Od października jednoźródłowe badanie mediów Gemiusa i PBI

Od początku października firma Gemius oraz Polskie Badania Internetu mają oferować jednoźródłowy pomiar mediów: radia, internetu oraz telewizji - wynika z informacji portalu Wirtulnemedia.pl. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Od października jednoźródłowe badanie mediów Gemiusa i PBI
Marcin Pery, prezes Gemiusa

Podczas webinarium, które zorganizowało biuro reklamy TVP na temat rynku badań mediów Marcin Pery, prezes Gemiusa był pytany o to, kiedy nastąpi zmiana jakości prezentowania wyników online badania internetu Gemius/PBI. Zapowiedział, że zmiany pojawią się już w październiku.

Do tej pory badanie oferowane przez Gemiusa i PBI skupiało się na pomiarze widowni internetowej w Polsce, było wykorzystywane przez właścicieli serwisów internetowych do mierzenia ruchu w serwisach, co umożliwiało porównywanie się z konkurencyjnymi firmami i na tej podstawie konstruowanie ofert reklamowych.

Jednoźródłowe badanie mediów

W lutym br. firmy Gemius i Polskie Badania Internetu podpisały umowę, w ramach której rozpoczęły prace nad wspólnym jednoźródłowym badaniem korzystania z internetu, telewizji oraz radia. Zapowiadano wtedy, że pierwsze wyniki będą dostępne dla rynku najpóźniej w lipcu, ale firmy miały uznać, że lepszym czasem na prezentację nowego standardu badań będzie jesień.

Nowe badanie powstanie w wyniku połączenia dotychczasowego standardu badania internetu Gemius/PBI oraz cross-mediowego badania Gemius, obejmującego pasywny pomiar telewizji oraz radia. Dzięki miernikowi (będzie to smartfon z oprogramowaniem), który będzie posiadać panelista, dostępne będą informacje na temat tego, czego słucha i ogląda w domu, ale i poza nim.

- Planujemy wystartować w październiku z nowym, jednoźródłowym badaniem internetu, radia i telewizji. Jego największą wartością będzie możliwość zobaczenia po raz pierwszy współkorzystania pomiędzy trzema badanymi mediami. Natomiast w zakresie badania internetu robimy wręcz rewolucję jakościową, wprowadzając m.in. istotnie ulepszony pomiar czasu oglądania stron internetowych, możliwość przeprowadzania analiz w dowolnych okresach oraz możliwość definiowania grup celowych przy pomocy wskaźników behawioralnych, nie tylko społeczno-demograficznych - zapowiada Marcin Pery w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dane mają być dostępne za pomocą interfejsu online oraz poprzez dedykowane API, możliwy ma być podgląd wyników dla konkretnych mediów (dla radia, tv, internetu), ale i współkonsumpcji między tymi mediami.

W ramach badania mają być dostępne dane o oglądalności i słuchalności poszczególnych programów, jak też bloków reklamowych przez odbiorców w miejscu zamieszkania i poza nim. Prezentowane będą wskaźniki takie jak m.in. liczba użytkowników, odtworzenia, średni czas korzystania czy udział w łącznym czasie korzystania.

Plany współpracy z Nielsenem

W Polsce badanie oglądalności telewizji dostarcza Nielsen, który pracuje obecnie również nad pomiarem oglądalności wideo w internecie. Natomiast do pomiaru audytorium radia są wykorzystane badania Radio Track, wykonawcą badania jest firma Kantar Polska. Do tej pory za pomiar internetu odpowiadał Gemius i PBI.

Firmy od jakiegoś czasu mają rozmawiać także z tzw. MOC'iem telewizyjnym i firmą Nielsen na temat możliwości fuzji ich wyników z wynikami badania Nielsena. Na razie Nielsen miał nie podjąć decyzji w tej sprawie.

- Przeprowadzone zostały już testy fuzji i jestem optymistą jeżeli chodzi o perspektywę wdrożenia tego projektu, ale ostateczna decyzja o możliwości opublikowania wyników fuzji leży po stronie firmy Nielsen. Od października będziemy publikować w naszym badaniu jednoźródłowym wyniki badania oglądalności telewizji na dwóch platformach: oglądalność "w domu" i "poza domem", które będzie można analizować zarówno osobno, jak i łącznie. To właśnie oglądalność telewizji "poza domem" zaprezentowana po raz pierwszy, a stanowiąca aż około 10 proc. czasu oglądania telewizji "w domu", będzie absolutną nowością i największą wartością naszego nowego badania - tłumaczy nam prezes Gemiusa.

Prace nad badaniem KRRiT

Przypomnijmy, że nad jednoźródłowymi badaniami mediów pracuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, specjalnie do tego powołany zespół Telemetrii Polskiej we współpracy z Instytutem Łączności oraz rynkiem. Prace te trwają od kwietnia 2018 roku, na razie nie zaprezentowano konkretnych wyników badań. Pod koniec sierpnia br. pisaliśmy o tym, że rozpoczęto fazę testowania technik rekrutacyjnych do panelu badawczego.

Gemius także współpracuje z KRRiT w ramach projektu realizowanego z Instytutem Łączności. - Kilka miesięcy temu wygraliśmy przetarg na dostarczenie technologii badawczych i realizujemy podpisaną umowę. Decyzja o tym, czy wyniki z budowanego przez Instytut panelu ujrzą światło dzienne, zależy od decyzji Instytutu i KRRiT. Z KRRiT jesteśmy również gotowi współpracować w zakresie zapowiadanych projektów zbierania danych RPD czy też w ramach wykorzystywania wyników badania założycielskiego, o ile takie zostanie zrealizowane - zapowiada Marcin Pery.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu