Grzegorz Szczepański i Piotr Czarnowski apelują o jednolity kodeks etyczny w branży public relations

Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations i szef agencji Hill+Knowlton Strategies Poland oraz Piotr Czarnowski, prezes First PR, apelują do branży public relations o przyjęcie jednolitego kodeksu etycznego. Eksperci zaproponowali jego treść w ramach autorskiej inicjatywy.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Propozycja Kodeksu Etyki PR została zaprezentowana w specjalnym liście otwartym. Grzegorz Szczepański i Piotr Czarnowski piszą w nim (poniżej pełna treść): "Z wieloletnich dyskusji na temat etyki w PR jasno wynika, że konieczne jest przyjęcie i wdrożenie kodeksu wyznaczającego uniwersalne normy etyczne dla naszej branży. Dotychczasowe próby nie zakończyły się propozycją rozsądnego usprawnienia żadnego z istniejących kodeksów ani stworzenia nowych norm. Uważamy, że w obliczu fundamentalnych zmian jakie w ostatnim czasie dokonały się na rynku public relations i mediów, jest to konieczne".

Treść zaproponowanego kodeksu składa się z jedenastu punktów. Najważniejsze odnoszą się do podawania przez PR-owców tylko prawdziwych i pozbawionych manipulacji informacji, respektowania zasad działania mediów oraz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji. Pełną treść można znaleźć na stronie KodeksPR.pl.

Potrzeba wspólnych norm etycznych

- Od kilku lat dostrzegaliśmy z Piotrem rosnącą potrzebę uwspólnienia reguł i norm etycznych, które specjalistom PR pomogłyby w prosty i oczywisty sposób rozstrzygać dylematy moralne na jakie będą trafiać wykonując ten zawód - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Szczepański.

Ekspert zwraca uwagę na fakt,że branża public relations od wielu miesięcy rozmawia o potrzebie regulacji w obrębie etyki zawodu, jednak bez konkretnych konkluzji.

- Od kilku miesięcy byliśmy świadkami wielu dyskusji na ten temat, które jednak nie kończyły się praktycznymi konkluzjami. Podkreślam, praktycznymi. Dlatego zdecydowaliśmy się zwrócić do środowiska z konkretną propozycją, która w naszym przekonaniu stanowi gotowe rozwiązanie, które przy odrobinie dobrej woli może doprowadzić do przełomowego rozstrzygnięcia, tzn. do przyjęcia jednego kodeksu przez takie organizacje jak PSPR i ZFPR - komentuje Szczepański.

- To jest propozycja, ale kompletna i mamy nadzieję, ze  branża zareaguje szybko i pozytywnie, choć nie mamy na myśli żadnego konkretnego terminu. Nie ma wątpliwości, że potrzebujemy jednolitego kodeksu - dodaje Piotr Czarnowski, prezes First PR.

Czy kodeks zostanie przyjęty przez Związek Firm Public Relations, któremu przewodniczy Grzegorz Szczepański? - [O tym] zadecyduje najpierw zarząd Związku, który może go skierować (lub nie) do opinii Walnego Zgromadzenia Członków. Ponieważ nasz projekt jest inicjatywą autorską, to z oczywistych powodów ja nie będę uczestniczył w procesie podejmowania tej decyzji, ale ponieważ jestem przekonany o praktycznej wartości naszej wspólnej pracy, to jestem dobrej myśli - wyjaśnia nam Grzegorz Szczepański.

List otwarty do branży PR w sprawie przyjęcia jednolitego kodeksu etyki

Z wieloletnich dyskusji na temat etyki w PR jasno wynika, że konieczne jest przyjęcie i wdrożenie kodeksu wyznaczającego uniwersalne normy etyczne dla naszej branży. Dotychczasowe próby nie zakończyły się propozycją rozsądnego usprawnienia żadnego z istniejących kodeksów ani stworzenia nowych norm. Uważamy, że w obliczu fundamentalnych zmian jakie w ostatnim czasie dokonały się na rynku public relations i mediów, jest to konieczne.

Postanowiliśmy zatem zrobić pierwszy krok. Wykorzystując nasze długoletnie doświadczenie w prowadzeniu agencji, kierowaniu działami PR w korporacjach i w pracy w branżowych organizacjach - PSPR, ZFPR, Radzie Etyki PR - stworzyliśmy propozycję polskiego Kodeksu Etyki PR.

Uwzględnia on wszystko to, co w naszej opinii jest najważniejsze dla zachowania integralności naszego zawodu. Inspirowaliśmy się najlepszymi praktykami międzynarodowymi i uzupełniliśmy treść kodeksu o odniesienia do reguł funkcjonowania dzisiejszego rynku PR i mediów. Uznaliśmy, że dokument powinien być tak krótki jak to tylko możliwe, sformułowany w sposób jednoznaczny i nie pozostawiać żadnych wątpliwości ani możliwości sprzecznych ze sobą interpretacji. Chcieliśmy, żeby był czytelny dla każdego. Jednym słowem, żeby Kodeks był praktyczny.

Wierzymy, że branża PR w Polsce jest już na tyle dojrzała, żeby przedyskutować i przyjąć jeden, wspólny dokument, który byłby uznawany i stosowany zarówno przez organizacje branżowe, niezrzeszone agencje public relations jak i działy PR w firmach i organizacjach publicznych oraz indywidualnych specjalistów PR.

Mamy nadzieję, że nasza propozycja przyczyni się do zwiększenia transparentności branży i dalszego jej rozwoju. Apelujemy do wszystkich organizacji i grup zawodowych o przyjęcie wspólnego, jednolitego kodeksu etyki całej branży, a wszystkich profesjonalistów PR prosimy o poparcie tej inicjatywy.

Piotr Czarnowski i Grzegorz Szczepański

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji