PKN Orlen chce sprzedać Możejki, decyzja do końca lutego

PKN Orlen nie wyklucza sprzedaży litewskiej rafinerii w Możejkach, zaś ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść do końca lutego, poinformował prezes Orlenu Jacek Krawiec w czwartek.

masz / isb / pr
masz / isb / pr
Udostępnij artykuł:

"Nie wykluczam sprzedaży Możejek, ale nie za każdą cenę" - powiedział Krawiec na spotkaniu z dziennikarzami. Dodał, że do końca lutego zapadnie decyzja w tej sprawie - po otrzymaniu rekomendacji od doradcy, banku Nomura.

Prezes przypomniał, że łączne inwestycje w Możejki to ok. 3,5 mld USD. Podkreślił, że firma ta musiałaby zarabiać ok. 1 mld zł rocznie, żeby poniesione nakłady inwestycyjne były ekonomiczne, przy średnim koszcie kapitału w grupie wynoszącym ok. 10%.

"To nie będzie jednak nigdy możliwe, chyba, że marża na baryłce wynosiłaby 15 USD" - powiedział Krawiec.

Latem br. PKN Orlen wybrał Bank Nomura na doradcę, który miał do IV kw. br. przygotować możliwe scenariusze strategiczne dotyczące przyszłości inwestycji koncernu w Możejkach. Koncern podtrzymał wówczas, że na razie żaden z wariantów (tj. sprzedaż lub zatrzymanie Orlen Lietuva) nie jest preferowany.

Przedstawiciele Orlenu przyznawali już kilkakrotnie, że w związku z brakiem porozumienia z litewskimi władzami nie wykluczają żadnej opcji, także sprzedaży Możejek. Koncern próbuje porozumieć się z władzami Litwy w sprawie budowy 19-kilometrowego odcinka połączenia kolejowego między rafinerią a granicą z Łotwą oraz w sprawie obniżenia stawek za transport kolejowy. Litwa zaproponowała budowę tego odcinka torów dopiero w 2012 r., przy wykorzystaniu dostępnych wówczas środków unijnych.

masz / isb / pr
Autor artykułu:
masz / isb / pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Zmiany u wydawcy "Rzeczpospolitej". Rezygnuje były szef ITI

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Kultowa "Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer w TVP1

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

Marka Streboxar w gronie klientów BeDigital

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały