Rośnie grono Polaków, którzy słyszeli o bojkotach sieci handlowych pozostałych w Rosji. Ilu wzięło w nich osobisty udział?

Z nowego sondażu przeprowadzonego na zlecenie Wirtualnemedia.pl przez agencję SW Research wynika, że aż 64 proc. Polaków słyszało o dowolnej akcji bojkotu konsumenckiego sieci sklepów, które dalej robią biznes w Rosji. W tej grupie co czwarta osoba bezpośrednio zaangażowała się w bojkot, biorąc na przykład udział w manifestacji pod sklepem.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Rosja od 50 dni atakuje całe terytorium Ukrainy. W konsekwencji tej napaści wiele firm wycofało się już z Federacji Rosyjskiej. Ale nie wszystkie - najgłośniej jednak mówi się o zostających w Rosji francuskich sieciach handlowych.

Pierwszy taki bojkot. Polacy odwracają się od tych, którzy zostają w Rosji

Wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie Wirtualnemedia.pl przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii pokazują jasno - bojkot marek i firm pozostałych w Rosji mimo inwazji w Ukrainie nie jest tylko chwilowym zrywem, ale zaczyna rysować się jako trwały nawyk konsumencki.

Aż 44 proc. badanych deklaruje, że zdarzyło im się zrezygnować z wyboru jakiegoś produktu z uwagi na fakt, że jego właściciel prowadzi biznes w Rosji. Co druga zapytana osoba zrezygnowała z zakupów w sieci handlowej, bo ta dalej jest w Rosji.

Jeszcze więcej osób odpowiada "tak" na pytanie, czy przy wyborze sieci handlowej w przyszłości będzie zwracać uwagę, czy działa ona w Rosji. To aż 68,9 proc. badanych. Przeciwnego zdania jest 15 proc. ankietowanych.

Wielu Polaków słyszało o bojkotach konsumenckich. A ilu wzięło w nich aktywny udział?

Zapytaliśmy także Polaków o znajomość akcji bojkotów konsumenckich i zaangażowanie w tego typu aktywność. Okazuje się, że aż do 64 proc. ankietowanych dotarła informacja  bojkotu sieci handlowych, które pozostały w Rosji. Co czwarty badany nie słyszał o takich akcjach.

- Częściej z bojkotami organizowanymi pod lub w sklepach stacjonarnych sieci handlowych mieli do czynienia mężczyźni (65 proc.) oraz osoby młodsze, do 24 r.ż. (67 proc.). W podziale na wielkość miejscowości zamieszkania - najczęściej o tych działaniach słyszeli badani z miast o wielkości 200-499 tys. mieszkańców (73 proc.) - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Małgorzata Bodzon, senior project manager, SW Research.

Osobisty udział w jakiejś akcji bojkotu sieci sklepów, które nie wycofały się w Rosji, deklaruje prawie co czwarty badany, który słyszał o organizowanych bojkotach.  Dla całej populacji ten odsetek to 14 proc.

- Częściej udział w akcjach protestacyjnych pod sklepami tych sieci deklarują mężczyźni (30 proc. tych, którzy o nich słyszeli; 10 proc. dla ogółu badanych), osoby w wieku 35-49 lat (29 proc.; 5 proc.) oraz badani z miast do 20 tys. mieszkańców (28 proc.; 2 proc.) - analizuje Małgorzata Bodzon.

Duża jest wiara Polaków w skuteczność bojkotu konsumenckiego. Na pytanie, czy bojkot jest działaniem, które może skutecznie skłonić firmę do zaprzestania działalności w Rosji, twierdząco odpowiedziało 64,2 proc. badanych.

Z badania można też wywnioskować, że skłonność do omijania firm i marek, które mimo rosyjskiej agresji zbrojnej nie wycofały się z tamtejszego rynku, będzie wysoka. Sondaż SW Reseach pokazuje, że obecnie tylko 8 proc. konsumentów wcale nie uwzględnia przy wyborach zakupowych tego, czy producent prowadzi działalność na rynku rosyjskim. Co trzeci konsument deklaruje w badaniu, że od inwazji Rosji w Ukrainie, zawsze przy zakupie uwzględnia,  czy marka jest obecna w Rosji czy nie. Kolejne 31 proc. postępuje tak czasami.

 Sondaż został przeprowadzony przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Wirtualnemedia.pl, w dniach 11-12 kwietnia na reprezentatywnej próbie N=838 dorosłych Polaków, metodą wywiadów internetowych CAWI. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Nowe kanały za darmo. Pokazują "Psi patrol" i inne treści stacji Nickelodeon

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Sylwester w Zakopanem z inną stacją niż TVP

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Giganci streamingu zamawiają mniej produkcji w Europie. Silna pozycja Polski

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Ilu widzów miał drugi sezon "Unboxing" w TVN?

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"

Gemini popularniejsze od ChatGPT. Raport "Financial Times"