Korona Chrobrego wraca po 1000 latach dzięki AI

Jak wyglądała korona i insygnia królewskie Bolesława Chrobrego? Dziś nie musimy sobie tego już wyobrażać, a możemy zobaczyć dzięki technologii AI. Do sieci trafił spot kampanii związanej z jubileuszem Tysiąclecia Królestwa Polskiego. To pierwsza taka wizualna rekonstrukcja w Polsce.

Kamila Meller
Kamila Meller
Udostępnij artykuł:
Korona Chrobrego wraca po 1000 latach dzięki AI
mat.prasowe

Wspomniany spot jest elementem kampanii województwa małopolskiego, związanej z jubileuszem koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski w 1025 roku. Ma podkreślać rozwój państwowości i obecności Polski w Europie. 

Dzięki nowoczesnej technologii AI udało się odtworzyć koronę i insygnia królewskie, które nie zachowały się do dzisiejszych czasów. Spot na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przygotowało studio Creait.me, jedno z pierwszych studiów GenAI, specjalizujące się w generatywnych produkcjach wizualnych dla filmu i reklamy.

 – To była podróż w czasie i w głąb emocji. Chcieliśmy stworzyć coś, co poruszy każdego – nie tylko znawcę historii. Korona wróciła. Nie jako eksponat, ale jako symbol siły, wspólnoty i trwania. Dzięki AI mogliśmy pokazać ją tak, jak mogła wyglądać – z całą magią, światłem i aurą majestatu – mówi Marcin Rossa, dyrektor kreatywny Creait.me.

To nie tylko projekt historyczny. To emocjonalna opowieść o potędze wyobraźni, tradycji i technologii, która pozwoliła przywrócić do życia symbol Królestwa Polskiego – koronę Bolesława Chrobrego. Stworzone na nowo, na podstawie przekazów historycznych i w konsultacji z ekspertami, te insygnia dziś znów poruszają serca i wyobraźnię – czytamy w komunikacie prasowym wspomnianej agencji. 

– AI dała nam narzędzia, ale najważniejsze było serce. Tworzyliśmy tę koronę, jakby naprawdę miała zostać położona na głowie króla. Z pełnym szacunkiem do historii, ale też z twórczą pasją – dodaje Krzysiek Piła, Head of AI Motion & Designer w Creait.me.

W założeniu twórców spot ma przenieść widza w czasie. To nie tylko materiał edukacyjny, ale i manifest tego, jak można opowiadać historię na miarę XXI wieku. Korona wróciła. I wygląda jak sprzed 1000 lat – czytamy w komunikacie. 

– Ten projekt to prawdziwy hołd dla naszej tożsamości. Dzięki nowoczesnym technologiom pokazujemy historię w sposób, który angażuje, wzrusza i inspiruje. Chcemy, żeby każdy – niezależnie od wieku – poczuł dumę z bycia częścią tej opowieści – mówi Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.

Tysiąclecia Królestwa Polskiego

W ramach świętowania Tysiąclecia Królestwa Polskiego w samej tylko Małopolsce organizowane są wystawy, wydarzenia plenerowe, rekonstrukcje historyczne, wykłady, prezentacje i koncerty. Jednym z bardziej spektakularnych wydarzeń będzie premiera Opery Bona Sforza na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu (29 czerwca). 

Obchody jubileuszu mają ponadregionalny charakter, bo oprócz Małopolski, w celebrowanie włączyły się także samorządy województw: lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego oraz Miasto Kraków. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style