Kto z wydawców naprawdę rządzi w internecie? Dziś premiera naszego Wirtualnego Wskaźnika Wpływu

Wzięliśmy na warsztat ponad 100 polskich marek medialnych, sprawdziliśmy wyniki ich portali, następnie przeanalizowaliśmy blisko 500 należących do nich profili w mediach społecznościowych i ich kanały na YouTube. Tak powstał Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW). To nasz autorski projekt, który w zupełnie nowy i niespotykany wcześniej sposób porządkuje i mierzy w jednym miejscu działalność mediów w internecie.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:
Kto z wydawców naprawdę rządzi w internecie? Dziś premiera naszego Wirtualnego Wskaźnika Wpływu
Na potrzeby WWW przeanalizowaliśmy ponad 100 marek medialnych.

Chcemy wprowadzić nowy standard i sprawdzić, jak wygląda całościowy wpływ polskich wydawców w czasach, gdy sam portal jest jedynie jednym z wielu punktów styku odbiorcy z marką. Wybraliśmy 11 kategorii, dokładnie przeanalizowaliśmy obecność mediów w każdej z nich i stworzyliśmy zupełnie nowy wskaźnik, który jest w stanie oddać pełniejszy obraz polskiego rynku medialnego w internecie.

Co to daje?

WWW pokazuje całościowy wpływ danego medium w internecie, bazując na 11 kategoriach łącznie, a nie tylko jednej. Jest pomocny w celu zrozumienia, kto jest faktycznie najmocniejszym medium w internecie ogólnie i w danych kategoriach. To pewnego rodzaju power ranking. 

Dlaczego?

Porównywanie się do konkurencji jest naturalne – motywuje i inspiruje. Jednak dziś ocenianie mediów wyłącznie przez pryzmat jednej kategorii np. liczbę użytkowników, odsłon, fanów w social mediach czy subskrybentów na YouTube to zbyt wąskie spojrzenie, które daje niepełny obraz. Dziś portale to marki, które mają wiele różnych punktów styku z odbiorcą i często nie kończą się one odsłoną strony internetowej. Zwłaszcza że internautów na portalach ubywa, a w internecie ogólnie ich liczba nie maleje. Polacy w sieci konsumują te media, ale robią to często poza portalami. Dlatego postanowiliśmy zebrać to wszystko w jednym miejscu

Michał Mańkowski
dyrektor wydawniczy, członek zarządu Wirtualnemedia.pl

Czym jest WWW?

Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW) ma pokazać pełny obraz aktywności poszczególnych wydawców w internecie. Jako Wirtualne Media, analizujemy tylko wirtualną tj. cyfrową działalność. Bierzemy pod uwagę 11 kategorii, które są mixem zasięgu i zaangażowania. Każda z kategorii dostała też odpowiednią wagę.

Czym nie jest WWW?

To nie jest badanie ani analiza naukowa. WWW można traktować jako poglądowy wskaźnik pokazujący kumulatywną miarę zasięgu i wpływu danego medium w internecie.

Jakie kategorie analizujemy i ile "ważą"?

  1. Liczba realnych użytkowników strony (2)
  2. Liczba odsłon strony (1)
  3. Liczba odsłon wideo na YouTube (1,5)
  4. Liczba interakcji na Facebooku (1)
  5. Liczba odsłon wideo na Facebooku (0,5)
  6. Liczba interakcji na TikToku (1)
  7. Liczba odsłon wideo na TikToku (0,5)
  8. Liczba interakcji na Instagramie (1)
  9. Liczba odsłon wideo na Instagramie (0,5)
  10. Liczba interakcji na X (0,5)
  11. Liczba odsłon postów na X (0,5)

Niewykluczone, że z czasem dodamy kolejne, jak np. cytowania bądź uwzględnimy newslettery.

Użytkowników na stronie traktujemy jako wyjątkowo wartościową kwestię, stąd waga x2. Z kolei odsłony jedynie x1, jako znak zmieniających się czasów i modeli biznesowych. Interakcje w social mediach, jako te wymagające większego zaangażowania, traktowaliśmy nieco wyżej (x1) niż odsłony wideo w SM (x0,5). YouTube dostał wagę x1,5, jako jeden z najdynamiczniej rosnących kanałów u wydawców. Natomiast X/Twitter x 0,5.

Skąd dane?

Dane, na których bazowaliśmy, pochodzą z trzech miejsc:

– Mediapanelu (liczba RU/PV), który jest dziś jedynym miejscem pozwalającym publicznie porównać statystyki portali

– Socialblade, który pozwala publicznie porównać dane dotyczące kanałów na YouTube

Sotrendera, który uwierzył w nasz pomysł i jako partner WWW oraz firma zajmująca się profesjonalną analizą social mediów na co dzień, dostarcza nam dane dotyczące blisko 500 profili w social mediach.

Z przyjemnością wspieramy nową inicjatywę Wirtualnych Mediów, dostarczając dane na temat polskich wydawców na Facebooku, Instagramie, X i TikToku. Współczesne media docierają do odbiorców w wielu kanałach, w tym przez swoje profile social mediowe. Warto to mierzyć, analizować i porównywać, bo inaczej trudno jest ocenić rzeczywisty potencjał wydawcy i oferowanych przez niego kampanii reklamowych. Liczę na to, że nowy ranking WWW i zaproponowana przez Wirtualne Media metodologia będzie ważnym krokiem w precyzyjnym mierzeniu działań mediów w wielu kanałach. Obiecujemy dalsze wsparcie tej inicjatywy i z uwagą wsłuchujemy się w feedback rynku.

dr Jan Zając
prezes zarządu Sotrendera 

WWW pokazuje kumulatywny zasięg danego tytułu tzn. jeśli medium X ma na Facebooku 5 profili, to wskaźnik uwzględnia aktywność na każdym z nich. Pominięte są jedynie profile, które w danym miesiącu nie były aktualizowane oraz regionalne dla poszczególnych miast.

Z kolei w przypadku telewizji uwzględnialiśmy tylko flagowe kanały nadawcy.

Aby dany profil był wliczany do wyniku, kluczowe jest, by w jego nazwie była zawarta nazwa danego medium. Liczymy wyniki osiągnięte w danym miesiącu kalendarzowym.

Przeanalizowaliśmy 100 najpopularniejszych mediów w Polsce, by wytypować TOP50 bez podziału na kategorię oraz TOP10 w kategoriach tematycznych. Kluczowe były dla nas samodzielne marki. Co to znaczy? W przypadku wątpliwości, o skategoryzowaniu decydował URL. Jeśli serwis/podserwis jest w subdomenie głównego portalu, to wlicza się do ogólnego wyniku danego portalu. Jeśli funkcjonuje w samodzielnej domenie ze swoją nazwą, to jest liczony indywidualnie. Wyjątkiem są wyniki z kategorii tematycznych np. Sport, gdzie uwzględniamy wszystkie popularne marki dla pełniejszego obrazu.

Jak dokładnie liczony jest "WWW"?

Za pomocą benchmarku, który pozwala porównywać wydawców o różnej skali działania, zachowując równą metodologię dla wszystkich.

Dla każdej kategorii wyznaczamy lidera, który otrzymuje 100 punktów. Jest nim wydawca, który miał najwyższy wynik w liczbach bezwględnych w danej kategorii.

Wyniki pozostałych wydawców przeliczamy proporcjonalnie – np. jeśli ktoś ma połowę wyniku lidera, dostaje 50 punktów. Dzięki temu każda kategoria ma wspólną skalę (0-100). Następnie dodajemy je, uwzględniamy wagi kategorii, dzielimy przez ich liczbę (11) i otrzymujemy finalny wskaźnik WWW.

W skrócie: Benchmark = (wynik wydawcy / wynik lidera) × 100

Jakie kategorie są publikowane w ramach "WWW"?

  • TOP50, kategoria ogólna, bez podziału na tematykę mediów
  • Szczegółowe wyniki dla poszczególnych wskaźników, tutaj pokazujemy TOP30
  • TOP10 w tematyce Informacje
  • TOP10 w tematyce Biznes
  • TOP10 w tematyce Lifestyle
  • TOP10 w tematyce Rozrywka
  • TOP10 w tematyce Tech
  • TOP10 w tematyce Sport
  • TOP10 w mediach lokalnych

Poniżej publikujemy pierwsze wyniki, natomiast tutaj przeczytasz 15 najciekawszych wniosków odnośnie tego, czego się z nich dowiedzieliśmy.

Wyniki "WWW" za wrzesień 2025:

Uwzględniają łączną liczbę odsłon dla wszystkich treści opublikowanych w dniach 1-31 września 2025 roku.

TOP50 - Ogólne

© Wirtualnemedia.pl

TOP10 - Informacje

© Wirtualnemedia.pl

TOP10 - Biznes

© Wirtualnemedia.pl

TOP10 - Lifestyle

© Licencjodawca

TOP10 - Technologia

© Licencjodawca

TOP10 - Rozrywka

© Licencjodawca

TOP10 - Sport

© Wirtualnemedia.pl

TOP10 - Lokalne

© Licencjodawca

TOP30 - szczegółowe wyniki poszczególnych wskaźników

[1/11] Źródło zdjęć: Wirtualnemedia.pl |

PS Wyniki WWW były też ciekawe dla nas w Wirtualnych Mediach, bo nasz wskaźnik to 4.72. Wiemy już gdzie mamy jeszcze sporo do zrobienia, więc wypatrujcie kolejnych zmian :-)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online