Krzysztof Mocek: nasz rynek reklamowy w tym roku wzrośnie o 2,9 proc., najbardziej w internecie

O 2,9 proc. może wzrosnąć rynek reklamowy w Polsce, w porównaniu do roku 2016. Największe wzrosty wydatków spodziewane są w takich branżach, jak handel, motoryzacja i nieruchomości, umiarkowanie wydatki mogą zwiększyć farmacja i firmy pożyczkowe. Najszybciej rosnąć będzie reklama internetowa - prognozuje dla Wirtualnemedia.pl Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający Carat Polska.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Krzysztof Mocek: nasz rynek reklamowy w tym roku wzrośnie o 2,9 proc., najbardziej w internecie
Krzysztof Mocek

Ostatnie lata to coraz większa fragmentaryzacja widowni, o uwagę której walczą kolejne platformy. Uruchomienie nowego multipleksu, duże inwestycje w content wideo ze strony portali horyzontalnych (WP, onet), start Netfliksa czy planowane pojawienie się Showmaxa - to wszystko sprawia, że tradycyjne metody dotarcia do konsumentów z przekazem reklamowym przestają być efektywne i muszą ewoluować i stąd dynamiczny rozwój programatycznego zakupu widowni, w którym kluczową rolę odgrywać będzie data i analityka.

Ta coraz mocniej wspierać też będzie dogłębną weryfikację treści tworzonych przez konsumentów, tak by przewidywać i odpowiednio adresować trendy konsumenckie na bardzo wczesnym etapie ich rozwoju.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2017-r-polska-reklama-zyska-2-7-proc-coraz-nizsze-wzrosty-w-telewizji-internet-o-12-proc-w-gore ##

Ale rok 2017 zapowiada się pasjonująco także ze względu na rosnącą w niewyobrażalnym tempie rolę technologii.

Nagrywanie treści w formacie 360, rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość czy nowe rozwiązania mobilne. Marki, jeśli chcą być skuteczne, muszą odnaleźć w tym nowym świecie miejsce dla siebie redefiniując doświadczenia konsumentów, a nie tylko nachalnie informując o swoim istnieniu.

Estymujemy, że rynek reklamy w Polsce w 2017 roku wzrośnie o 2,9 proc. rok do roku. Rynek reklamowy zależy silnie od ogólnej koniunktury gospodarczej w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost PKB w tym roku po rewizjach wzrostu dla roku 2015 zamknie się najprawdopodobniej na poziomie 2,8 proc., wobec oczekiwanych na początku roku 3,6 proc.

Oczekiwania rynku, co do wzrostu PKB w roku 2017 wahają się natomiast najczęściej między +2,5 proc. a +3,5 proc., czyli bardzo podobnie jak w roku bieżącym. Póki, co od dwóch kwartałów jednak gospodarka wyraźnie spowolniła, a odbicie spodziewane jest dopiero w II połowie 2017 roku. Spodziewamy się w związku z tym, szczególnie na początku roku, większego cięcia wydatków po stronie przedsiębiorstw niż wynikałoby to z faktycznej kondycji gospodarki. Koniunktura w Polsce silnie zależy od ogólnej koniunktury światowej, a ta systematycznie rozczarowuje, co pokazują kolejne rewizje wzrostu światowego prezentowane przez Bank Światowy. Kluczowe znaczenie dla wyników w sektorze przedsiębiorstw w kolejnych miesiącach będą miały poza wynikami makroekonomicznymi, kwestie regulacyjne i nadzorcze; każda branża obecnie obawia się wprowadzenia jakiejś formy ogólnobranżowego podatku: podatek bankowy już mamy, podatek od handlu jest zawieszony do 2018 ale od 2017 zaczyna obowiązywać de facto tyle, że w zmienionej formie, podatek od telekomów, podatek mediowy.

Dodatkowo na wyniki sprzedaży w handlu i farmacji wpływ będą miały: zakaz handlu w niedzielę (przynajmniej przejściowo), ograniczenie sprzedaży w segmencie aptek, wprowadzenie akcyzy na e-papierosy oraz ustawa antylichwiarska dla branży mikropożyczek. Do wzrostu PKB przyczynić się może natomiast dobra koniunktura w eksporcie, głównie za sprawą słabości złotówki. Co z drugiej strony oznacza, ze branże zależne od surowców importowanych, jak przemysł ciężki, chemiczny i powiązane z nimi sektory jak chociażby sektor kosmetyczny, odczują większe wahania cen surowców i opakowań wykorzystywanych do produkcji.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/domy-mediowe-podsumowuja-2016-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2017 ##

Spośród kategorii reklamowych największych wzrostów oczekujemy w sektorach:• Handel (ze względu na zwiększony popyt dzięki programowi 500+ ale również ze względu na dalszy dynamiczny rozwój powierzchni handlowej, szczególnie w segmencie dyskontów – Lidl, Biedronka zdecydowanie zwiększyły wydatki reklamowe już w roku bieżącym), FMCG i sektor dóbr trwałych (to również efekt programu 500+ ale też rosnących realnych wynagrodzeń). Oprócz zwiększonej sprzedaży w segmencie odzieży i żywności ogółem, szczególnie widoczną poprawą widać w kategoriach: słodyczy i słonych przekąsek, co częściowo może być spowodowane przeniesieniem decyzji zakupowych na dzieci w postaci podwyższonego „kieszonkowego” (za: Gfk Polonia).

• Motoryzacja - dobra koniunktura na rynkach europejskich (szczególnie w Niemczech, gdzie trafia ok 40 proc. naszego eksportu) i znaczący wzrost benchmarku giełdowego krajowych spółek z branży motoryzacyjnej jak również wysoki wzrost produkcji sprzedanej w 3q16 wskazują, że dynamika przychodów sektora automotive uległa poprawie; Rośnie też skala inwestycji w kraju, finansowanych częściowo przez pomoc publiczną (np. na budowę fabryki silników w Jaworze Daimlera +18,7 mln EUR). Dodatkowo optymistyczne oczekiwania branży - aż 68 proc. reprezentantów automotive spodziewa się, że produkcja w ich fabrykach w najbliższych sześciu miesiącach wzrośnie. Sektor motoryzacji odpowiada za ponad 6% wartości rynku reklamowego total oraz jest największą kategorią reklamową dla segmentu online;•    Branża deweloperska - dobra koniunktura

Umiarkowanie pozytywną perspektywę widzimy w sektorach:• Farmacja – dzięki dalszym wzrostom w sektorze OTC; ale zmiany dotyczące zakazu sprzedaży kosmetyków w kanale aptecznym znacznie ograniczą możliwości wzrostu;

• Finanse – mikropożyczki, platformy tradingowe online, oraz częściowo również banki (sprzedaż produktów oszczędnościowych i depozytów terminowych) i produkty ubezpieczeniowe (na co wskazuje znaczna liczba nowych mieszkań oddanych do użytku – ponad 10% wzrostu). Inne branże jak operatorzy kab.-sat. oraz firmy z sektora detalicznej sprzedaży energii również poszerzają oferty cross-sellingowe o produkty finansowe (mikropożyczki, ubezpieczenia).

Wzrost po segmentach rozkładać się będzie jak na poniższym wykresie z dynamikami 2017/2016.

grafika

W dalszym ciągu najbardziej dynamicznie rosnącym segmentem mediowym będzie internet(+11 proc. r/r), podczas gdy dla telewizji oczekujemy wzrostu na poziomie +0,5 proc.. Oferta naziemnej telewizji poszerzyła się ostatnio o 4 nowe stacje, co powoduje, że widz ma obecnie do wyboru 27 kanałów telewizji naziemnej dostępnych bezpłatnie. Nawet pomimo ograniczonego zasięgu technicznego, jaki daje MUX-8, oznacza to więcej zasobów reklamowych na rynku telewizyjnym wśród tańszych kanałów tematycznych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/2016-rok-w-reklamie-internetowej-prognozy-na-2017-rok-agencje-i-domy-mediowe ##

Wzrost wydatków w segmencie online, to głównie zasługa dalszego rozwoju display wspartego dynamicznym wzrostem programmaticu oraz wideo oraz dobra kondycja kategorii planowanych w online. Od stycznia 2017 roku zacznie również w pełni obowiązywać tzw. mega ustawa mająca na celu ułatwienie inwestycji w infrastrukturę dostępu do usług cyfrowych (w tym technologie LTE, FTX). Dodatkowo podmioty działające na tym rynku otrzymają potężny zastrzyk pomocy publicznej z UE, planowany jest również wzrost inwestycji wśród podmiotów prywatnych, jak UPC czy Orange. Doprowadzi to do szerszego upowszechnienia sieci szerokopasmowych i większe przepustowości w dyspozycji sieci mobilnych.

Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat Polska

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"