Internet pomaga w randkach

W ostatnim roku 65 procent młodych internautów otrzymało od osób nowo poznanych w Internecie propozycję spotkania

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Ponad 1/3 z zaproszonych spotkała się z osobą poznaną w Internecie.

Spotkanie z osobą poznaną w Internecie jest, według internautów w wieku 12-17 lat, o wiele bezpieczniejsze niż podawanie w Sieci swoich danych osobowych - wskazują  wyniki najnowszego badania zrealizowanego przez firmę badawczą Gemius SA dla Fundacji Dzieci Niczyje, organizatora kampanii społecznej "Dziecko w sieci". Celem głównym badania było określenie zagrożeń związanych z poznawaniem ludzi przez Internet wśród dzieci w wieku 12-17 lat. Jego wyniki wykorzystane zostaną do weryfikacji założeń II edycji znanej w całej Polsce akcji "Dziecko w Sieci", planowanej na początek 2005 roku. Badanie realizowane będzie cyklicznie.

Akcja "Dziecko w Sieci" w dużym stopniu wpływa na świadomość internautów co do zagrożeń związanych z poznawaniem nowych ludzi przez Internet -  aż 94,1 proc. badanych w wieku 12-17 lat przyznaje, że słyszało lub czytało o tych niebezpieczeństwach, a 85,3 proc. kojarzy samą akcję.

Ankietowani chętnie przesyłają nowo poznanym w Sieci swoje dane personalne. Spośród badanych dzieci ponad 83,6 proc. co najmniej raz przekazało komuś w sieci swój adres e-mail, 52,6 proc. numer telefonu, 45,6 proc. swoje zdjęcie a 23,7 proc. adres domowy.

Stopień zapamiętania kampanii "Dziecko w Sieci" był większy wśród dziewczynek, które - jak wynika z badania - są generalnie bardziej ostrożne w kontaktach z osobami poznanymi za pomocą Internetu i częściej niż chłopcy odczuwają niepokój, gdy ktoś wbrew ich woli próbuje rozmawiać z nimi w sieci. Chłopcy odważniej przekazują obcym swoje dane osobowe. W większości przypadków jest to adres e-mail - informacja postrzegana jako bezpieczna, bo znacznie chroniąca anonimowość nadawcy komunikatu.

Według danych Gemius SA, zdecydowana większość badanych (91 proc.) łączy się z Siecią codziennie lub prawie codziennie, a 55,2 proc. z Internetu korzysta najczęściej w domu. 

"W tej sytuacji odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w dużym stopniu spada na rodziców. Oni bowiem mają teoretycznie największe możliwości swobodnego, przyjaznego i bezpośredniego dialogu z młodym internautą." - zwraca uwagę Łukasz Wojtasik z FDN - koordynator kampanii. "Opiekunowie powinni starać się o zaufanie dziecka, bo jak pokazują statystyki, najmłodsi nie traktują rodziców, jak partnerów w rozmowach dotyczących doświadczeń związanych z Internetem. Badanie Gemius pokazało, że zaledwie 26,2 proc. badanych informuje rodziców o spotkaniu z osobą poznaną w Internecie i to już po jego zakończeniu! Większym zaufaniem badani darzą rówieśników - nieco ponad połowa ankietowanych dzieci (54,2 proc.) informacje o spotkaniu przekazała swoim kolegom lub rodzeństwu." 

Komunikowanie się przez Internet należy do najpopularniejszych sposobów wykorzystywania tego medium przez dzieci. Wskazane jest zatem systematyczne uświadamianie dzieciom niebezpieczeństw związanych z poznawaniem nowych osób tą drogą.

"Edukacja dzieci, rodziców i opiekunów w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu to, w konsekwencji dynamicznego rozwoju medium w Polsce, jeden z ważniejszych aspektów społecznej odpowiedzialności każdego z nas" - znaczenie akcji " Dziecko w sieci" podkreśla Artur Zawadzki, Wiceprezes IAB Polska. "Jako patron internetowy akcji chcemy ją aktywnie promować i zwrócić uwagę opinii publicznej na fakt, że Internet to nie tylko nieograniczony i szybki dostęp do informacji, ale też środowisko, gdzie niewinność i niewiedza  najmłodszych użytkowników sieci może zostać łatwo wykorzystana."

Aż 64,5 proc. badanych przyznaje, że przynajmniej raz otrzymało propozycję spotkania poza Internetem - wynika z danych Gemius SA. Młode internautki częściej od swoich kolegów informują o spotkaniach osoby ze swojego otoczenia, jak też udają się na miejsce spotkania z osobą towarzyszącą.  Poczucie zagrożenia związanego z poznawaniem ludzi w sieci jest tym mniejsze, im starsi są respondenci. Jednocześnie z wiekiem rośnie częstotliwość propozycji spotkań poza Internetem, co powinno stać się sygnałem ostrzegawczym dla rodziców i opiekunów użytkowników Internetu w wieku 12-17 lat.

"Jesteśmy głęboko przekonani o pozytywnym wpływie akcji "Dziecko w Sieci" na bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników Internetu. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć słuszną inicjatywę Fundacji, wykorzystując dostępną nam wiedzę i technologię. Wyniki badania, opracowane przez zespół Gemius SA, to rzetelna i wiarygodna podstawa planowania przyszłych działań Fundacji" - publikację wyników komentuje Karolina Burzyńska, Specjalista PR, Gemius SA- "Zakładana cykliczność badania pozwoli ponadto ocenić zmiany w świadomości i zachowaniach dzieci korzystających z Internetu, jak też zaplanować skuteczny dobór kanałów komunikacji z internautami."

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online