Rynek reklamy zewnętrznej wart prawie 162 mln zł

W drugim kwartale tego roku wartość rynku reklamy zewnętrznej wzrosła o 7 proc. do 161,86 mln zł - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i dom mediowy Starcom (Publicis Group).

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku (klasyczne OOH, transport miejski, reklama DOOH) zamknęła się w drugim kwartale br. kwotą w wysokości 161,86 mln zł i była wyższa o 7 proc. w skali roku. Natomiast w całym pierwszym półroczu zamknęła się w kwocie 277,66 mln zł i była wyższa niż w tym samym okresie 2022 roku o 6,4 proc.

grafika

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-reklama-zyskala-6-proc-internet-i-radio-z-wiekszymi-wzrostami-od-telewizji ##

Wzrost sprzedaży OOH w drugim kwartale 2023 bazuje na utrzymaniu dobrej koniunktury w segmencie nośników klasycznych oraz rosnącego lokowania akcji promocyjnych i reklamowych na nośnikach cyfrowych podaje IGRZ. Wpływ na wynik miały również wprowadzone od początku roku zmiany cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH w związku z inflacją i większymi kosztami ich eksploatacji.

Wydatki na promocję i reklamę od stycznia do czerwca br. w poszczególnych sektorach potwierdzają dużą aktywność głównych klientów reklamy OOH („handel”, „telekomunikacja”, „media”, „czas wolny”, „napoje i alkohole”).

Utrzymuje się zainteresowanie korzystaniem z nośników OOH dla akcji społecznych i edukacyjnych (np. akcje PGE, Orlenu oraz jednostek rządowych i samorządowych), jak również propagandowych w ramach „prekampanii” przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi (np. Grupy EKR - Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, lokalnych fundacji i stowarzyszeń). Zmniejszyły się wydatki reklamowe w sektorze „żywność”, co jest odzwierciedleniem spadku siły nabywczej konsumentów - wynika z raportu.

grafika

Klasyczny outdoor warty ponad 111 mln zł

W drugim kwartale 2023 roku wielkość sprzedaży klasycznego OOH wyniosła 111,59 mln zł i pozostała na podobnym poziomie w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku (-0,2 proc. rdr.).

W klasycznym OOH główne przychody generują tradycyjnie dwa rodzaje nośników: Citylight (w grupie nośników podświetlanych) oraz Billboard 18 m² (w grupie nośników tradycyjnych). W drugim kwartale 2023r. sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na tych nośnikach stanowiła blisko 70 proc., a w Q1-Q2 2023 blisko 68 proc. przychodów.

Portfolio nośników reklamy w klasycznym OOH zmienia się, przede wszystkim ze względu na zapisy coraz powszechniejszych uchwał krajobrazowych w miastach niektórych aglomeracji. Większego znaczenia nabierają w kampaniach reklamowych nośniki małego formatu (Citylight i podświetlane słupy reklamowe) oraz reklama na DOOH. Oferta na wolnostojących nośnikach reklamy (przede wszystkim billboardach) jest ograniczana, choć dzięki zmianom jakościowym, nadal pozostają bardzo istotne dla kampanii reklamowych.

 ##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jet-line-odczul-inflacje-zysk-zmalal-o-40-proc ##

Reklama w transporcie i DOOH

W raportowanym okresie roku wielkość sprzedaży w City Transporcie wyniosła 10,61 mln zł i była niższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 13,5 proc.

Na słabszy wynik sprzedaży w City Transporcie wpływa brak od początku tego roku ekspozycji oraz emisji reklam w wagonach Metra Warszawskiego. Rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego umożliwią korzystanie z tych powierzchni dopiero w drugiej połowie tego roku. Wzrosty odnotowujemy w poziomie wynajmu powierzchni na autobusach oraz wewnątrz autobusów i tramwajów komunikacji miejskiej - podaje Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. Dlatego do końca roku wynik w City Transporcie winien przekroczyć rezultat osiągnięty rok temu - dodano.

Wraz z większym wykorzystaniem danych powiązanych z odbiorem kampanii reklamowych na powierzchniach ekspozycyjnych klasycznych nośników, pozostaną one ważne z punktu widzenia dotarcia do konsumentów. Świadczą o tym również nowoczesne pomiary widowni. W najbliższej przyszłości nie ma także warunków dla intensywniejszego i powszechnego rozwoju nośników DOOH, przede wszystkim ze względu na bardzo wysokie koszty inwestycji - czytamy w opracowaniu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/stroeer-reklamy-w-wagonach-metra-warszawa ##

 W drugim kwartale roku udział reklamy cyfrowej (DOOH) wyniósł 39,66 mln zł i był wyższy aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 46,1 proc.

Udział reklamy cyfrowej (DOOH) w rynku OOH wyniósł od kwietnia do czerwca br. ponad 24,5 proc. Podobny poziom odnotowano także w  poprzednim kwartale – 24 proc. Tym samym udział reklamy DOOH w pierwszym półroczu 2023 roku wynosi także ponad 24 proc.

Rośnie liczba nośników cyfrowych dostępnych na rynku OOH, zwłaszcza sytuowanych wewnątrz obiektów - w galeriach handlowych, w budynkach biurowych i obiektach użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych i lotniskach, w przejściach podziemnych. Prowadzone są również inwestycje w zakresie instalacji cyfrowych nośników reklamy w wiatach przystankowych komunikacji miejskiej oraz w witrynach lokali użytkowych - informuje IGRZ.

Dynamiczny wzrost sprzedaży na nośnikach DOOH związany jest również z wprowadzeniem w ubiegłym roku modelu CPM DOOH dla rozliczenia kampanii. Przyjęcie międzynarodowego standardu w postaci CPM DOOH przybliża nas do automatyzacji, adaptacji na zmiany i integracji z cyfrowymi platformami zakupowymi - analizuje IGRZ.

Wybory pomogą branży OOH

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej podtrzymuje prognozę utrzymania w całym roku 2023 stabilizacji udziałów reklamy OOH na rynku mediów oraz wzrost dynamiki na poziomie jednocyfrowym. W związku z rozpoczętą kampanią wyborczą do parlamentu branża liczy, że jej intensywność przez najbliższe dziewięć tygodni wpłynie pozytywnie na wynik sprzedaży w tym roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady