Polskie Radio wróci do korzystania z Radio Track

Polskie Radio znów będzie kupować wyniki badania słuchalności Radio Track - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Dwa lata temu zrezygnowały z tego wszyscy publiczni nadawcy radiowi, a badanie mocno krytykowała ówczesna prezes Polskiego Radia.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Rzeczniczka prasowa Polskiego Radia w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl przekazała, że nadawca podjął już działania zmierzające do zakupu wyników badania Radio Track. - Agencja Reklamy, której zadaniem jest sprzedaż czasu reklamowego, była pozbawiona najważniejszego narzędzia - czyli badań słuchalności - zaznaczyła.

W zeszłym tygodniu szefową Agencji Reklamy Polskiego Radia została Małgorzata Cegielska, która wcześniej pracowała w niej przez ponad 20 lat.

Polskie Radio dwa lata bez Radia Track

Z zakupu wyników badania Radio Track na początku 2022 roku zrezygnował MOC RADIO - Związek Pracodawców Mediów Radiowych, do którego należą Polskie Radio oraz 17 regionalnych rozgłośni radiowych (ich ofertę reklamową sprzedaje spółka Audytorium 17). - Są pewne zastrzeżenia do tych badań. Nadawcy publiczni zastanawiają się nad tym, analizują rynek, chcieliby skorzystać z innych badań - tłumaczył Artur Kubaj, prezes MOC RADIO.

Natomiast Paweł Kwieciński, dyrektor biura programowego Polskiego Radia i szef rady nadzorczej MOC RADIO, przypomniał, że „Polskie Radio wielokrotnie wyrażało swoje zastrzeżenia, jeżeli chodzi o dotychczasową formułę badań, która w Polsce była standardem”, a teraz „nadszedł moment, gdy nie można tylko krytykować i uczestniczyć, ale trzeba poszukać rozwiązań alternatywnych”.

Tę krytykę wyrażała przede wszystkim Agnieszka Kamińska, do grudnia ub.r. prezes Polskiego Radia, tłumacząc w ten sposób spadki słuchalności Trójki po odejściu z niej większości wieloletnich dziennikarzy w połowie 2020 roku. na początku 2021 roku stwierdziła, że metodologia badania Radio Track „od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych”, a odpowiadający za nie Komitet Badań Radiowych tworzą jedynie nadawcy prywatni: Agora, Grupa RMF, Eurozet i Time.

Według Kamińskiej badania słuchalności „przeszacowują duże miasta, a nie ‘doświetlają’ reszty Polski”, ponadto „nie obejmują osób w wieku powyżej 75 lat”. - W związku z tym to badanie nie uwzględnia charakteru i obowiązków nadawców publicznych. Dlatego potrzebny jest realny pomiar rzeczywistej słuchalności, prowadzony przez niezależną instytucję - podkreśliła.

W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych tłumaczył, że przez ostatnie dwa lata nie wprowadzono w badaniu żadnych zmian metodologicznych, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów. Zapewnił też, że „nie ma żadnego wpływu na przebieg badania, a jedynie kontroluje, czy cały proces przebiega zgodnie z przyjętą metodologią”.

UOKiK nie znalazł nieprawidłowości w Radio Track

Po wniosku złożonym przez Joannę Lichocką, posłankę PiS i członkinię Rady Mediów Narodowych, realizacji Radio Track przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W listopadzie ub.r. poinformował, że po „przeprowadzonej drobiazgowo analizie” nie dopatrzył się tam działań niezgodnych z prawem. - Nie stwierdzono, aby członkowie KBR ingerowali w jego wyniki. Postępowanie nie wykazało również, żeby działania przedsiębiorców miały na celu osłabienie wyników słuchalności konkurencyjnych stacji radiowych. Analizy wykluczyły także blokowanie przez nadawców możliwości przystąpienia innych podmiotów do komitetu - wyliczono w komunikacie Urzędu.

Ówczesnych władz Polskiego Radia nie przekonało to do ponownego korzystania z wyników Radio Track. - Polskie Radio w pełni podtrzymuje dotychczasowe stanowisko, że na polskim rynku radiofonii jak dotąd nie funkcjonuje żadna obiektywna, oparta na telemetrii metoda pomiaru realnej słuchalności stacji radiowych - przekazała portalowi Wirtutalnemedia.pl rzeczniczka prasowa nadawcy. - Dlatego też Polskie Radio zrezygnowało z komercyjnej usługi KBR i nie korzysta z badań ankietowych Radio Track. Polskie Radio korzysta z wyników badań udostępnianych przez Krajowy Instytut Mediów - dodała.

W 2022 roku rzeczywiste przychody Polskiego Radia ze sprzedaży czasu reklamowego zmalały aż o 47 proc., do 19,2 mln zł. W 2020 i 2021 roku wynosiły po ok. 42 mln zł, natomiast wcześniej przekraczały 60 mln zł rocznie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa