"Mama w pracy" - kampania na rzecz poprawy sytuacji matek na rynku pracy

Co trzecia pracująca Polka (32 proc.) obawia się, że gdyby zaszła w ciążę, mogłaby mieć problemy w pracy, a co szósty pracodawca (17 proc.) twierdzi, że z powodu ciąży kobieta staje się gorszym pracownikiem.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Wynika z raportu "Macierzyństwo a praca zawodowa kobiet", przeprowadzonego w ramach projektu "Mama w pracy".

Celem kampanii "Mama w pracy", organizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja, jest informowanie o sytuacji matek na rynku pracy, poprawa tej sytuacji oraz dyskusja na temat łączenia obowiązków macierzyńskich i zawodowych kobiet. Plakaty promujące akcję pojawiły się kilka dni temu na ulicach polskich miast.

Ze zleconych przez organizatorów kampanii badań wynika, że co piąta pracująca kobieta odkłada urodzenie dziecka w obawie przed utratą pracy. 15 proc. kobiet podczas rozmowy kwalifikacyjnej zapytano o plany macierzyńskie, a 22 proc. spotkało się z negatywną reakcją pracodawcy po poinformowaniu o ciąży.

"Chcemy spowodować pozytywne zmiany na rynku pracy, w tym celu prowadzimy konkurs dla pracodawców +Firma nieprzeciętnie przyjazna mamom+" - powiedział Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja. Pierwsza edycja konkursu ruszy w lipcu.

W realizację kampanii włączyły się m.in. Caritas Polska oraz "Rzeczpospolita".

"Jesteśmy zbyt skupieni na tym, żeby być ludźmi sukcesu, czasem w tej pogoni za sukcesem zapominamy o tym, co najważniejsze, o czym przypominał nam Jan Paweł II, że zdrowa rodzina to zdrowe społeczeństwo. Dlatego tak ważne jest, by czasem o tych oczywistych prawdach przypominać poprzez takie kampanie" - powiedział o. Zdzisław Świniarski z Caritasu.

Akcja planowana jest na co najmniej 5 lat. Podsumowanie pierwszej edycji ma się odbyć w grudniu tego roku. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Fundacja Świętego Mikołaja pomaga m.in. rodzinnym domom dziecka, samotnym matkom, zajmuje się sytuacją matek w pracy, wyrównywaniem szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi. Prowadzi badania, organizuje kampanie społeczne i kulturalne, np. "Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." - kampania na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (1998-2003), "Bóg się rodzi. Pomóż samotnym matkom" - kampania na rzecz Caritas Polska (2003), "Dzień Papieski" - kampania na rzecz Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" (od 2005).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje