Kantar Polska: przychody 16 proc. w dół, 5,2 mln zł straty

Przychody firmy badawczej Kantar Polska w ub.r. zmniejszyły się o 16,1 proc. do 118,23 mln zł, a strata netto pogłębiła z 594,1 tys. zł do 5,19 mln zł. W br. spółka spodziewa się stabilnej sprzedaży, pod koniec ub.r. przeprowadziła zwolnienia grupowe.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Kantar Polska: przychody 16 proc. w dół, 5,2 mln zł straty

Wszystkie wpływy zostały osiągnięte przez Kantar Polska z usług badawczych. Te krajowe zmniejszyły się ze 100,43 do 85,64 mln zł, a te z zagranicy - z 40,53 do 32,58 mln zł.

Firma oprócz centrali w Warszawie ma oddział w Poznaniu, studio badań jakościowych w Warszawie oraz studio badań jakościowych i studio CATI w Radomiu. W sprawozdaniu złożonym w KRS podała, że wzrósł udział nowoczesnych rozwiązań badawczych w swoich przychodach, m.in. z ofert Kantar Marketplace i Holistic Brand Guidance. Ponadto zwiększyła się oferta i wpływy sprzedażowe w obszarach data science i analytics.

- Wdrożone zmiany pozwoliły spółce na redukcję strat biznesowych związanych przede wszystkim z ograniczeniem budżetów badawczych ze strony klientów, efektywną restrukturyzację zatrudnienia oraz szybki rozwój nowej oferty skierowanej do rynku - zaznaczono.

Po wybuchu epidemii Kantar na kilka miesięcy musiał zrezygnować z sondaży twarzą w twarz. - Badania CATI@LAB przeniesiono na platformę CATI@HOME. Badania jakościowe przeniesiono na stosowne platformy digitalne zdolne pomieścić zarówno wywiady IDI, jak wywiady grupowe typu FGI, BG etc. W czerwcu 2020 przywrócono realizację badań f2f, choć bardzo wielu klientów, spróbowawszy metod digitalnych podjęło decyzję o trwałej zmianie profilu badań realizowanych z pomocą Kantar Polska - opisano w sprawozdaniu.

Kantar sprzedany przez WPP

Przychody Kantar Polska w ramach grupy kapitałowej zmalały z 25,58 do 20,16 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 10,1 mln zł od Kantar Insights UK, 3,67 mln zł od Kantar Insights Germany, 1,55 mln zł od Kantar Insights Netherlands i 906 tys. zł od Kantar Insight Belgium.

grafika

Więcej na pensje, zwolnienia pod koniec roku

Koszty operacyjne Kantar Polska w ub.r. wyniosły 125,31 mln zł, po spadku rok do roku o 7,3 proc. Wynika to przede wszystkim ze zmniejszenia kosztów usług obcych z 80,62 do 56,58 mln zł.

Za to wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 37,31 do 49,61 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 6,93 do 9,21 mln zł.

W ub.r. w firmie było przeciętnie 374 pracowników etatowych, wobec 287 w 2019 roku. Spółka wyjaśniła, że ten wzrost „jest następstwem przeprowadzonego procesu restrukturyzacji formy zatrudnienia”.

Pod koniec ub.r. spółka przeprowadziła zwolnienia grupowe, rozstał się z nią m.in. wieloletni prezes Krzysztof Kruszewski. - Bez tej, trudnej dla wszystkich, decyzji możliwość realizacji zmian, które służą dobru naszych pracowników i klientów nie byłyby możliwe - tłumaczył Kuba Antoszewski, PR manager firmy.

W ub.r. na niefinansowe aktywa trwałe spółka przeznaczyła 1,11 mln zł, na br. zaplanowała 1,57 mln zł wydatków w tym zakresie. Koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 1,61 mln zł do 990,8 tys. zł

Pozostałe wpływy operacyjne Kantar Polska zwiększyły się z 4,21 do 6,72 mln zł. Natomiast pozostałe koszty operacyjne zmalały z 3,06 do 2,54 mln zł, a koszty finansowe - z 930,6 do 166,8 tys. zł.

Wynik netto 5,8 mln zł w dół

Wszystkie wskaźniki rentowności Kantar Polska mocno się pogorszyły. Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 5,78 mln zł zysku od 7,08 mln zł straty, wynik operacyjny - z 6,94 mln zł zysku do 2,91 mln zł, straty, wynik brutto - z 6,22 mln zł zysku do 2,82 mln zł, natomiast strata netto pogłębiła się z 594,1 tys. zł do 5,19 mln zł.

Spółka w ub.r. zapłaciła 2,37 mln zł podatku dochodowego, a rok wcześniej - 6,81 mln zł.

W br. Kantar Polska spodziewa się stabilizacji swoich wyników finansowych („co jednak stanowi 20 proc. spadek sprzedaży w stosunku do 2019 roku” - zaznaczono w sprawozdaniu), a także w całej branży badań opinii.

- Utrzymuje się silna rola działów procurement, co prowadzi do silnej konkurencji cenowej i wydłużenie terminów płatności. Dlatego też spółka rozwijać będzie segment badań digitalnych i internetowych jako tańszą opcję w stosunku do badań f2f i CATI - zapowiedziano.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa