Jak dobrze zorganizować i rozpropagować Fan Page na Facebook

Serwis społecznościowy Facebook od kilku lat stał się miejscem spotkań ponad 500 mln użytkowników z całego świata, co oznacza, że jeśli byłby państwem to plasował by się w pierwszej trójce najbardziej zaludnionych krajów na świecie. Świadomi tego przedsiębiorcy przenoszą budżet z tradycyjnych kampanii reklamowych na stworzenie strony fanowskiej na Facebooku.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Michał Tomasik, Internet Media Specialist z grupy marketingowej Aveex, która od kilku lat z sukcesami zajmuje się kreacją różnych marek w Internecie uważa, że właściciele wszelkich rozmiarów firm łączą się z Facebookiem, bo pozwala im to na bezpośrednie spotkania i rozmowy z klientami, poza tym według Pana Michała FanPage ma służyć budowie relacji i przywiązania do marki.

Jak ugryźć, żeby nie zostać zjedzonym

FanPage to miejsce spotkań osób sympatyzujących z marką. Fani wymieniają się spostrzeżeniami, uwagami, zadają pytania, chwalą i krytykują. Celem administratora jest rzeczowe i profesjonalne, a zarazem w odpowiednim tonie udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania, dostarczanie wartościowych informacji, tworzenie kreatywnych wpisów oraz skłanianie do emocjonujących dyskusji wszystkich użytkowników. Dobrze prowadzona i zarządzana strona fanowska zachęca do polubienia i aktywizowania dedykowaną grupę docelową.

Najtrudniejszym etapem w tworzeniu idealnego Fan Page jest pozyskanie fanów. Badania Chadwick Martin Bailey wskazują, że najczęściej spotykanym powodem dla którego użytkownicy Facebook zostają fanami danej marki jest chęć otrzymania rabatu lub udział w promocji.

Teoria wprowadzona w życie

Wspomniana wcześniej grupa marketingowa Aveex, która obsługuje korporacyjne giganty chcąc powiększyć fanklub na Facebook marek Alfa Star i FAAC stworzyła mechanizm, który w przeciągu 21 dni zwiększył rozmiar grupy o 1999,64% w przypadku Alfa Star i o 1400,6% przez 19 dni w FAAC’u. Ciekawostką jest, że obie firmy stoją na krańcowych biegunach tematycznych, aleposiadając wiedzę, że statystyczny użytkownik Facebook to osoba, która chce i lubi dostawać prezenty, można ujednolicić sposób rekrutacji fanów. Po tym działaniu fani, którzy idealnie wpisują się w target marki (dzięki odpowiednim kanałom komunikacji), zaczęli aktywnie uczestniczyć w tworzeniu Fan Page „Lajkując” i komentując poszczególne wpisy. Jest to niewątpliwy sukces, ponieważ w każdym przypadku skutkuje to częstszym odwiedzaniem strony w poszukiwaniu atrakcyjnych treści.

Sposób pozyskiwania fanów musi być tak skonstruowany, aby był atrakcyjny dla grupy docelowej. Statystyczny użytkownik Facebook ma 138 znajomych i każdy z nich widzi co jego internetowy przyjaciel polubił i kliknął, co również jest wartościowe, ponieważ dzięki temu świadomość marki rośnie. Można to porównać do efektu kuli śnieżnej, czyli procesu, który rozpoczyna się na małą skalę (użytkownik), a rozrasta na ogromną (znajomi znajomych..)

Czyli nie każdy może?

Podejmując się administracji i prowadzenia grupy fanowskiej należy mieć świadomość, że zdobycie fanów to jedno, a utrzymanie ich i usatysfakcjonowanie- drugie. Nawiązując do wcześniej wspomnianych badań, dobrze jest dać coś w zamian za początkowe kliknięcie. Natomiastw celu zachęcenia go do częstych i aktywnych odwiedzin należy dostarczać mu na bieżąco kontent, który będzie dla niego interesujący. Zwykły czytelnik, zaczyna komentować wpisy, samemu je kreować, a po pewnym czasie sam odpowiada na nowe pytania użytkowników co ostatecznie tworzy z niego ambasadora marki. Taki użytkownik będzie chętnie wracał na profil, a co się z tym wiąże – częściej będzie wybierał produkty lubianej marki.

Założenie strony fanowskiej wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Firmy często zlecają zrobienie to specjalistom w dziedzinie social media. Prawidłowe zaprojektowanie kampanii wiąże się ze zdobyciem solidnego wizerunku marki w oczach klientów. Według Oskara Ciałowicza, dyrektora strategicznego w grupie marketingowej Aveex, każda marka jest inna, i do każdej trzeba podejść w indywidualny sposób, dlatego tak ważne jest opracowanie odpowiedniej strategii działania, która zadecyduje o tym czy brand wzniesie się nad wyżyny, utrzyma swoją pozycję czy upadnie.

Autor:

Justyna Jacyno – Internet Media Developer, Dom MediowyEssencja

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+