Public relations stygmatyzowany w mediach "nie bez winy PR-owców i polityków"

Wzmianki o public relations w polskiej przestrzeni medialnej są w znacznym stopniu negatywne. Wizerunek całej dziedziny ulega pogorszeniu, do czego przyczynia się błędne lub niedokładne przedstawianie jej w mediach - wynika z najnowszych badań dr Łukasza Przybysza z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:
Public relations stygmatyzowany w mediach "nie bez winy PR-owców i polityków"
Dr Łukasz Przybysz podczas prezentacji wyników badań "PR. Bez komentarza"

Z badania wynika, że tygodniki opinii o public relations piszą dość często (na przestrzeni lat 2011-2016 w co czwartym numerze), ale przeważnie negatywnie. W przeanalizowanych 1524 wydaniach czasopism opiniotwórczych pojawiło się 788 wzmianek o PR, z czego negatywne stanowiły 63 proc., neutralne 31 proc., a pozytywne - jedynie 6 proc.

Oś przeprowadzonego badania stanowiło zagadnienie sposobów przedstawiania terminu PR w tygodnikach opinii ("Newsweek Polska", "Wprost", "Polityka", "Sieci", "Do Rzeczy", "Uważam Rze").

Okazuje się, że szczyt popularności terminu PR w wymienionych tytułach przypada na rok 2014, a najsłabszy pod tym względem był 2012. Najwięcej negatywnych i najmniej pozytywnych treści an temat polskiego PR można znaleźć w tygodniku "Sieci" (tylko jedna wzmianka pozytywna przy 83 negatywnych). "Wprost" natomiast jest wedle badań tytułem starającym się możliwie równoważnie traktować tematykę public relations - znaleziono w nim dużą liczbę wzmianek pozytywnych, neutralnych i stosunkowo najmniej negatywnych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-pr-i-eventow-wyznacza-standardy-przetargow-podpisujac-kolejne-rozdzialy-bialej-ksiegi ##

Ze wszystkich analizowanych wzmianek na badany temat wydzielono sześć charakterystycznych słów kluczowych: "public relations", "PR", "PR-owski", "PR-owiec","czarny PR", "PR-owy" (jak zaznaczył autor, termin ten nie istnieje w słowniku języka polskiego). Najwyższą frekwencję odnotowano przy terminie "PR" (41 proc.), a blisko połowę mniejszą odnotowuje się przy terminach "czarny PR" (termin stygmatyzujący) i "public relations" (po 18 proc.). O "czarnym PR", terminie z punktu widzenia branży niemal pejoratywnym, najczęściej pisali autorzy w "Sieci" (32 proc. wszystkich określeń), najrzadziej zaś w "Uważam Rze" (11 proc.).

Autor badania wydzielił również kilka nadawanych obszarowi PR kontekstów. Analiza pokazuje, że blisko co trzecia (31 proc.) wzmianka opisuje tę dziedzinę w znaczeniu wizerunku (głównie publikacje "Newsweeka") , prawie co piąta (19 proc.) - "czarnego PR /dyskredytacji" (dominują tu teksty z "Sieci"). Co czwarta wzmianka odwołuje się do podstawowego kontekstu znaczeniowego PR-u, czyli public relations (tak najczęściej opisują to "Do Rzeczy" i "Polityka"). 15 proc. wzmianek PR wiąże z manipulacją lub propagandą, szczątkowe odsetki zaś z marketingiem lub dziennikarstwem.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jakie-sa-pensje-w-branzy-pr-22-tys-zlotych-miesiecznie-dla-prezesa-12-tys-dla-eksperta-i-2-5-tys-dla-asystenta ##

Ile winy mediów?

W czasie dyskusji na temat raportu i opisanym w nim zagadnień, poseł Joanna Kluzik-Rostkowska stwierdziła, że winą za stygmatyzację public relations nie można w pełni obarczyć mediów. - Państwo z pewnością na wydziale dziennikarstwa zastanawialiście się nad tym, co było początkiem. Może nie jest tak, że firmy zawsze były super, a dziennikarze postanowili o nich źle pisać, tylko może to już był skutek czegoś - czego, nie wiem - stwierdziła Kluzik-Rostkowska.

- Muszę posypać głowę popiołem. Używam sformułowania PR w opisanych tu złych ramach znaczeniowych - zadeklarował natomiast Konrad Piasecki, wieloletni dziennikarz radiowy, dziś związany z TVN. - Mówiąc o PRze, mówię o określaniu propagandy politycznej, czasem na określenie czegoś pośredniego między budowaniem relacji a działaniem politycznym. Media mają w tej sprawie grzechy na sumieniu, ale nie biorą się one z niczego. PR został zamiennikiem słowa propaganda, jednoznacznie źle kojarzonego z propagandą PRL-owską. Nie bez winy i udziału samych ludzi od PR-u i polityków - dodał Piasecki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najwieksze-agencje-pr-wg-wynagodzen-fee-income-partner-of-promotion-i-msl-group-na-czele-mocno-w-gore-walk-pr-clue-pr-i-garden-of-words-top-19 ##

Fluktuacje między dziennikarstwem i public relations

W dyskusji wziął także udział wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski, odpowiedzialny w resorcie za rynek mediów. Zapytany o przyczyny upowszechnienia negatywnych skojarzeń z pojęciem public relations, polityk wskazał przede wszystkim na jakość standardów i etyki zawodowej. - To kwestia przepływu pracowników branży dziennikarskiej. Istnieje nadprodukcja osób, które się za dziennikarzy uważają, pracują jako media workerzy, potem przechodzą na drugą stronę, i tak to fluktuuje. To może budować negatywny obraz i dziennikarstwa, i public relations. I w jednym, w i drugim przypadku często nie przestrzega się kodeksów etyki. - ocenił Paweł Lewandowski.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-chce-walczyc-z-nieuczciwymi-praktykami-w-przetargach-przygotowuje-kodeks-dobrych-praktyk,7171843751253633a ##

Piasecki: PR płaci dziś za błędy z przeszłości

Według Konrada Piaseckiego, polska branża public relations "popełniła gigantyczne błędy w procesie komunikacji z mediami, za co płaci dziś swoim nie najlepszym wizerunkiem". - Firmy, które nazywają się PR-owskimi, zajmują się bardzo dziwnymi rzeczami, które są bardzo daleko od tego, czym PR być powinien. Jak słyszymy, że redaktor naczelny jednego z dzienników przechodzi do firmy PR-owskiej, którą to prowadzi eks-polityk, to ja mam taką obawę, ze oni się wcale PR-em zajmować nie będą - powiedział Konrad Piasecki.  

W czasie debaty na Uniwersytecie Warszawskim, dziennikarz opowiedział, że od wielu lat nie współpracuje ze specjalistami public relations. Na początku swojej drogi zawodowej otrzymywał jednak ze strony PR-owców propozycje, które odbiegały znacznie od ram klasycznej współpracy z dziennikarzami. - Byłem poddawany sugestiom, ofertom ze strony firm, które opisywały się jako PR-owskie. Był to PR uzupełniony parakorupcyjnymi praktykami - dział PR coś mi oferował, oczekując w zamian bardzo jednoznacznych zachowań - opisał Piasecki. - PR, choć to pewnie za mocno powiedziane, stał się symbolem "cichej korupcji" z dziennikarzami - podsumował.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/slawomir-jastrzebowski-prezesem-agencji-r4s ##

Lewandowski: agencjom PR brakuje strategicznego podejścia

- Największą bolączką branży PR-owskiej jest to, że zatrzymała się w rozwoju - oceniał minister Paweł Lewandowski. - Brakuje na rynku firm, które faktycznie są w stanie zaproponować jakiś program działania strategiczny. Przed kampanią wyborczą parlamentarną premiera Glińskiego, który miał wówczas łatkę premiera technicznego z tabletu, nie pomogła nam żadna PR-owska firma. Przychodziły do nas agencje z różnymi pomysłami, które były dla nas absolutnie nieakceptowalne - wspominał Paweł Lewandowski. - Branży PR-owskiej brakuje kompleksowych usług. Kiedy w ministerstwie pracowaliśmy nad kampanią promocji targów Expo, nie zatrudniliśmy agencji PR-owskiej, a zamawialiśmy usługi od firm z "wielkiej czwórki". Specjalizacja w PR to trochę za wąsko - powiedział wiceminister kultury.

Co branża public relations może zrobić teraz, by uporać się ze negatywnym wizerunkiem PR-u? Czy rolę pomocniczą mogłoby odegrać państwo? - Jestem absolutnie przeciwny jakiejkolwiek regulacji państwa w tej kwestii. Jeśli chodzi zaś o "zły PR PR-u", należy się z tą złą opinią pogodzić - ocenił Paweł Lewandowski.

Badanie dra Łukasza Przybysza "PR. Bez komentarza" obejmuje okres 1.01.2011-31.12.2016. Zostało przeprowadzone na bazie udostępnionej przez Instytut Monitorowania Mediów. Tygodniki opinii dobrano ze względu na nakłady oraz stopień opiniotwórczości wg rankingu IMM i zróżnicowanie ideologiczne (od centrowych po zadeklarowane politycznie).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"