Dyrektywa UE zabierze pieniądze ZAiKS-owi i polskim muzykom obecnym na YouTubie

Zarobki wykonawców na YouTubie są zależne od oglądalności reklam, mniej pieniędzy dla ZAiKS-u i nowy podział zysków między producentem a Google - to konsekwencje wprowadzenia w Polsce unijnej dyrektywy w zakresie praw autorskich.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Dyrektywa UE zabierze pieniądze ZAiKS-owi i polskim muzykom obecnym na YouTubie

Na swojej stronie internetowej Stowarzyszenie Autorów ZAiKS umieściło komunikat związany z wprowadzeniem w Polsce unijnej Dyrektywy w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych online.

Okazuje się, że nowe przepisy w dużym stopniu mogą zmienić dotychczasowy układ sił związany z pieniędzmi za umieszczane w serwisie YouTube utwory muzyczne zawarte w plikach wideo. Konsekwencją wspomnianej dyrektywy jest bowiem porozumienie zawarte pomiędzy ZAiKS-em a Google, właścicielem YouTube’a.

Pierwsza ważna zmiana polega na tym, że ZAiKS nie będzie już otrzymywał pieniędzy od YouTube za odtwarzane w polskiej wersji tego serwisu piosenki i klipy zagranicznych wykonawców, jak to się odbywało wcześniej. Teraz wspomniane opłaty będą odbierały organizacje zbiorowego zarządzania z konkretnych krajów, z których pochodzą poszczególni artyści. Z jednej strony oznacza to mniejsze sumy wpływające do kasy ZAiKS-u, z drugiej jednak rodzi nadzieję na to, że ta polska organizacja skupi się w większym niż kiedyś stopniu na ochronie praw rodzimych wykonawców.

Porozumienie zawarte pomiędzy ZAiKS-em a Google oraz unijna dyrektywa to dla samych artystów konieczność staranniejszego niż kiedyś doglądania własnych interesów, a także uzależnienie ich od twardych praw rynku.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/balkanica-i-sa-wardega-w-polsce-psy-i-harlem-shake-na-swiecie-top-klipow-na-youtube-w-2013-roku-wideo ##

Do tej pory ZAiKS otrzymywał od YouTube’a listę wykorzystanych w serwisie utworów i zależną od tego sumę pieniędzy. Teraz będzie inaczej, bowiem pojawi się dodatkowy mechanizm weryfikacji. Każdy wykonawca będzie musiał zgłosić w Stowarzyszeniu Autorów opublikowanie swojego utworu w bazie YouTube’a. Jeżeli zaniedba ten szczegół, to po prostu nie dostanie od serwisu honorariów nawet wówczas, gdy jego utwór okaże się bardzo popularny w sieci.

Dodatkowo istotny jest fakt, że piosenka lub klip muszą zostać opublikowane na YouTubie za pośrednictwem Google YT Uploader. To oznacza, że monetyzacji nie będą podlegały utwory umieszczone w serwisie na przykład przez prywatne osoby lub firmy inne niż Google.

Najbardziej niekorzystna dla twórców jest część umowy mówiąca o tym, że wynagrodzenie będzie im przysługiwało tylko wówczas, gdy odbiorca obejrzy w całości reklamę towarzyszącą materiałowi umieszczonemu na YouTubie. Jeżeli reklama zostanie wyłączona w trakcie emisji, to wykonawca nie dostanie ani grosza. Taki warunek może znacznie ograniczyć dochody artystów pochodzące z serwisu, bowiem sam Google daje internautom możliwość wyłączenia reklamy już po kilku sekundach jej odtwarzania, z czego znakomita większość internautów skwapliwie korzysta.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zaiks-przegral-z-fryzjerem-ws-nieplacenia-tantiem-za-muzyke-emitowana-z-radia ##

Ostatnia istotna kwestia dotyczy podziału zysków z publikowanych utworów. Zgodnie z zawartą umową 55 procent uzyskanej kwoty trafi w ręce producenta nagrania, zaś pozostałe 45 procent otrzyma Google. I to właśnie on z tej puli będzie wypłacał wykonawcom tantiemy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]