Legia Warszawa z 30 mln zł straty. Zmalały wpływy od sponsorów, z biletów i praw tv, wzrosły z transferów

W minionym sezonie Legia Warszawa zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 16,1 proc. do 92,65 mln zł oraz 29,8 mln zł straty netto (wobec 44,1 mln zł rok wcześniej). Zmalały przychody z biletów i karnetów, praw telewizyjnych i od sponsorów, a wzrosły z najmu. Klub mocno ograniczył wydatki na wynagrodzenia, a jego finanse poprawiły nieco dotacja i sprzedaż Sebastiana Szymańskiego - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według sprawozdania finansowego zamieszczonego właśnie w KRS - przeanalizowanego przez portal Wirtualnemedia.pl -  przychody sprzedażowe Legii Warszawa zmniejszyły się ze 110,43 mln zł od lipca 2017 do czerwca ub.r. (ten okres pokrywa się z sezonem rozgrywkowym 2017/18) do 92,65 mln zł rok później (czyli w sezonie 2018/19).

Legia pozostaje zdecydowanie najbogatszym klubem piłkarskim w naszym kraju, a na jej finansach ciąży brak awansu do fazy grupowej europejskich pucharów, co nie udaje się od jesieni 2016 roku. Wtedy Legia zagrała w grupie Ligi Mistrzów, jako pierwszy polski klub od 20 lat, co przełożyło się na rekordowe 233,2 mln zł wpływów i 65,8 mln zł zysku netto w sezonie 2016/17.

Mniej od sponsorów, z biletów i praw tv - więcej z najmu

W minionym sezonie zmalały przychody Legii z trzech głównych źródeł. Przychody z biletów i karnetów poszły w dół z 21,71 do 19,85 mln zł, z reklam (czyli w praktyce przede wszystkim od sponsorów) - z 27,11 do 21,33 mln zł, a ze sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych - z 28,91 do 21,11 mln zł.

W lutym br. klub przedłużył do końca sezonu 2021/22 kontrakt ze swoim sponsorem głównym Fortuną. Poinformowano, że jego wartość będzie o 20 proc. wyższa niż poprzednio. Natomiast w lipcu ub.r. Legia pierwszy raz sprzedała powierzchnię reklamową na tyle spodenek zawodników, promowana jest tam marka 4Move należąca do FoodCare’u.

W najbliższych dwóch sezonach Legia, tak samo jak inne kluby PKO BP Ekstraklasy, może liczyć na dużo wyższe wpływy od spółki zarządzającej tymi rozgrywkami. Wynika to głównie z nowego kontraktu na transmisje, w ramach którego wszystkie mecze pokazuje Canal+, a po jednym spotkaniu z kolejki i skróty wszystkich - Telewizja Polska. Nadawcy płacą za to rocznie 250 mln zł (według nieoficjalnych doniesień na TVP przypada ok. 40 mln zł), z czego 25 mln zł to koszty produkcji transmisji realizowanych przez spółkę Ekstraklasa Live Park.

W efekcie o ile Ekstraklasa za miniony sezon przekazała klubom 160 mln zł, o tyle zapowiedziała już, że w tym i przyszłym sezonie będzie to po minimum 225 mln zł.

- Oczekuje się, że wzrost wartości wpływów z transmisji może wynieść 60 proc. w stosunku do poprzedniego sezonu, co przełoży się na znaczący wzrost wpływów do spółki oraz innych klubów Ekstraklasy. Natomiast spodziewany wzrost oglądalności meczów ESA (czyli Ekstraklasy - przyp.) przełoży się na wartość ekwiwalentów reklamowych, co powinno również znaleźć odzwierciedlenie we współpracy ze sponsorami tak Ekstraklasy jak i poszczególnych jej klubów - skomentowano w sprawozdaniu Legii.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ekstraklasa-zaczyna-rozmowy-o-sprzedazy-praw-do-transmisji-w-latach-2021-25-dla-canal-to-unikalny-produkt,7170822359144065a ##

Przychody Legii Warszawa z najmu zwiększyły się natomiast z 15,38 do 16,66 mln zł, a wpływy sklasyfikowane jako pozostałe - z 3,6 do 4,25 mln zł.

grafika

26 mln zł z transferów, 25 mln zł od funduszu z Luksemburga

Sytuację przychodową klubu mocno poprawił natomiast wzrost zysku ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych z 5,22 do 25,79 mln zł oraz 24,68 mln zł dotacji uzyskanej w zeszłym sezonie.

Niefinansowe aktywa trwałe w klubach piłkarskich to przede wszystkim karty zawodników. Legia w czerwcu br. sprzedała swojego młodego pomocnika Sebastiana Szymańskiego do Dynama Moskwa za ok. 5,5 mln euro.

W efekcie na koniec czerwca br. klub miał w kasie i na rachunkach bankowych 16,22 mln zł, podczas gdy na koniec czerwca ub.r. było to 2,1 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lech-poznan-ze-spadkiem-wplywow-o-54-proc-i-18-mln-zl-straty-mniej-od-sponsorow-telewizji-i-z-biletow,7170802846209665a ##

Klub poinformował też, że w grudniu ub.r. podpisał umowę o współpracy z funduszem z Luksemburga. - Zgodnie z preambułą tejże umowy, zamiarem stron było zawarcie umowy dotyczącej otrzymania wsparcia finansowego przez Spółkę od Funduszu, pozwalającego na pokrycie przez Spółkę wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Celem współpracy oraz umowy o współpracy jest wzmocnienie przez Spółkę swojego potencjału gospodarczego, natomiast Fundusz szuka możliwości uzyskania udziału w przyszłym strumieniu przychodów Spółki, na warunkach wskazanych w umowie o współpracy - opisano w sprawozdaniu.

Równocześnie Legia otrzymała od tego funduszu 6 mln euro dofinansowania (w sprawozdaniu zaklasyfikowano je jako dotację). Nie musi go zwrócić ani zapłacić funduszowi żadnej określonej kwoty, ma natomiast dzielić się z nim wpływami ze sprzedaży praw do transmisji meczów. - Zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy, Spółka zobowiązała się do wypłacania w przyszłości na rzecz Funduszu kwot określonych harmonogramem i obliczonych na podstawie wskazanego procentowo udziału, każdorazowo w odniesieniu do uzyskanych przychodów netto Spółki z tytułu tzw. praw medialnych - poinformowano w sprawozdaniu klubu.

grafika

Dużo mniej na wynagrodzenia, więcej na usługi obce

Koszty operacyjne Legii Warszawa w minionym sezonie wyniosły 145,98 mln zł, co wobec 160,66 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 9,1 proc.

Zdecydowanie najbardziej ograniczono wydatki na wynagrodzenia - z 80,82 do 61,64 mln zł. W największym stopniu stanowią je zarobki zawodników i sztabu szkoleniowego, przy czym zatrudnienie w klubie zwiększyło się rok do roku o 6 osób do 93.

Spadły też koszty amortyzacji (z 16,64 do 14,75 mln zł), zużycia materiałów i energii (z 7,38 do 7,08 mln zł), wartość sprzedanych towarów i materiałów (z 7,38 do 7,08 mln zł) oraz pozostałe koszty rodzajowe (z 6,97 do 6,26 mln zł). Natomiast nakłady na usługi obce poszły w górę z 33,57 do 43,58 mln zł.

grafika

Mniejsza strata, ponad 10 mln euro pożyczek i 20 mln zł obligacji

Strata sprzedażowa Legii Warszawa z roku na rok wzrosła z 50,23 do 53,32 mln zł. Natomiast dzięki skokowi zysku z transferów i dotacji strata operacyjna zmalała z 41,43 do 24,69 mln zł, a strata netto - z 44,15 do 29,78 mln zł.

Znacząco wzrosły koszty płaconych przez klub odsetek (z 2,04 do 5,3 mln zł), co wynika m.in. z zaciągniętych w ostatnich latach pożyczek i wyemitowanych obligacji.

W sprawozdaniu dokładnie wyliczono te zobowiązania. Wiosną 2016 roku klub pożyczył od Legia Finance 10 mln zł, spłacił tę kwotę z odsetkami we wrześniu br. W marcu ub.r. od osoby niepowiązanej z nim pożyczył 3 mln euro do spłaty do końca 2024 roku (do końca czerwca br. nie spłacono w ogóle kapitału). W sierpniu ub.r. od osoby należącej do organów zarządzających klubu zawarł umowę na limit pożyczkowy w wysokości od 2 do 4,2 mln euro, w listopadzie ub.r. podwyższono ten limit do 6,7 mln euro, w marcu br. - o 0,2 mln euro, a we wrześniu br. - o 1,5 mln euro (jednocześnie Legia otrzymała te środki). Pożyczka ma zostać spłacona do końca lipca przyszłego roku.

Ponadto Legia wyemitowała trzy serie obligacji: w kwietniu ub.r. za 2 mln zł (do wykupu w kwietniu 2020 roku), w maju ub.r. też za 2 mln zł (wykup ma nastąpić w maju 2023 roku), a w marcu br. za 16,6 mln zł (do wykupu w czerwcu 2022 roku).

Natomiast należąca do Legii spółka Akademia Piłkarska Legia w marcu br. wzięła kredyt w kwocie 57,57 mln zł (ma go spłacić w ciągu 16 lat) z Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę ośrodka treningowego pod Grodziskiem Mazowieckim. Legia poręczyła ten kredyt.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pzpn-ile-zarabia-od-sponsorow-z-praw-telewizyjnych-od-uefa-i-fifa-przychody-i-zysk-w-2018roku,7170820956047489a ##

W związku z pożyczkami i obligacjami wartość długoterminowych zobowiązań klubu zwiększyła się w ciągu roku z 16,87 do 61,78 mln zł (z tej drugiej kwoty 47,45 mln zł jest do spłaty od połowy 2020 do połowy 2022 roku).

Kapitał własny Legii zmalał w ciągu roku z 28,8 do 19,66 mln zł, natomiast nie zmieniły się kapitał podstawowy (12,15 mln zł), kapitał zapasowy (18,18 mln zł) i pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe (150,46 mln zł). Natomiast kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny wzrósł z 43,37 do 63,01 mln zł.

grafika

W minionym sezonie Legia Warszawa została wicemistrzem Polski. W sierpniu br. odpadła w ostatniej rundzie eliminacji do Ligi Europy po porażce z Glasgow Rangers.

Od wiosny 2017 roku prezesem i jedynym właścicielem klubu jest Dariusz Mioduski. Wcześniej przez kilka lat mniejszościowym udziałowcem i prezesem był Bogusław Leśnodorski.

Biznesmeni na początku 2014 roku kupili Legię od Grupy ITI, która była właścicielem klubu przez 10 lat. ITI wcześniej zbyło też Grupę Onet i Multikino, a w połowie 2015 roku - Grupę TVN.

W poniższej tabeli rok bieżący to okres od lipca ub.r. do końca czerwca br, a rok poprzedni - od lipca 2017 do czerwca ub.r.

grafika
tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online