KRRiT uruchomiła rekrutację do pilotażowego badania mediów

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uruchomiła rekrutację do pilotażowego badania konsumpcji mediów nad którym pracuje od kwietnia 2018 roku. Pilotaż oparto o panel liczący 400-500 osób w gospodarstwach domowych.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
KRRiT uruchomiła rekrutację do pilotażowego badania mediów
fot. Shutterstock.com

KRRiT we współpracy z rynkiem realizuje projekt pomiaru mediów, Zakłada on panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Z kolei zespół Telemetria Polska, który z ramienia KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów finalnie ma przerodzić w spółkę, która pierwotnie miała powstać do grudnia ub.r. Oprócz tego KRRiT i zespół roboczy toczą rozmowy z przedstawicielami rynku, którzy utworzyli tzw. kurie - nadawców telewizyjnych, radiowych oraz internetowych. Docelowo każda z nich ma wyłonić swoich przedstawicieli oraz utworzyć Joint Industry Comittee - porozumienie rynkowe, które będzie czuwać nad prawidłowym przebiegiem prac nad nowym badaniem, a następnie kontrolować jego wyniki.

Jak udało nam się dowiedzieć, po blisko pół roku prac badawczo-rozwojowych, realizowanych z Instytutem Łączności  oraz Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej wypracowano ostateczne założenia prac pilotażowych i eksperymentów badawczych.

Rozstrzygnięto także przetargi w tej sprawie – partnerami do badań pilotażowych będą trzy firmy: za realizację badania założycielskiego będzie odpowiadać PBS z Sopotu, za kontrolę realizacji - Indicator. Za technologię stosowaną przy pomiarze - spółka Synerise.

Na czym to polega? Na etapie rekrutacji w każdym z gospodarstw jest instalowany elektroniczny miernik, który posiada funkcję transmisji danych i służy m. in. do logowania uczestników panelu. Każdy uczestnik mikropanelu dodatkowo otrzymuje osobisty telemetryczny detektor audio (smartfon), dostarczony przez KRRiT. To z kolei umożliwi realizację pomiaru słuchalności radia, oglądalności telewizji i konsumpcji mediów w internecie - zarówno w domu, jak i poza domem.
 
Testy do października 2019 roku

Eksperci z Instytutu Łączności będą mieć za zadanie kontrolę przebiegu testów dotyczących stosowania mikropanelu telemetrycznego. Jego testy potrwają do października 2019. Mają one skutkować możliwością porównania wdrożenia różnych urządzeń pomiarowych, określić dokładność w wykrywaniu sygnału i jego jakości w przypadku audycji radiowych i telewizji czy służyć zbadaniu możliwości wykrywania niestandardowych sytuacji – przykładowo zmian w zwyczajach oglądalności.

W pilotażu rolę ekspertów pełnią: prof. Krzysztof Rybiński – z ramienia firmy Synerise; prof. Tomasz Panek – kieruje zespołem ze Szkoły Głównej Handlowej; ze spółki Indicator - prof. Jan Garlicki, a z Instytutu Łączności – nadzoruje dr Jerzy Żurek. W imieniu zespołu Telemetria Polska pracami badaczymi zarządza Andrzej Olszewski oraz dr. Andrzej Garapich.

Ponad 40 mln zł w 2019 roku

KRRiT do końca ub.r. dysponowała budżetem na realizację projektu w wysokości ok. 15 mln złotych, w 2019 roku w budżecie państwa przewidziano na ten projekt ok. 40 mln zł.

Program Telemetria Polska będzie się dzielić na dwa projekty: Projekt Panel Telemetryczny (realizowany w ramach Instytutu Łączności) oraz Projekt Panel RPD (realizowany we współpracy z NASK). W obu Instytutach powstaną Biura ds. Telemetrii ściśle współpracujące z Komitetem Sterującym Programu, zarządzane przez Pełnomocników Dyrektorów.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Raporty dotyczące internetu tworzy Gemius, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"