikam typowych przekazów reklamowych jak mogę i w zasadzie nawet ich nie rejestruję w pamięci. Najlepsze kampanie dla mnie to te kontekstowe, które poszerzają moją wiedzę, czyli jak czytam coś interesującego, a reklama podpowiada mi, że ten czy inny serwis także powinienem odwiedzić/polubić. Tylko to w moim przypadku się sprawdza. Mam szczęście, że jako właściciel software house mogę się skupić na oprogramowaniu i produkcie, a nie jego reklamie :)

Premiera, nowość rokuPo ponad 10 latach od pierwszego iPhone’a w końcu pojawiło się coś nowego, innego, innowacyjnego i atrakcyjnego - Motorola RAZR 2019. To pierwszy smartfon od wielu lat, który wygląda inaczej i oferuje składaną obudowę ze zginanym wyświetlaczem. W końcu powiew świeżości! Jestem zdecydowanie na tak i czekam na wersję RAZR 2020 z mocniejszymi podzespołami. W końcu jest szansa na przełamanie starzejącej się formy wyglądu wszystkich smartfonów.

Trend rokuTo już drugi rok z rzędu gdy trendem jest Tik Tok - 1,5 mld ściągnięć i trzecie miejsce na liście najpopularniejszych aplikacji (po komunikatorach Messenger i Whatsup) to wynik, obok którego już żaden reklamodawca nie przechodzi obojętnie, zwłaszcza jak jego grupa docelowa ma poniżej 24 lat (41 proc. użytkowników). Chcesz, żeby Twoją markę poznały dzieci i młodzież - musisz być na Tik Toku (ja jestem ze względu na Córkę :).

Prognoza na 2020 rokW znacznym stopniu dzięki popularności TikToka uważam, że wideo wejdzie dużo bardziej w rynek e-commerce i zacznie sprzedawać nie tylko w social media, ale także w typowych sklepach cyfrowych. Powstaną także hybrydowe sklepy stacjonarne, łączące w sobie zalety towaru na miejscu i aplikacji mobilnych, np. w postaci zamówienia towaru bezpośrednio do wybranego, automatycznego i bezobsługowego sklepu celem przymiarki po pracy.

Czemu tylko sklepy spożywcze miałyby być bezobsługowe? Popatrzcie na Chiny, które już dyktują Europie i USA jak będą wyglądać nowe modele samochodów (23 mln sprzedanych aut - największy rynek świata) i mają najwięcej na świecie sklepów bezobsługowych: Auchan ma Auchan Minute, a wspólnie z Bingo Fresh także BingoBox, Alibaba ma Tao Cafe - to tylko przykładowe znane nam marki, a do tego dochodzą lokalne, chińskie jak Biu Stores, Buy-Fresh Go, Hema Xiansheng. To kraj środka będzie dyktował wkrótce globalną modę w każdej praktycznie branży - zobaczycie.

 

Michał Giera, head of mobile product w Mobiem

grafika

Wydarzenie rokuZdecydowane najciekawszym wydarzeniem była prezentacja nowego smartfonu Huawei Mate 30. Po uruchomieniu sankcji handlowych na linii USA – Chiny dla producenta z Shenzhen zaczęła się era odchodzenia od usług Google’a. Godne podziwu jest podjęcie wyzwania budowy trzeciej siły systemowej na rynku słuchawek, a także zaangażowanie w to środków i technologii. Jeżeli ten proces się powiedzie, będziemy wkrótce świadkami przełamania długotrwałego rynkowego duopolu Android/iOS.

Warto też wskazać, że niebawem bardziej dalekosiężne konsekwencje będzie miało blokowanie 3dr party cookie w przeglądarkach Chrome, Firefox oraz Safari. Na chwilę obecną trudno ocenić skalę zmian oraz ich kierunek w aspektach pozytywnych lub negatywnych. Spodziewać się jednak można negatywnego wydźwięku w kierunku branży reklamy programatycznej. Na pewno będzie to miało zauważalny wpływ na rozwój obszaru w zakresie analizy danych.

Sukces rokuZdecydowanie platforma edukacyjna Brainly. 150 milionów użytkowników na całym świecie i udział wśród amerykańskich uczniów na poziomie 20 proc. robi ogromne wrażenie. Chętnie będę dalej przyglądał się temu zjawisku. Zapowiedzi, że to dopiero przystanek w drodze do ponad miliarda odbiorców, są równie mocno ekscytujące, co zadziwiające.  

Porażka, rozczarowanie oraz kryzys roku

PorażkaAktualny stan rozwoju rynku kryptowalut. Głośna zapowiedź, czyli możliwość bycia w kontrze do sterowanego obiegu monetarnego, okazała się pustą obietnicą. Problemem jest nie tylko wyjście z niszy, ale także zastosowanie tego produktu na masową skalę. Wtłoczenie kryptowalut w mechanizmy tradycyjnego handlu walutami miało na celu ograniczenie u inwestora lęku wejścia w zjawisko, które jest relatywnie trudne do wyjaśnienia. Niby na wykresach wygląda to normalnie, tj. są wzrosty i spadki, jednak to nie jest takie proste i oczywiste.

Okazało się również, że jedynym motorem rozwoju jest efekt FOMO. Trudno zbudować rzeczywistą wartość wirtualnego pieniądza, jeżeli za jej wykładnię przyjmuje się cenę, którą ktoś jest skłonny zapłacić. Znany amerykański ekonomista prof. Nouriel Roubini, który jako jeden z pierwszych ostrzegał przed kryzysem z 2008 roku, analizując 90% spadki wartości Ethreum, wówczas powiedział: „To jeszcze daleko od zera, co stanowi jego podstawową wartość. W rzeczywistości jest to wartość ujemna, biorąc pod uwagę wszystkie toksyczne efekty zewnętrzne dot. marnotrawstwa energii i zanieczyszczeń, które powoduje mining”. Oczywiście trudno się z tym nie zgodzić.

RozczarowanieW tych kategoriach można wskazać na dość wolny rozwój technologii VR i AR. Niby na pierwszy rzut oka potencjał technologii jest dostrzegalny, ale jednak nadal czegoś brakuje. Tym czymś zapewne jest szerokie zainteresowanie mas konsumentów. Ceny okularów oraz sprzętu obsługującego nadal są zbyt wysokie, tak samo zresztą jak koszt samej produkcji, np. gier. Z kolei odnosząc się do branży mediowo-reklamowej, w której się na co dzień poruszam, wyraźnie widać, że rynek jest w blokach startowych i wyczekuje na to, co się wydarzy.

I tutaj pojawiają się pozytywne akcenty, takie jak działania szwedzkiej firmy Adverty, które mogą się przyczynić do przełamania tego impasu. Na rynek wchodzą możliwości umieszczania niestandardowych i nieinwazyjnych reklam w grach mobilnych. Na całej sytuacji zyskają nie tylko reklamodawcy. Ale też developerzy gier, którzy będą mieli możliwość monetyzacji swoich powierzchni reklamowych. Otrzymają też dostęp do danych wg najnowszych wskaźników, m.in. poziomu skupienia widoczności użytkownika na danym przekazie. Z kolei unikalna technologia BrainImpression dodatkowo zoptymalizuje widoczność reklamy. Kryzys rokuW moim odczuciu, największy kryzys to stan polityki oraz dziennikarstwa politycznego, które chyba dawno już zapomniało słowo „obiektywizm”. O polityce można by długo opowiadać, tylko po co. Przygnębiające jest to, że słynne hasło „czwarta władza” jest brane zbyt dosłownie. Razi też brak odpowiedzialności za słowo, przyczyniające się przecież w dużej mierze do polaryzacji społecznej, stosowanie skrajnych manipulacji, niezależnie od strony sporu. Tego niestety, jako czytelnicy i masowi odbiorcy doniesień medialnych, stale doświadczamy. W tym wszystkim dodatkowo porażający jest cynizm i bierna agresja.

Człowiek rokuJak dla mnie jest to Michał Borkowski z Brainly, który mimo wielu przeciwności sukcesywnie buduje swoje imperium edukacyjne.

Serwis, kampania i projekt rokuKampanie społeczne PZU „Prowadzisz? Odłóż telefon”, „Z życia też zrezygnujesz?”. Niby powszechna prawda i oczywistość, ale wypowiedziana mocno, a przede wszystkim w taki sposób, aby idealnie zapadała w pamięć. Warto, abyśmy jako szeroko pojęta branża podejmowali działania edukacyjne związane z korzystaniem z urządzeń mobilnych z większą rozwagą.

Premiera, nowość rokuCybertruck od Tesli. Innowacja, sztuka oraz ciekawostka. I dalszy komentarz jest zbędny…

Trend rokuZ zaciekawieniem patrzę na rozwój technologii chatbot. Zdecydowanie, co wielokrotnie osobiście sprawdziłem, technologia staje się coraz bardziej „przebiegła”. Niewątpliwie w świecie reklamy digital prym nadal wiedzie wideo. A jeśli chodzi o nowe trendy, głośno się mówi o podcastach, które zdobywają coraz to nową rzeszę fanów.  

Prognoza na 2020 rokZdecydowanie najtrudniejszym do przyjęcia i niestety smutnym trendem będzie narastająca fala „zamordyzmu” szeroko pojętej poprawności. Ideologizacja każdego aspektu życia, czy to osobistego czy wspólnotowego, będzie wywierała wpływ na kształt mediów. Niestety przekaz reklamowy podpina się pod ten trend. Od dłuższego czasu mówi się o zjawisku postprawdy, które zdaje się sukcesywnie przybierać na sile. W moim odczuciu, to rodzaj pewnego eufemizmu, pod płaszczykiem którego kryje się po prostu kłamstwo.

Natomiast z pozytywnych zjawisk, które możemy szeroko obserwować, jest z pewnością rosnący trend ekoświadomości oraz ukierunkowywanie społeczeństw na  zdrowy styl życia. Bezapelacyjnie media odgrywają tu kluczową rolę kreującą pozytywne postawy.

Przyszły rok będzie też bardzo ciekawy ze względu na zmiany związane z 3rd party cookie. Ciekawe jest, jak z wyzwaniem poradzi sobie branża programatyczna, która wywiera coraz silniejszy nacisk na wydawców. Ograniczanie agregacji danych przełoży się w pewnym stopniu, także na cały ekosystem ich zbierania i przetwarzania. Będzie to zapewne rok weryfikacji dla wielu firm. Nie można zapominać również o rozwoju technologii 5G. W 2020 roku sieć piątej generacji ma być dostępna w dwóch miastach Polski. Technologia ta zdecydowanie wpłynie na kwestie krossmediowości. Jednym z kluczy do sukcesu kampanii w kanale digital stanie się umiejętność identyfikacji pojedynczego użytkownika na wielu ekranach.

Z ciekawością będę również obserwował dalszy rozwój reklamy natywnej w mobile. Zakładam, że wydawcy będą poszukiwać nowych dróg dotarcia z przekazem reklamowym do użytkowników. Myślę, że będziemy mogli poznać kolejne ciekawe propozycje oraz innowacyjne podejście do tematu.

Z dużym zaciekawieniem będę też spoglądał na rynek w kwestii blokowania reklam przez mobilnych użytkowników. W ostatnich badaniach pojawiła się optymistyczna informacja, że blisko 70 proc. dorosłych Polaków nie blokuje reklam na swoich smartfonach. Patrząc na to z drugiej strony, wyżej wymienieni respondenci głównie narzekali na to, że czasem otrzymywane reklamy są słabo dopasowane do ich zainteresowań. Naprawienie tej sytuacji będzie głównym wyzwaniem dla szeroko pojętej branży. Ale tutaj znowu z pomocą przyjdą takie technologie, jak np. geofencing, który w dużej mierze może ten problem rozwiązać.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Open Mobi i Ideo

Eliza Durnakowska, general director Open Mobi

grafika

Wydarzenie roku„Odkrycie” TikToka. Choć platforma nie jest nowa, dopiero w tym roku jest o niej naprawdę głośno w branży. Zaczęto dostrzegać potencjał, jaki drzemie w tym medium społecznościowym. Według oficjalnych danych w naszym kraju aplikacja ma już 2,5 mln użytkowników. Niewątpliwie dodatkowym bodźcem było otwarcie się TikToka na reklamodawców. Choć jeszcze nie wszystkie formaty reklamowe są dostępne w Polsce, już teraz dają możliwość dotarcia do licznego grona młodych ludzi w ciekawej dla nich formie.

Sukces rokuPrzyznanie Oldze Tokarczuk literackiej Nagrody Nobla, które jest nie tylko wyjątkowym wyróżnieniem, lecz także odbiło się szerokim echem w polskich mediach. Jak policzył IMM, w ciągu zaledwie doby od oficjalnej informacji, w internecie ukazało się ponad 35,8 tys. wzmianek o laureatce o zasięgu rzędu 94,1 mln. Ten czas dobrze wykorzystały też marki. Real Time Marketing naprawdę na wysokim poziomie.

Dla nas na pewno sukcesem było również otwarcie własnej agencji - Open Mobi, przejęcie Mobehave i stworzenie sprawnie działającej grupy mediowej.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzysem roku można śmiało nazwać wojnę handlową między Chinami i USA. Relacje między krajami niekorzystnie odbijają się na działaniach marketingowych, dostępie do danych oraz rozwoju, jak choćby wyczekiwanej technologii 5G.

Rozczarowaniem było z kolei Web Summit, największe wydarzenie w Europie poświęcone technologiom, na którym branża reklamy cyfrowej nie była w ogóle widoczna. W sekcji startupów również nie pojawiło się nic odkrywczego, a prezentowane koncepty były niestety powieleniem już istniejących.

Człowiek rokuNoblistka Olga Tokarczuk. Pisarka dołączyła do grona tak wybitnych autorów jak Henryk Sienkiewicz, Władysław Reymont, Czesław Miłosz czy Wisława Szymborska.

Serwis / kampania / projekt rokuPierwsza polska wirtualna influencerka, Sara Kosmos. Zadebiutowała na Instagramie we wrześniu, a już ma ponad 2300 obserwujących i setki „serduszek” pod postami. Odpowiednio poprowadzona ma szanse na sukces pokroju jej zagranicznych koleżanek. Na pewno będziemy obserwować jej rozwój.

Trend rokuPo pierwsze, zakupy online za pomocą urządzeń mobilnych. Prawie 80 proc. konsumentów na świecie kupuje z poziomu smartfona (badanie Ipsos na zlecenie PayPal). W Polsce ten trend również jest widoczny. Według raportu „E-commerce w Polsce 2019” (Gemius na zlecenie e-Commerce Polska) 61 proc. konsumentów dokonuje zakupów poprzez smartfony (wzrost o 3 proc. r/r), a 27 proc. wykorzystuje do tego tablety (wzrost o 6 proc. r/r).

Drugi trend, to krótkie, ale kreatywne materiały wideo tworzone z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Widać to zwłaszcza wśród „Zetek”, które konsumują treści inaczej niż starsze pokolenie. Uciekają od Facebooka i przenoszą się na platformy takie jak TikTok czy Firework dające im narzędzia do wyrażania siebie poprzez kilkusekundowe filmiki, angażujące werbalnie i muzycznie.

 

Łukasz Szymański, kierownik marketingu i PR w Ideo

grafika

Wydarzenie rokuCiekawym „wydarzeniem”, które wprowadziło trochę zamieszania było pojawienie się w sieci strony fakefriday.org, na której można śledzić ceny produktów w sklepach internetowych przed Black Friday. Manipulowanie cenami to oczywiście praktyka znana od dawna, jednak dopiero teraz konsumenci otrzymali narzędzie, które pozwala chłodniej podejść do „promocyjnej gorączki”.

Jeśli jesteśmy przy zakupach internetowych nie sposób pominąć wejścia w życie dyrektywy PSD2 (ang. Payment Services Directive 2). Celem jej wprowadzenia było podniesienie poziomu bezpieczeństwa, ale i wygody obsługi usług płatniczych w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Bez wątpienia wydarzeniem roku dotyczącym rynku reklamowego jest pierwsza od 30 lat globalna kampania wizerunkowa LEGO pod hasłem „#RebuildTheWorld". Co tu dużo mówić - chyba, każdy lubi tą markę, wie, że najlepsza zabawa zaczyna się gdy odkładasz na bok instrukcję i zaczynasz „zmieniać świat” po swojemu :)

Sukces rokuBędąc w świątecznym nastroju nie wymienię wielkich globalnych akcji, a coś co zwyczajnie zasługuje na wspomnienie. Mowa o świątecznej kampanii Sainsbury i zrealizowany z dużym rozmachem i wzruszający spot „Nicholas the Sweep”. Sam filmik w ciągu miesiąca od premiery na YouTube zgromadził ponad 6 mln wyświetleń i blisko 3 tys. komentarzy. To całkiem sporo, jak na markę działającą wyłącznie w Wielkiej Brytanii, prawda?

Kampania ta stanowi jeden z przykładów (na szczęście coraz częściej spotykanych), które potwierdzają, że przemyślany temat, który chwyta za serce, potrafi skutecznie przykuć uwagę i wzmocnić wizerunek marki. Stanowi także skuteczne połączenie odrobiny real-time marketingu, garści storytellingu, szczypty emocji i radości tworzenia, które odpowiednio ubrane w przyjemne dla oka obrazy dają naszym zmysłom smakowitą wisienkę z tortu.

Porażka / kryzysNikt chyba nie lubi rozmawiać o porażkach i rozczarowaniach. Ale z drugiej strony to dzięki nim możemy wyciągać wnioski i uczyć się na nich. Prawdopodobnie jeden z większych kryzysów związany był z aferą wokół Blizzard/Activision. Korporacja zdyskwalifikowała pro-gamera Ng Wai Chunga, za poparcie ruchu uniezależnienia Hong Kongu od Chin. Co więcej, zwolniono prezenterów prowadzących z nim ów feralny wywiad. Wydarzenie to odbiło się ogromnym echem w internecie i wywołało ogromne oburzenie, nie tylko wśród graczy. Pojawiły się memy, zapowiedzi bojkotów i protestów. Sprawa nabrała takiego rozpędu, że zaangażowali się w nią nawet kongresmeni USA.

Człowiek rokuNie zostanie tu wymieniony jeden człowiek roku, a grupa ludzi - mianowicie granfluencerzy. Kim są? To osoby po 60. roku życia, obecni głównie na Instagramie, a swoją aktywnością, odwagą, zasięgami i liczbą followersów mogą zawstydzić niejednego influencera młodszego pokolenia. Wystarczy powiedzieć, że @baddiewinkle ma na Instagramie blisko 4 mln aktywnych i zaangażowanych fanów.

Szczerze mówiąc, popularność granfluencerów też nie pojawiła się z dnia na dzień, ale ostatni czas przyniósł im sporą dynamikę wzrostu. Ich przykład pokazuje śmieszność stereotypów, które próbują nam wmówić, że starsze osoby nie potrafią korzystać z nowoczesnych technologii, czy kanałów komunikacji. Jak się okazuje - potrafią, a niejednokrotnie robią to skuteczniej niż ci „urodzeni ze smartfonem w dłoni”.

Serwis / kampania / projekt rokuNiezwykle ciekawym, ale i kontrowersyjnym projektem jest instagramowe @eva.stories. Profil prezentuje historie oparte o prawdziwy pamiętnik Evy Heyman, która zginęła w 1944 roku w Aushwitz. Pokazuje jak mógłby wyglądać profil nastolatki, gdyby w tamtym czasie istniały social media.

Z jednej strony słyszymy głosy, że takie podejście bagatelizuje powagę i godność ofiar Holokaustu. Z drugiej - może jest to próba innego, bardziej namacalnego pokazania dzisiejszej młodzieży, że to co spotkało kiedyś ich rówieśników jest tak bardzo do bólu prawdziwe? W końcu młodzi ludzie w tamtym okresie również korzystali z radości życia i nawet przez chwilę nie myśleli, że spotka ich taka tragedia… Nie chcę oceniać, ale jest to projekt, który na pewno warto pokazać w tym zestawieniu.

Premiera, nowość rokuWykorzystanie nowych narzędzi jest zawsze warte uwagi. W poprzednim i w obecnym roku, widać rosnącą popularność chatbotów. Między innymi dlatego uważam, że warto tu wspomnieć o tzw. FrankoBocie, który wygrał w tym roku konkurs fundacji LegalTech Polska. Narzędzie należące do marki HUGO.legal pozwala wstępnie zweryfikować umowy o kredyt hipoteczny pod kątem występowania tzw. klauzul abuzywnych. Może także wygenerować specjalne wnioski dla użytkownika. To ogromna pomoc i świetne wykorzystanie technologii.

Z kolei na arenie globalnej, w kategorii „ciekawostka” warto wspomnieć o premierze profilu instagramowego księcia Harry’ego i księżnej Meghan. Ta para zawsze wzbudza dużo emocji, o czym może świadczyć zdobycie miliona followersów w ciągu 6 godzin od założenia profilu, co pobiło rekord Guinnessa.

Trend rokuNa rynku internetowym może sporo zmienić nie tyle samo wprowadzenie przez Google algorytmu BERT, ale trend w który zmiana ta się wpisuje. Chodzi o wszelkie działania marek idące w kierunku lepszego rozumienia potrzeby internautów i skuteczniejszego reagowania na nie. Któż nie chciałby na stronach internetowych widzieć tylko tych treści, które go rzeczywiście interesują, od sklepów internetowych dostawać oferty nie tylko z nazwy „skrojone na miarę” i na każdym kroku być traktowanym jak klient VIP?

Szczególnie widoczny jest także rosnący wpływ i popularność ogólnie pojętego influencer marketingu. Według ankiet influencer marketing hub jest najszybciej zyskującą na popularności metodą pozyskiwania klientów online. Co więcej, jest to metoda skuteczna i angażująca odbiorców. Oczywiście jeśli na etapie planowania działań odrobimy pracę domową i zaplanujemy wszelkie aspekty działań w tym obszarze w przemyślany sposób.

Prognoza na 2020 rokLiczę na to, że coraz częstsze będą działania idące w kierunku lepszego rozumienia potrzeb internautów i skuteczniejszego reagowania na nie. Jeśli połączymy to z przemyślaną optymalizacją działań i walką nie tyle o leady ile zdobywanie zadowolenia Klientów - może to być naprawdę fajny rok :)

Patrząc po tym, jakie pomysły rozwijają się obecnie na rynku, myślę również, że możemy się spodziewać znacznego wzrostu udziału „formatu reklamowego”, jakim jest questvertising. Wydaje się, że jest to rozwiązanie spełniające potrzeby współczesnych firm i wykorzystujące zachowania konsumenckie. I rzeczywiście uwalnianie (często płatnych) treści poszukiwanych przez klientów lub innej formy nagród poprzez krótką interakcję z reklamą może przynieść dobre reakcje w budowaniu świadomości i zwiększaniu konwersji. Podobny model działa w reklamie mobilnej od lat, zwłaszcza w grach. Użytkownicy np. za obejrzenie krótkiej reklamy są nagradzani, dlatego oglądają je chętniej. Największym wyzwaniem w tym obszarze jest jednak prezentowanie takich reklam, by internauci chcieli z nich skorzystać. Ale to już zupełnie inna historia…

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online