KER: kampania z żarówką "łamie standardy rzetelnego przekazu reklamowego"

Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie w kampanii poświęconej strukturze kosztów produkcji energii w Polsce złamało standardy rzetelnego przekazu reklamowego - orzekła Komisja Etyki Reklamy w odpowiedzi na skargę złożoną przez WWF Polska.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
KER: kampania z żarówką "łamie standardy rzetelnego przekazu reklamowego"
Billboard z kampanii Polskich Elektrowni, fot. screen z Twittera

Skarga WWF Polska, którą zajmowała się Komisja Etyki Reklamy dotyczyła realizowanej od stycznia tego roku kampanii Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie (należą do niego: Tauron Wytwarzanie, Enea Wytwarzanie, Enea Połaniec, PGE GiEK i PGNiG Termika).

W reklamach podkreślano, że za 60 proc. wzrostu kosztów produkcji energii elektrycznej odpowiada „opłata klimatyczna Unii Europejskiej” .

Szymon Jadczak z Wirtualnej Polski ustalił, że pomysłodawcą kampanii było Ministerstwo Aktywów Państwowych, a jej budżet wyniósł ok. 12 mln zł.

W skardze złożonej do KER, WWF zwróciła uwagę, że w reklamie tej doszło do naruszenia standardów wynikających z Kodeksu Etyki Reklamy w zakresie, w jakim zobowiązują one reklamodawców do przekazywania konsumentom rzetelnych informacji, również przy okazji zawierania w przekazie informacji o charakterze ekologicznym.

KER stwierdziła w zaskarżonej kampanii fakt łamania standardów rzetelnego przekazu reklamowego przez TGPE . Komisja zauważyła, że kwestionowany przekaz odnosi się do konkretnych właściwości oraz ceny oferowanego produktu, w związku z czym kampania zasługuje na miano kampanii usługowej i produktowej, a nie jest - jak twierdzi TGPE - kampanią edukacyjną.

KER podkreśliła też, że kampania edukacyjna odznacza się przekazem neutralnym, obiektywnym oraz rzetelnym – mającym przy tym na celu edukowanie w zakresie tematów istotnych społecznie: "W przedmiotowej sprawie doszło do skierowania przekazu wprowadzającego potencjalnych konsumentów w błąd – mając przy tym na celu pomniejszenie odpowiedzialności zaangażowanych w kampanię podmiotów – zainteresowanych usługodawców – wobec rosnących cen energii" - stwierdziła Komisja.

Komisja zwróciła ponadto uwagę, że informacje przekazane przez TGPE zostały sformułowane sposób nieuwzględniający wyjściowego stanu wiedzy przeciętnego konsumenta, który nie posiada dogłębnych informacji odnoszących się do kształtowania się cen końcowych energii. Wskazała, że informacja o tym, że za 60 proc. kosztów energii odpowiada polityka klimatyczna Unii Europejskiej może być zrozumiana w taki sposób, iż ww. polityka klimatyczna odpowiedzialna jest za 60 proc.ceny za prąd, jaki do zapłaty otrzymuje konsument detaliczny. "To z kolei stanowi nieprawdę. Faktycznie, jak wykazały liczne analizy, w tym Komisji Europejskiej oraz Forum Energii, jest to bliższe 20 proc." - zaznacza KER.

"Uproszczone równanie, wskazujące jednoznacznie na połączenie założeń polityki klimatycznej Unii Europejskiej z wzrostem cen za prąd, stanowi zbyt daleko posuniętą oraz uproszczoną w sposób wprowadzający konsumentów w błąd sugestię ze strony podmiotu skarżonego" - napisała Komisja w uzasadnieniu.

Rada Reklamy otrzymała pięć skarg na kampanię billboardową z motywem żarówki autorstwa Towarzystwa Gospodarczego Polskie Elektrownie (TGPE).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Disney znów urósł w streamingu. Ma prawie 200 mln subskrybentów

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Amerykanie mają swojego mObywatela. Ruszyło Digital ID od Apple

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Burger Drwala wraca. Jest nowa wersja kanapki

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Superauto.pl sponsorem reprezentacji Polski w biathlonie

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI
Materiał reklamowy

Tworzenie reklam na Facebooku i Instagramie nigdy nie było tak proste – poznaj najnowsze możliwości AI

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"

Lavazza i Jannik Sinner przedłużają współpracę. "Dla mnie Lavazza to przede wszystkim rodzina"