Kochanek na wózku w spocie Gdyni o zajmowaniu miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami

Władze Gdyni rozpoczęły kampanię zwracającą uwagę na problem zajmowania miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami przez osoby do tego nie uprawnione. Porównano to do zajmowania miejsca w łóżku przez kochanka,co z kolei wzbudziło wiele kontrowersji.

Udostępnij artykuł:
Kochanek na wózku w spocie Gdyni o zajmowaniu miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami

Władze Gdyni opublikowały na stronie internetowej miasta oraz w mediach społecznościowych spot zatytułowany "Nie zajmuj miejsca tym, którzy go potrzebują". Jego celem miało być zwrócenie uwagi na nagminne zajmowanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.

Bohaterami filmu jest para: kobieta i mężczyzna. Budzą się razem w łóżku. Gdy mężczyzna wstaje i zaczyna się ubierać, kobieta pyta go, jak się nazywa i czy zostanie na śniadanie. Wtedy mężczyzna siada na wózek inwalidzki i gdy chce odjechać, do mieszkania wchodzi mąż kobiety.

Wtedy mężczyzna na wózku patrząc w kamerę wypowiada słowa: "A gdybym to ja zajął twoje miejsce?". Na końcu spotu pojawia się napis: "Nie parkuj na miejscach dla osób z niepełnosprawnością. Na wszelki wypadek".

 

Tym spotem władze Gdyni chcą zwrócić uwagę na to, że bardzo często miejsca parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami są zajmowane przez osoby do tego nieuprawnione.

"Biała koperta wymalowana na niebieskim polu, dodatkowo oznaczona symbolem wózka inwalidzkiego oraz odpowiednim znakiem pionowym. W ten właśnie sposób oznaczone są miejsca parkingowe dla OzN, czyli osób z niepełnosprawnością. Zatrzymywać się na nich mogą jedynie osoby, które posiadają kartę parkingową wydaną m.in. przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Gdyni. Niestety, nierespektowanie tego przepisu wciąż zdarza się w naszym kraju. Problem ten poruszyła w tym roku kampania „Wchodzę – zawsze jest jakieś wejście”. Inicjatywa co roku pokazuje, co tak naprawdę oznacza dostępność i jak ważne jest, żeby każdy miał możliwość uczestniczenia w życiu społecznym. Przed zajmowaniem miejsca parkingowego przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością przestrzega również spot filmowy, który powstał przy współpracy z Pomorską Fundacją Filmową. Temat jest w filmie ukazany w niecodzienny sposób. Skłania nas do refleksji do zajmowania ról czy miejsc, które do nas nie należą, których zajmować nie powinniśmy" - napisano w opisie filmu.

Film wywołał ożywioną dyskusję w social mediach. Wśród komentarzy dominują te dość krytyczne wobec spotu.

"Po pierwsze ten spot odwołuje się do najniższych instynktów. Po drugie jest dyskryminujący - osoby niepełnosprawne też tworzą szczęśliwe związki, a kobieta to nie miejsce parkingowe" - skomentowała jedna z internautek na Facebooku.

"Oj, słabe. I jakieś takie mało etyczne. Kobieta-parking??!. Gra aktorska poniżej poziomu!Chyba tylko Pan na wózku wypadł całkiem ok. Okropny ten spot i niesmaczny wręcz!" - dodał inny internauta. Kolejna osoba stwierdziła: " Okropny pomysł. Od początku do końca ogląda się to z zażenowaniem!".

"(...) główny przekaz odnośnie parkowania rzeczywiście nie wybrzmiewa. Niestety prawdopodobnie skupiono się by przyciągnąć uwagę kontrowersyjnością spotu, co z resztą jest coraz częstsze w reklamach. Tu jednak spot jest nie tyle kontrowersyjny co niedorzeczny i tym bardziej nie powinien mieć miejsca skoro powstał jako projekt miasta Gdyni" - oceniła inna. Kolejna użytkowniczka dodała: " Wypowiem się może jako rodzic dziecka z niepełnosprawnością - dla mnie to żenujące, że w taki sposób "walczy" się o prawa OzN. Niestety, dla mnie jest to słabe i mam wrażenie, że taki kontent nie przysłuży się np. mojemu synowi na wózku inwalidzkim".

"Słabe i marketingowo, i etycznie, tyle. To, ze dotyka istotnego tematu w przestrzeni publicznej nie oznacza, ze tego typu materiały powinny mieć jakakolwiek taryfę ulgowa" -  skomentował kolejny użytkownik Facebooka.

Pojawiają się też głosy broniące tej reklamy: "Przecież ten spot jest tak pięknie przemyślany, daj sobie spokój. Nikt tu nikogo nie obraża, tylko w żartobliwy sposób zwraca uwagę na ważny problem" - napisał jeden z internautów. Inny z kolei stwierdził: " Ten spot spełnia swoje zadanie - zapada w pamięci. O to chodzi w kampaniach społecznych. Nikogo nie obraża".

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów