Streaming zastępuje telewizję. Pandemia to przyspieszyła

Streaming staje się coraz popularniejszy. Osoby w wieku od 4 do 34 lat na oglądanie treści w streamingu poświęcają już grubo ponad jedną trzecią czasu przeznaczanego na łączną konsumpcję treści wideo, w tym telewizji - wynika z prezentacji, którą na Forum IAB przedstawiła Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:

Z danych firmy Nielsen wynika, że w 2020 r. 20 proc. gospodarstw domowych płaciło za treści wideo, a rok później już 30 proc. - To wzrost o 1,4 mln gospodarstw domowych, czyli o co najmniej kilka mln widzów, którzy zdecydowali się uzupełnić ofertę rozrywkową kolejnymi treściami za które płaci się w internecie - mówiła na prezentacji Kopeć. 

Za boom w serwisach wideo odpowiada pandemia, która zamknęła nas, szczególnie w czasie pierwszego lockdownu, w domach. Zyskała tradycyjna telewizja, ale Polacy, którzy stracili dostęp do wyjazdów i spotkań na mieście, aktywnie poszukiwali nowych źródeł treści. Wielu nich odkryło serwisy streamingowe, z których dotąd nie korzystali. -

Czas lockdownu był tak ciężki, że szukaliśmy już wszędzie czegoś do oglądania

-  to zdanie jednej z respondentek badania "Videonauci" przeprowadzonego przez Nielsena przytoczyła podczas prezentacji Joanna Kopeć.

Statystyczny Polak ogląda treści wideo aż przez 4 godz. 59 min. dziennie - wynika z danych Nielsena za okres od stycznia dio kwietnia 2022 r. Cały czas najchętniej oglądamy telewizję linearną - na jej oglądanie poświęcamy 3 godz. 55 min. Dodatkowo 6 min. to telewizja oglądana z przesunięciem czasowym. Jednak już 46 min. dziennego czasu wideo pochłania streaming wideo w różnych formach. Na pozostałe treści przeznaczamy 14 min. dziennie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-ogladac-disney-w-polsce-filmy-seriale-dokumenty-marvel-star-wars-cena-jakosc-problemy-techniczne ##

Udział streamingu w czasie oglądania treści wideo wynosi obecnie 15 proc. Wydaje się to niewiele, ale diabeł tkwi w szczegółach. Wskaźnik różni się bowiem zależnie od grupy wiekowej. W grupie osób od 16-49, czyli popularnej telewizyjnej grupie komercyjnej, odpowiada już za niemal jedną piątą czasu oglądania.

grafika

Młodzi coraz chętniej wybierają streaming

Patrząc na poszczególne grupy wiekowej to największy udział streamingu w czasie oglądania jest wśród osób w wieku od 4 do 15 lat, gdzie wynosi 37 proc. Tylko o 1 pkt. proc. niższy jest w grupie 16-34. Najmniej streamingu konsumują ludzie po 75. roku życia - tam jego udział wynosi tylko 3 proc. W przypadku najstarszych seniorów tradycyjna telewizja odpowiada aż za 96 proc. czasu oglądania.

Z danych Nielsena wynika, że w grupie wiekowej 16-49 treści wideo w dużych serwisach streamingowych jak Netflix, HBO Max, Player czy CDA stanowią tylko jedną piątą czas oglądania w streamingu. Aż jedna trzecia czasu jest poświęcana na oglądanie filmików na YouTube, a 23 proc. na oglądanie materiałów wideo w social media (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter). 2 proc. stanowi gaming - jest to głównie Twitch. - Kontent inne to treści i serwisy, które nie przekroczyły pewnego progu do klasyfikowania ich jako odrębnego gracza - mówiła Kopeć.

grafika

- Ponad połowa badanych z tej grupy ogląda chociaż przez minutę dziennie jakieś treści streamingowe. Dzienny zasięg dodatkowy wobec telewizji niezależnie od kategorii serwisu to łącznie 17 proc. - podsumowała Joanna Kopeć.

W 2020 r. firma Nielsen Audience Measurement rozpoczęła testowy pomiar oglądalności wideo w sieci, oficjalnie dane spółka udostępnia klientom od początku tego roku. Część gospodarstw domowych - będących w panelu Nielsena służącym do monitoringu tradycyjnej telewizji - została wyposażona w dodatkowy miernik - tzw. streaming meter. Urządzenie umożliwia pomiar konsumpcji treści video na urządzeniach cyfrowych takich jak: tablet, telefon, laptop, komputer PC. Aktualnie panel składa się z 1450 gospodarstw, a do końca 2022 roku ma być ich około 2000.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele