L'Oreal, Volkswagen Group i Aflofarm wydały najwięcej na reklamę prasową w 2012 r.

W ub.r. największe cennikowe wydatki na reklamę w prasie zanotowały L'Oreal Polska, Volkswagen Group Polska i Aflofarm Farmacja Polska. Za to bardzo mocno swój budżet w prasie ograniczyła Polska Telefonia Cyfrowa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Kantar Media wynika, że L'Oreal Polska w 2012 roku cennikowo wydał na reklamę w prasie 88,6 mln zł, czyli 30,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki Volkswagen Group Polska wzrosły do kwoty 68,4 mln zł, a więc o 33,3 proc. w porównaniu z budżetem w 2011 roku spółek, z których fuzji powstała ta firma. Natomiast wydatki Aflofarmu zwiększyły się o 12,1 proc., do kwoty 61,1 mln zł.

Budżety na reklamę prasową zmniejszyły za to Metro Group (właściciel sieci hipermarketów Real, Media Markt i Saturn oraz hurtowni Metro & Makro Cash and Carry) i Procter & Gamble Polska. Pierwsza firma cennikowo wydała 54,4 mln zł, czyli 12,7 proc. mniej niż rok wcześniej, a druga - 53,9 mln zł (spadek o 12,5 proc.).

Jeszcze mocniej te wydatki ograniczyła Polska Telefonia Cyfrowa, która w 2011 roku była największym reklamodawcą prasowym, z budżetem wynoszącym 73,3 mln zł. Sporą jego część przeznaczono zapewne na szeroko zakrojoną kampanię wspierającą rebranding Ery na T-Mobile. Natomiast w ub.r. operator wydał na reklamę prasową tylko 31,6 mln zł, czyli aż o 56,9 proc. mniej.

Ogółem wydatki reklamowe w prasie cennikowo spadły w 2012 roku jedynie o 1,8 proc., podczas gdy według danych Kantar Media za trzy kwartały ub.r. w gazetach zmalały aż o 20,4 proc., a w magazynach - o 17,9 proc. (zobacz szczegóły). - Z naszych szacunków wynika, że faktyczny spadek wartości rynku reklamy prasowej w całym ub.r. wyniósł około 18 proc., przy czym w większym stopniu dotknął gazet (dotyczył niemal wszystkich tytułów o zasięgu ogólnopolskim), a w mniejszym stopniu ucierpiały magazyny - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Kwit, group account director w domu mediowym Equinox Polska. - Różnica między cennikową a faktyczną wysokością wydatków wynika z kilku czynników. Oczywiście jednym z nich są wyższe rabaty udzielane przez wydawców. Ponadto coraz częściej gratisowo oferują oni „wartości dodane”, takie jak advertoriale i inne dodatkowe aktywności w tytułach, w których reklamodawcy wykupują standardowe reklamy. Obraz zaburza również ciągle niedoskonały system monitoringu, który jedynie w sposób szacunkowy kosztorysuje reklamę niestandardową („specjalną”), stale zyskującą na popularności - opisuje Kwit.

W efekcie - jak pokazała analiza portalu Wirtualnemedia.pl oparta na danych Kantar Media, Starlinka i Agory - faktyczne wpływy reklamowe gazet w trzech kwartałach ub.r. były średnio aż o 75-80 proc. niższe od cennikowych (zobacz szczegóły). Można zatem szacować, że rzeczywiste wydatki na reklamę prasie codziennej były w ub.r. średnio cztery-pięć razy mniejsze od cennikowych.

Według Equinox Polska wydawcy prasowi udzielali w ub.r. rabatów reklamowych średnio na poziomie 60-65 proc. - Wysokość rabatów zależy często od wielkości budżetu danego reklamodawcy, zakupu pakietowego czy udziału wydawnictwa w mediaplanie określonej kampanii - mówi Michał Kwit. - Dla wydawców rabaty to jeden z mechanizmów obronnych przed stale rosnącą konkurencją ze strony internetu, również w postaci mobilnej - dodaje.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów