1,1 mln postów w social mediach o koronawirusie, 235 tys. publikacji

Od połowy stycznia do 12 marca w polskich mediach ukazało się 235 tys. publikacji o koronawirusie. W tym samym czasie opublikowano aż 1,1 mln postów w mediach społecznościowych - wynika ze wspólnego badania agencji Publicon i Press-Service Monitoring Mediów, udostępnionego portalowi Wirtualnemedia.pl.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Największy przyrost publikacji na temat COVID-19 przypada na ostatnie dni lutego i początek marca, kiedy dziennikarze zaczęli podejmować temat zagrożenia dotarcia - wówczas jeszcze epidemii - do Polski. Najszybszy wzrost liczby publikacji zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych przypada na 9 marca. Trzy na cztery wzmianki o COVID-19 pojawiały się w internecie. W dalszej kolejności było to radio, prasa i telewizja.

grafika

 

grafika

Liderzy informacji o koronawirusie: Wnp.pl, Polsat News, Tok FM i TVP Info

Wśród portali najwięcej publikacji na temat koronawirusa znalazło się na portalu wnp.pl. W marcu poświęcono tej tematyce aż 42 proc. artykułów. Na dalszych miejscach są niezalezna.pl, rp.pl, polskieradio.pl, stooq.com, polskieradio24.pl, portalsamorzadowy.pl i se.pl.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirus-epidemia-premier-mateusz-morawiecki-ustali-z-czolowymi-mediami-jak-walczyc-z-dezinformacja ##

W telewizji najwięcej wzmianek o koronawirusie pojawiało się kolejno w Polsat News, TVP Info i TVN24.

Wśród stacji radiowych o pandemii najczęściej mówiło TOK FM, Polskie Radio 24 i Polskie Radio Program 1.

grafika

Szeroko o koronawirusie informują tez media regionalne, zwłaszcza w województwach, gdzie wykryto więcej niż jeden przypadek zachorowania.

grafika

- Temat ma ogromną wagę społeczną, dlatego naturalne jest, że w przekazie mediów tradycyjnych dominują media ogólnoinformacyjne. Widać także aktywizowanie się mediów w regionach, zwłaszcza tam, gdzie występują przypadki zdiagnozowania chorych osób. Social media przejęły na siebie falę dyskusji internautów i tu jest oczywiście najwięcej publikacji – to w ostatnich dniach prawdziwy tygiel komentarzy, opinii i nie zawsze do końca sprawdzonych informacji, choć z pewnością z wieloma wyjątkami. Obserwujemy również niestety ogólne zjawisko wykorzystywania przez media niepokoju i paniki do zwiększania zasięgów. Z drugiej strony część źródeł czuje spoczywającą na nich odpowiedzialność i publikuje wytyczne dotyczące postępowania i eksperckie treści na temat epidemii - komentuje Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-zet-audycja-w-waszej-sprawie-o-koronawirusie-justyna-dzbik ##

Dyrektor Sanepidu z ponad 7 milionami zasięgu na FB

Jak wskazują autorzy raportu, rosnąca w dynamicznym tempie liczba artykułów staje się powodem do dyskusji o tym, w jaki sposób korzystamy dziś z mediów. Niemal pięciokrotnie wyższa liczba publikacji w social media pokazuje, jak bardzo jesteśmy aktywni w tej przestrzeni.

grafika

Najpopularniejsze okazało się nagranie wystąpienia dyrektor Sanepidu w Słubicach (zasięg 7 485 472 na Facebooku), a pod względem liczby reakcji - zdjęcie youtuberki mamikoyoko wykonane w Singapurze (54 821 polubień na Instagramie).

grafika

Wśród najbardziej angażujących znajdują się także prześmiewcze memy czy samodzielnie tworzone filmy. Autorami najbardziej zasięgowych treści nie są eksperci w dziedzinie epidemiologii czy medycyny.

grafika
grafika

- Na tym przykładzie widać duży problem z dezinformacją. W obliczu paniki i tak licznych publikacji, z którymi ludzie mają do czynienia, nie wiedzą, komu ufać, w co wierzyć. Fake newsy mają podobny zasięg jak sprawdzona wiedza. Potrzebna jest obecnie rzetelna edukacja medialna. Władza publiczna powinna walczyć z nieprawdziwymi informacjami. To egzamin nie tylko dla ludzi, ale i dla mediów, które są odpowiedzialne za kreowanie przekazu i mają wpływ na to, jak kształtują się nastroje społeczne. W tej sytuacji kluczowe jest mądre konsumowanie mediów i weryfikowanie źródeł - komentuje Szymon Sikorski, CEO agencji Publicon.

Najczęstsze fake newsy o koronawirusie (lista)

Największą popularność zdobywały fake newsy dotyczące powstrzymywania koronawirusa poprzez przyjmowanie witaminy C.

Z nieco mniejszą częstotliwością pojawiały się następujące informacje:

● picie alkoholu chroni przez koronawirusem,

● zażywanie kokainy chroni przed koronawirusem,

● picie wody co 15 minut chroni przed koronawirusem,

● witamina D zapobiega zakażeniu koronawirusem,

● chińskie towary są zainfekowane koronawirusem,

● udostępniane zdjęcie przez internautów (fotografia z Chin) przedstawiające masowy grób ofiar koronawirusa,

● maski ochronne obronią osoby zdrowe przed koronawirusem,

● zatuszowanie zachorowań związanych z wprowadzeniem sieci 5G,

● teorie spiskowe na temat broni biologicznej.

– Czerpanie informacji dotyczących sytuacji epidemiologicznej w naszym kraju ma dwukierunkowy wymiar: rzetelność i dostępność. Źródłami, które skupiają najbardziej aktualne i prawdziwe dane są strony Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Media – szczególnie telewizja – przedstawiają negatywne wydarzenia i skutki wynikające z naszego postępowania, nie uwzględniając refleksji epidemiologicznej. Społeczeństwo interpretuje docierające do nich informacje, wyprowadza własne wnioski i kumuluje przerażenie. To ważne, aby wskazać na realny wymiar biologiczny każdej informacji – podsumowuje lekarz medycyny ratunkowej i anestezjolog, Reginald Cytarzyński.

 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bauer-wypuszcza-na-rynek-poradnikowe-pismo-na-temat-koronawirusa ##

Jak korzystać z mediów w czasie epidemii koronawirusa - infografika

grafika

Raport powstał na podstawie materiałów medialnych zebranych od 1 stycznia do 10 marca 2020 roku przez firmę Press-Service Monitoring Mediów. Analizie poddano zarówno media tradycyjne (prasa, www, radio, telewizja), jak i społecznościowe. Dane zebrano z ponad 1000 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, mediów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK