Viaplay bez 160 tys. subskrybentów. Strata poza Skandynawią

W ciągu zeszłego kwartał liczba subskrybentów platformy Viaplay zmalała o 162 tys. do 6,5 mln zł. Spadek nastąpił głównie poza Skandynawią, gdzie Viaplay Group przy wzroście przychodów miała prawie 400 tys. koron straty operacyjnej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Viaplay bez 160 tys. subskrybentów. Strata poza Skandynawią

Na rynkach skandynawskich Viaplay Group wypracowała w minionym kwartale 4,14 mld koron szwedzkich przychodów, o 2,3 proc. więcej niż przed rokiem (wzrost organiczny wyniósł 2 proc.).

Wzrost nastąpił mimo spadku przychodów reklamowych o 3,6 proc. do 1,04 mld koron i wpływów z platformy Viaplay o 0,3 proc. do 1,59 mld. Na koniec grudnia platforma miała w Skandynawii 4,106 mln klientów, po spadku o 39 tys. w ciągu kwartału (głównie w Finlandii) oraz o 519 tys. rok do roku (firma tłumaczy to zakończeniem w połowie roku nierentownych akcji promocyjnych).

Całoroczne przychody z Viaplay poszły w górę o 18,1 proc. do 6,53 mld koron mimo straty części subskrybentów, ponieważ podwyższono ceny we wszystkich krajach. Natomiast dystrybucja kanałów telewizyjnych przyniosła w zeszłym kwartale 1,5 mld koron, o 10,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Kwartalne koszty operacyjne koncernu zwiększyły się słabiej od przychodów - o 1,7 proc. do 3,97 mld koron, dzięki czemu zysk operacyjny zwiększył się ze 136 do 165 mln. W całym roku przy wzroście wydatków o 13,6 proc. do 15,04 mld koron zysk operacyjny poszedł w dół z 1,01 mld do 665 mln.

grafika

Viaplay ze spadkiem i stratą poza Skandynawią

Poza Skandynawią przychody Viaplay Group w zeszłym kwartale wzrosły rok do roku o 22,1 proc. do 767 mln koron (w ujęciu organicznym - o 12,4 proc.), a koszty operacyjne - o 10,9 proc. do 1,16 mld. Koszty marketingowe i sprzedażowe w minionym kwartale zmalały rok do roku z 330 do 250 mln koron, a wydatki ogólne i administracyjne - z 510 do 389 mln. W efekcie strata operacyjna zmniejszyła się z 420 do 395 mln koron.

Wzrost wpływów wynika głównie z podwyższenia cen subskrypcji na Viaplay (w Polsce opłaty poszły w górę na początku ub.r.) oraz wyższej sprzedaży oferty Viaplay Select.

Z Viaplay na koniec grudnia ub.r. korzystało 2,4 mln klientów. Przez kwartał ich liczba zmalała o 124 tys. (firma tłumaczy to sezonowym odpływem subskrybentów w Holandii), a w ciągu roku o 298 tys., do czego przyczyniło się zakończenie akcji promocyjnych, które nie przynosiły zysku i niepewność klientów po zapowiedzi wycofania się platformy z większości rynków.

grafika

W lipcu Viaplay Group zapowiedziała, że poza Skandynawią pozostanie jedynie w Holandii. Niedawno ogłosiła, że w marcu wycofa się z Litwy, Łotwy i Estonii. Posiadane prawa do transmisji sprzedała koncernowi TV3 Group, a jej subskrybenci będą korzystać z jego platformy Go3.

Wyjście z innych krajów, m.in. Polski, gdzie Viaplay działa od drugiej połowy 2021 roku, Wielkiej Brytanii i USA, ma nastąpić do połowy 2025 roku.

grafika

Miliardy na odpisy

W drugim półroczu ub.r. Viaplay Group zwolniła już ponad jedną czwartą pracowników oraz dokonała dużych odpisów: w trzecim kwartale w kwocie 6,28 mld koron (z czego 5,2 mld dotyczyło posiadanych treści, przede wszystkim praw do transmisji sportowych), a w czwartym kwartale - 2,6 mld (2,11 mld dotyczyły treści sportowych w krajach, z których się wycofa).

Łączne odpisy na treści sportowe sięgnęły w ub.r. 4,5 mld koron (1,85 mld w Skandynawii i 2,65 mld na innych rynkach), na treści niesportowe - 3,75 mld (z czego 2,27 mld w Skandynawii), a na inne aktywa niematerialne poza Skandynawią - 641 mln. Natomiast restrukturyzacja kosztowała 300 mln koron.

W bilansie koncernu wycena posiadanych aktywów bieżących skurczyła się w ub.r. z 5,21 do 2,91 mld koron, a długoterminowych aktywów niematerialnych - z 2,44 do 1,71 mld.

grafika

Viaplay Group zanotowała 2,88 mld koron straty netto w czwartym kwartale i 9,75 mld w całym ub.r. Rok wcześniej było to odpowiednio 317 mln koron straty i 325 mln koron zysku. W konsekwencji na koniec ub.r. miała 1,09 mld koron ujemnego kapitału własnego, podczas gdy rok wcześniej było to 8,91 mld na plusie.

grafika

4 mld koron z emisji akcji, Canal+ ma 30 proc.

W lipcu ub.r. 12 proc. akcji Viaplay Group przejął Canal+, a 10,1 proc. - norweski koncern Schibsted. W styczniu akcjonariusze zgodzili się na emisję nowych walorów o wartości 4 mld koron (355 mln euro), z czego połowa przychodów na pójść na zmniejszenie zadłużenia. Akcje za 3,1 mld koron kupiły Canal+ i PPF, oba koncerny mają po ok. 29,3 proc. kapitału Viaplay Group.

- Dokapitalizowanie pomaga nam sprostać naszym najpilniejszym wyzwaniom, a także daje nam możliwość realizacji naszych długoterminowych ambicji. Poczyniliśmy już szereg ważnych kroków naprzód w realizacji naszej nowej strategii i planu. Zidentyfikowaliśmy szeroki zakres działań naprawczych i kreatywnych, które są wymagane, aby dostosować nasze modele cenowe i partnerskie do osiągalnych celów komercyjnych, skoncentrować się na naszych głównych rynkach i wyjść z rynków międzynarodowych niezwiązanych z podstawową działalnością, zmienić bazę kosztową na konkurencyjny poziom, zresetować naszą strategię dotyczącą treści i zapewnić odpowiedzialność we wszystkich obszarach - wyliczył Jørgen Madsen Lindemann, od czerwca ub.r. prezes i dyrektor generalny Viaplay Group.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"