KRRiT uruchomiła nowe badanie mediów. Na początek w oparciu o 400 urządzeń

Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski oraz eksperci projektu Telemetria Polska zaprezentowali wstępne wyniki prac badawczo-rozwojowych oraz ogłosili uruchomienie jednoźródłowego pomiaru mediów. Na razie opiera się ono na 400 urządzeniach, pokazano też działanie systemu danych ze ścieżki zwrotnej (RPD - return path data).

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:

We wtorek podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski wraz z ekspertami z projektu Telemetria Polska zaprezentował postępy w realizacji planów wdrożenia nowego jednoźródłowego badania mediów. Prace nad nim ruszyły w kwietniu br., ale najważniejsze założenia dotyczące panelu telemetrycznego przedstawiono dokładnie rok temu podczas Forum Ekonomicznego.

Szef KRRiT stwierdził, że "po roku jest się czym chwalić, a postępy w pracach nad wypracowaniem nowego standardu pomiaru mediów są znaczące".

W ramach projektu Telemetria Polska przeprowadzono już badania urządzeń do pomiaru, którymi zajął się Instytut Łączności. Z wstępnych wniosków z tych prac wynika m.in., że występują duże różnice w skuteczności pomiędzy poszczególnymi urządzeniami, rodzaj audycji ma niewielkie znaczenie, różnice w poziomie rozpoznawalności audycji radiowych i telewizyjnych są niewielkie czy trzymanie urządzenia do pomiaru w torebce lub w plecaku wpływa na skuteczność pomiaru.

Najważniejszą wiadomością z punktu widzenia przedstawicieli rynku mediowego jest fakt, że uruchomiono już jednoźródłowy pomiar mediów - na razie w oparciu o ponad 400 urządzeń. W trybie online - stacjonarnie i mobilnie zbierają one dane jedno źródłowo na temat korzystania przez widzów, słuchaczy oraz użytkowników z telewizji, radia i internetu. Panel ma być rozbudowywany o kolejnych uczestników badania.

Niemal 5 mln danych z RPD. Umowa z UPC, współpraca z Emitelem

W ramach projektu przeprowadzono 5,8 mln obserwacji, które łącznie zajęły 1174 godziny testów. W dotychczasowym badaniu sprawdzono 26 urządzeń od sześciu dostawców dekoderów (to 80 proc. dostępnych na rynku urządzeń).

Andrzej Olszewski, ekspert Telemetrii Polska poinformował, że obecnie trwają prace nad raportem z testów, a Tomasz Figura zaprezentował sposób działania mierników do zbierania danych w ramach działającego panelu.

grafika

Do pomiaru radia i telewizji będzie wykorzystywany system audio matchingu (metoda pasywna), a pomiar internetu jest realizowany na poziomie przeglądarki. W ramach badania mierzona jest też odległość między miernikami, natężenie dźwięku (pokazano, że dźwięk wyłapywany jest na poziomie praktycznie trudno słyszalnym dla człowieka), a dane zbierane są z akcelerometrów. Dalej przekazywane są do systemu, który jest zlokalizowany w chmurze, tam poddawane są analizie.

- To działający pomiar jednoźródłowy, ale wciąż jest w fazie eksperymentów i prac badawczych - podkreślił podczas prezentacji urządzeń Tomasz Figura, ekspert zespołu Telemetria Polska.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała także, że ma dostęp do około 4,8 miliona zanonimizowanych danych ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data). Pokazano także, jak dane spływają z dekoderów w systemie analizy online.

Umowę podpisano także z KIKE, rozmowy w tej sprawie mają trwać również z innymi izbami. Spośród operatorów nawiązano współpracę z firmą UPC, a w trakcie podpisywania umowy jest także ta z Emitelem, operatorem cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce. Wsparcie dla projektu wyraził podczas Forum Gospodarczego w Krynicy prezes Emitela, Andrzej Kozłowski. - To daje nam potencjalny dostęp do zanonimizowanych danych z kolejnych blisko 3 milionów odbiorników telewizji naziemnej - oszacował Marcin Grabowski, ekspert zespołu Telemetrii Polska.

Harmonogram działań, jaki przedstawił Michał Wigurski w ramach realizacji projektu badań zakłada - po uruchomieniu jednoźródłowego pomiaru - w kolejnej fazie: rozbudowę panelu telemetrycznego oraz RPD (ma to potrwać od września 2019 roku do lipca 2020 roku), a w następnym etapie: budowę prototypu pomiaru (od września br. do marca 2021 roku).

KRRiT wyraża wsparcie dla dynamicznego wstawiania reklam

Dane RPD mają być także istotne z punktu widzenia innego projektu, którego realizacją jest zainteresowana KRRiT we współpracy z rynkiem. Chodzi o DAI (Dynamic Ad Insertion) – dynamiczne wstawianie reklam – podmienianie ich w czasie rzeczywistym w przypadku tradycyjnej telewizji, platform VOD lub streamingu live.

Przewodniczący Rady Witold Kołodziejski zadeklarował, że gotowy jest ze swojej strony dostosować regulacje prawne do wyzwań, jakie niesie z sobą wdrożenie tego rozwiązania. - Rynek i technologie po raz kolejny wyprzedziły regulacje prawne - ocenił.

Projekt Telemetria Polska zakłada panel telemetryczny oparty o 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu (dane pochodzą od tego samego panelisty). Korzystanie z mediów ma być mierzone zarówno w domu, jak i poza nim. W ramach projektu ma zostać uruchomiony również panel RPD, który docelowo ma objąć 11 milionów gospodarstw domowych.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"