Jak mobile personalizuje reklamę

Rozwój technologii mobilnych sprzyja coraz bardziej precyzyjnemu geotargetowaniu i personalizacji przekazów marketingowych. Potencjał personalizacji jest bardzo duży i potęgowany przez chęć internautów do dzielenia się informacjami o sobie - uważa Artur Zawadzki ze Spicy Mobile.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Jak wynika z raportu KPCB Internet Trends 2013, Polska znalazła się w czołówce krajów pod względem udostępnianych informacji, zajmując siódme miejsce. Natomiast wśród państw europejskich jesteśmy pierwsi.

Według badań przeprowadzonych przez BCG (Boston Consulting Group) i LGI (Liberty Global, Inc.) dla 38-44 proc. respondentów najważniejszym powodem dzielenia się swoimi danymi są potencjalne korzyści finansowe. Co ciekawe, najchętniej informacje o sobie przekazują osoby śledzące nowości technologicznie - robi to 49 proc. z nich. W coraz bardziej cyfrowym społeczeństwie dane osobowe stają się swoistą formą waluty. BGC szacuje, że wartość aplikacji opartych o wykorzystanie tożsamości cyfrowej w Europie do 2020 roku osiągnie 330 mld euro. Korzyści, jakie będą mogli otrzymać konsumenci, będą znacznie wyższe i wyniosą 670 mld euro. Zostanie to osiągnięte dzięki obniżkom cen, na które wpływ będą miały samoobsługowe transakcje pozwalające na niższe koszty i oszczędność czasu.

Dostęp do informacji o konsumentach marki mogą doskonale wykorzystać dzięki technologiom mobilnym. Połączenie danych o lokalizacji potencjalnego klienta z jego tożsamością internetową stanowi podstawę do zaproponowania mu w odpowiednim czasie i miejscu reklamy lub oferty skrojonej na miarę jego potrzeb. Na tym w przyszłości będą polegały skuteczne kampanie reklamowe. Przykładowo Sephora widząc to, co klient ogląda poprzez stronę internetową lub aplikację, w momencie gdy będzie on w pobliżu sklepu, może wyświetlić mu promocyjną ofertę wcześniej przeglądanych lub podobnych produktów.

Dane zebrane z serwisów lokalizacyjnych, takich jak Foursquare, Twitter czy Gowalla, oraz informacje z telefonów: przeglądane strony internetowe, kontakty i kalendarze powinny pozwolić na stworzenie profili użytkownika. Do charakteru tych profili powinny być dostosowywane aktywności marketingowe - real-time kupony, oferty specjalne uwzględniające lokalizację klienta, prezentacje produktów, porady i opisy, które pozwolą klientom znacznie szybciej znaleźć to, czego poszukują.

Jak dzisiaj wygląda wykorzystanie personalizacji i lokalizacji w działaniach marketingowych?

Jedną z form dotarcia do klientów, która pozwala na wykorzystanie personalizacji i lokalizacji, są wiadomości SMS lub MMS. Poprzez wiadomości tekstowe, graficzne lub video można wysłać m.in. informacje, kupony, zaproszenia czy specjalne oferty.

Przykładem skutecznego połączenia mobile z komunikacją SMS jest sieć ponad 700 sklepów odzieżowych w Stanach Zjednoczonych - Maurices. Marka przygotowała „Mobile Style Club” - dostępny na urządzeniach mobilnych program dający klientom dostęp do unikalnych informacji i zniżek. Użytkownicy aplikacji mieli także możliwość wysłania SMS do pracowników sieci sklepów, którzy mogli odpowiedzieć w unikalny i personalny sposób. Każdy członek „Mobile Style Club” po wysłaniu wiadomości z odpowiednim kodem otrzymywał 20 proc. rabatu na wszystkie produkty w sklepie. W trakcie pierwszych czterech miesięcy działania do klubu zapisało się 20 000 użytkowników, którzy dokonali zakupów na ponad milion dolarów.

Kampanie SMS, MMS, IVR (Interactive Voice Response) można targetować pod względem: wieku, płci, wykształcenia, miejsca zamieszkania, zawodu, dochodów, modelu telefonu i jego systemu operacyjnego, transferu danych oraz konkretnych zainteresowań. Ciekawe jest też to, że dobór grupy docelowej można uzależnić od wysokości płaconych rachunków. Jest to cenna informacja dla marek, pomocna w ograniczeniu nietrafionych emisji komunikatów reklamowych wśród osób, które nie są zainteresowane produktem ze względu na to, że jest za drogi lub za tani.

Korzyści z wykorzystania personalizacji

Najlepiej korzyści z wykorzystania personalizacji pokazuje raport Econsultancy „Monetate Realities of Personalisation” przygotowany przez Econsultancy. Według niego: Firmy, które wykorzystują personalizację odnotowują 19 proc. wzrost sprzedaży, Personalizacja zaskakuje i wywołuje pozytywne reakcje klientów, Buduje relacje oraz wpływa na lojalność konsumentów, Personalizacja może pomóc w planowaniu zachowań zakupowych.

Podsumowując, moim zdaniem ciekawym zjawiskiem jest sposób podejścia do dzielenia się swoimi danymi osób w różnym wieku. Nie jest zaskoczeniem, że pokolenie Milenium (osoby urodzone pomiędzy 1980 a 1995 rokiem, zwane także generacją Y oraz pokoleniem klapek i ipodów) chętniej udostępnia informacje o sobie niż pokolenie X (osoby urodzone między 1966 a 1980), jednak różnice nie są tak znaczące, jak można by się spodziewać. Okazuje się, że 56 proc. przedstawicieli generacji Y, w porównaniu z 42 proc. osób należących do generacji X, z chęcią przekaże firmom informacje o swojej lokalizacji w celu zdobycia kuponów i zniżek. Na pytanie: „Czy zgodziłbyś się dzielić z firmami informacjami personalnymi?”, 51 proc. osób z pokolenia Y oraz 40 proc. z pokolenia X odpowiedziało, że „tak długo, jak tylko będą widzieli w tym zysk”.

Wyniki tych badań pokazują trend związany ze wzrostem zaufania do marek i chęcią stosowania danych osobowych, jako waluty w zamian za atrakcyjne lub unikalne oferty.

Artur Zawadzki, business development director w agencji Spicy Mobile, ekspert w zakresie nowych technologii i rynku internetowego w Polsce oraz regionie CEE. Zawodową przygodę z internetem rozpoczął w 1998 roku w Trader.com, gdzie odpowiadał za sprzedaż reklamy internetowej. Od 2001 roku związany z firmą Gemius, w której pełnił funkcje wiceprezesa, a następnie prezesa zarządu. Obecnie jest doradcą rady nadzorczej Gemius SA. W latach 2003-2005 wiceprezes zarządu IAB Polska.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"