Jak to się robi w Ameryce

Czyli rynek outdoorowy w Stanach Zjednoczonych - pisze o tym Ewa Cander-Karolewska z firmy AMS.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Reklama zewnętrzna w Stanach Zjednoczonych miała znakomite warunki rozwoju. W tym wielkim kraju, o gęstej sieci dróg, mieszkańcy znaczne odległości pokonują samochodami, co sprzyja wykorzystywaniu przez reklamodawców nośników outdoorowych w pasach drogowych. Kraj ten posiada najwyższy na świecie wskaźnik motoryzacji(1) : 735 (dane za 2001 r.). Dla porównania w Polsce wskaźnik ten w 2004 roku wyniósł 312. Amerykańskie społeczeństwo jest bardzo mobilne, a przyczyniły się do tego przemiany społeczno-ekonomiczne, jakie zachodziły w ciągu co najmniej ostatnich 20 lat w Stanach Zjednoczonych (a także w innych krajach wysoko rozwiniętych). Do tych przemian należy wzrastający odsetek gospodarstw domowych czerpiących z dwóch źródeł dochodu (pracujący mężczyzna i kobieta); tendencję do przenoszenia się rodzin na dalekie przedmieścia, z czym łączą się długie dojazdy do centrów miast; oraz związane z dwoma poprzednimi zjawiskami dwa auta w rodzinie; a także zamożni emeryci, masowo uprawiający turystykę, a więc również mobilni.

Do spędzających coraz więcej czasu poza domem Amerykanów należało dotrzeć z reklamą właśnie "out-of-home". Amerykańska reklama zewnętrzna ma się bardzo dobrze i dynamicznie się rozwija - pojawiają się nowe, innowacyjne formy i technologie. Pozostaje w tyle "staromodny billboard"(2), który w USA święcił triumfy w latach 60. XX wieku, jako podstawowy typ nośnika w pasach drogowych. Obecnie w Stanach firmy outdoorowe mają w ofercie przynajmniej 200 różnych formatów nośników. Podejmowane są eksperymenty z nowymi technologiami. W maju 2005 r. na Times Square w Nowym Jorku powstał gigantyczny cyfrowy nośnik o wysokości 23 kondygnacji z reklamą obuwia sportowego Nike. Jednak to nie jego wielkość była czymś wyjątkowym, ale to, że była to reklama interaktywna. Przechodnie za pomocą telefonów komórkowych z dostępem do Internetu mogli sami wpływać na wygląd reklamy na tym ekranie. Czy to połączenie outdooru i Internetu należy uznać za rewolucyjną tendencję rozwoju w reklamie zewnętrznej - czas pokaże.

Rynek amerykański wciąż poszukuje coraz to nowych nośników i możliwości w outdoorze. Niedawno w Chicago jedna z firm reklamowych próbowała umieszczać reklamy mocowane do żeliwnych włazów studzienek kanalizacyjnych. Pomysł o tyle ciekawy, że chodziło o promocję wystawy w miejscowym muzeum, poświęconej niemieckim łodziom podwodnym. Inna firma specjalizuje się w reklamach wykorzystujących zasadę sekwencji w filmie rysunkowym. Są one umieszczane na ścianach tuneli metra i oglądane z okien pędzącego pociągu wyglądają jak film.

Na dojrzałym rynku amerykańskim trwają więc poszukiwania kreatywnych, niestandardowych rozwiązań. Stany Zjednoczone jednak nie mają monopolu na innowacyjność. Ciekawy trend narodził się w Europie i teraz chętnie jest adaptowany w Ameryce. Pomysł polega na wymyślaniu jak najbardziej  niezwykłych kreacji, po to, aby kampania wzbudziła jak największe zainteresowanie mediów i w ten sposób zyskała "drugie życie" w prasie. Przykładem może być producent marki Infiniti. Wykupił on powierzchnię na nośniku w Los Angeles, na której zamiast plakatu z tradycyjną reklamą auta przyklejono 30 tys. autentycznych banknotów jednodolarowych - reklamowano w ten sposób najnowszy, i jednocześnie najtańszy model tej luksusowej marki. Nośnik był non stop pod ochroną, a media wprost rozchwytywały tę informację. Pierwsze próby wykorzystania tego efektu u nas pojawiły się przy kampanii kawy Jacobs Kronung z parującymi filiżankami mocowanymi do backlightów.      

1-  Liczba aut na 1000 mieszkańców2 - Określenie użyte przez Mike'a Estrela w jego artykule "Going Outside, Beyond the Billboard", Wall Street Journal, 21.06.2005.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu