Chcemy wprowadzić nowy standard i sprawdzić, jak wygląda całościowy wpływ polskich wydawców w czasach, gdy sam portal jest jedynie jednym z wielu punktów styku odbiorcy z marką. Wybraliśmy 11 kategorii, dokładnie przeanalizowaliśmy obecność mediów w każdej z nich i stworzyliśmy zupełnie nowy wskaźnik, który jest w stanie oddać pełniejszy obraz polskiego rynku medialnego w internecie.
Co to daje?
WWW pokazuje całościowy wpływ danego medium w internecie, bazując na 11 kategoriach łącznie, a nie tylko jednej. Jest pomocny w celu zrozumienia, kto jest faktycznie najmocniejszym medium w internecie ogólnie i w danych kategoriach. To pewnego rodzaju power ranking.
Dlaczego?
Porównywanie się do konkurencji jest naturalne – motywuje i inspiruje. Jednak dziś ocenianie mediów wyłącznie przez pryzmat jednej kategorii np. liczbę użytkowników, odsłon, fanów w social mediach czy subskrybentów na YouTube to zbyt wąskie spojrzenie, które daje niepełny obraz. Dziś portale to marki, które mają wiele różnych punktów styku z odbiorcą i często nie kończą się one odsłoną strony internetowej. Zwłaszcza że internautów na portalach ubywa, a w internecie ogólnie ich liczba nie maleje. Polacy w sieci konsumują te media, ale robią to często poza portalami. Dlatego postanowiliśmy zebrać to wszystko w jednym miejscu

Czym jest WWW?
Wirtualny Wskaźnik Wpływu (WWW) ma pokazać pełny obraz aktywności poszczególnych wydawców w internecie. Jako Wirtualne Media, analizujemy tylko wirtualną tj. cyfrową działalność. Bierzemy pod uwagę 11 kategorii, które są mixem zasięgu i zaangażowania. Każda z kategorii dostała też odpowiednią wagę.
Czym nie jest WWW?
To nie jest badanie ani analiza naukowa. WWW można traktować jako poglądowy wskaźnik pokazujący kumulatywną miarę zasięgu i wpływu danego medium w internecie.
Jakie kategorie analizujemy i ile "ważą"?
- Liczba realnych użytkowników strony (2)
- Liczba odsłon strony (1)
- Liczba odsłon wideo na YouTube (1,5)
- Liczba interakcji na Facebooku (1)
- Liczba odsłon wideo na Facebooku (0,5)
- Liczba interakcji na TikToku (1)
- Liczba odsłon wideo na TikToku (0,5)
- Liczba interakcji na Instagramie (1)
- Liczba odsłon wideo na Instagramie (0,5)
- Liczba interakcji na X (0,5)
- Liczba odsłon postów na X (0,5)

Niewykluczone, że z czasem dodamy kolejne, jak np. cytowania bądź uwzględnimy newslettery.
Użytkowników na stronie traktujemy jako wyjątkowo wartościową kwestię, stąd waga x2. Z kolei odsłony jedynie x1, jako znak zmieniających się czasów i modeli biznesowych. Interakcje w social mediach, jako te wymagające większego zaangażowania, traktowaliśmy nieco wyżej (x1) niż odsłony wideo w SM (x0,5). YouTube dostał wagę x1,5, jako jeden z najdynamiczniej rosnących kanałów u wydawców. Natomiast X/Twitter x 0,5.
Skąd dane?
Dane, na których bazowaliśmy, pochodzą z trzech miejsc:
– Mediapanelu (liczba RU/PV), który jest dziś jedynym miejscem pozwalającym publicznie porównać statystyki portali
– Socialblade, który pozwala publicznie porównać dane dotyczące kanałów na YouTube
– Sotrendera, który uwierzył w nasz pomysł i jako partner WWW oraz firma zajmująca się profesjonalną analizą social mediów na co dzień, dostarcza nam dane dotyczące blisko 500 profili w social mediach.

Z przyjemnością wspieramy nową inicjatywę Wirtualnych Mediów, dostarczając dane na temat polskich wydawców na Facebooku, Instagramie, X i TikToku. Współczesne media docierają do odbiorców w wielu kanałach, w tym przez swoje profile social mediowe. Warto to mierzyć, analizować i porównywać, bo inaczej trudno jest ocenić rzeczywisty potencjał wydawcy i oferowanych przez niego kampanii reklamowych. Liczę na to, że nowy ranking WWW i zaproponowana przez Wirtualne Media metodologia będzie ważnym krokiem w precyzyjnym mierzeniu działań mediów w wielu kanałach. Obiecujemy dalsze wsparcie tej inicjatywy i z uwagą wsłuchujemy się w feedback rynku.
WWW pokazuje kumulatywny zasięg danego tytułu tzn. jeśli medium X ma na Facebooku 5 profili, to wskaźnik uwzględnia aktywność na każdym z nich. Pominięte są jedynie profile, które w danym miesiącu nie były aktualizowane oraz regionalne dla poszczególnych miast.
Z kolei w przypadku telewizji uwzględnialiśmy tylko flagowe kanały nadawcy.
Aby dany profil był wliczany do wyniku, kluczowe jest, by w jego nazwie była zawarta nazwa danego medium. Liczymy wyniki osiągnięte w danym miesiącu kalendarzowym.

Przeanalizowaliśmy 100 najpopularniejszych mediów w Polsce, by wytypować TOP50 bez podziału na kategorię oraz TOP10 w kategoriach tematycznych. Kluczowe były dla nas samodzielne marki. Co to znaczy? W przypadku wątpliwości, o skategoryzowaniu decydował URL. Jeśli serwis/podserwis jest w subdomenie głównego portalu, to wlicza się do ogólnego wyniku danego portalu. Jeśli funkcjonuje w samodzielnej domenie ze swoją nazwą, to jest liczony indywidualnie. Wyjątkiem są wyniki z kategorii tematycznych np. Sport, gdzie uwzględniamy wszystkie popularne marki dla pełniejszego obrazu.
Jak dokładnie liczony jest "WWW"?
Za pomocą benchmarku, który pozwala porównywać wydawców o różnej skali działania, zachowując równą metodologię dla wszystkich.
Dla każdej kategorii wyznaczamy lidera, który otrzymuje 100 punktów. Jest nim wydawca, który miał najwyższy wynik w liczbach bezwględnych w danej kategorii.

Wyniki pozostałych wydawców przeliczamy proporcjonalnie – np. jeśli ktoś ma połowę wyniku lidera, dostaje 50 punktów. Dzięki temu każda kategoria ma wspólną skalę (0-100). Następnie dodajemy je, uwzględniamy wagi kategorii, dzielimy przez ich liczbę (11) i otrzymujemy finalny wskaźnik WWW.
W skrócie: Benchmark = (wynik wydawcy / wynik lidera) × 100
Jakie kategorie są publikowane w ramach "WWW"?
- TOP50, kategoria ogólna, bez podziału na tematykę mediów
- Szczegółowe wyniki dla poszczególnych wskaźników, tutaj pokazujemy TOP30
- TOP10 w tematyce Informacje
- TOP10 w tematyce Biznes
- TOP10 w tematyce Lifestyle
- TOP10 w tematyce Rozrywka
- TOP10 w tematyce Tech
- TOP10 w tematyce Sport
- TOP10 w mediach lokalnych
Poniżej publikujemy pierwsze wyniki, natomiast tutaj przeczytasz 15 najciekawszych wniosków odnośnie tego, czego się z nich dowiedzieliśmy.

Wyniki "WWW" za wrzesień 2025:
Uwzględniają łączną liczbę odsłon dla wszystkich treści opublikowanych w dniach 1-31 września 2025 roku.
TOP50 - Ogólne
TOP10 - Informacje

TOP10 - Biznes
TOP10 - Lifestyle
TOP10 - Technologia
TOP10 - Rozrywka

TOP10 - Sport
TOP10 - Lokalne
TOP30 - szczegółowe wyniki poszczególnych wskaźników

PS Wyniki WWW były też ciekawe dla nas w Wirtualnych Mediach, bo nasz wskaźnik to 4.72. Wiemy już gdzie mamy jeszcze sporo do zrobienia, więc wypatrujcie kolejnych zmian :-)











