Stacje telewizyjne Polsatu zarobiły mniej. W dół wpływy od kablówek

Segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat w czwartym kwartale ub.r. zanotował spadek przychodów i zyskowności, mimo że jego przychody reklamowe zwiększyły się o prawie 2 proc. Mniej zarobił natomiast od operatorów telewizyjnych i ze sprzedaży swoich treści.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Stacje telewizyjne Polsatu zarobiły mniej. W dół wpływy od kablówek

W czwartym kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 423 mln zł przychodów z reklam i sponsoringu telewizyjnego, o 1,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Według danych Publicis Groupe cały rynek urósł mocniej – o 2,8 proc. r/r do 1,509 mld zł.

W efekcie udział nadawcy zmalał z 28,3 do 28 proc.

Ów udział zmniejszył się, mimo że udział kanałów grupy Cyfrowy Polsat w rynku oglądalności w tzw. grupie komercyjnej (czyli widzów w wieku 16–59 lat) – z 22 proc. w czwartym kwartale 2023 roku do 22,7 proc. rok później (z czego 7,5 proc. przypadło na główny Polsat, a 15,2 proc. na stacje tematyczne).

grafika

We wcześniejszych trzech kwartałach dynamika w reklamie i sponsoringu telewizyjnym była znacznie wyższa: cały rynek urósł o 7,3 proc., a przychody grupy Cyfrowy Polsat – o 5,2 proc.

W efekcie w całym 2024 roku firma wypracowała 1,39 mld zł z reklam i sponsoringu tv, o 4,2 proc. więcej niż przed rokiem, zaś cały rynek zwiększył się o 5,9 proc. do 4,96 mld zł.

Stacje grupy Cyfrowy Polsat tak jak rok wcześniej miał 22 proc. udziału w oglądalności w grupie komercyjnej. Wynik grupy TVN Warner Bros. Discovery zmalał z 23,5 do 23 proc., a Telewizji Polskiej – z 19,9 do 17,3 proc., za to pozostałe stacje kablowo-satelitarne osiągnęły wzrost z 26,3 do 27,9 proc., a inne kanały z naziemnej telewizji – z 8,3 do 9,8 proc. (m.in. dzięki wzrostowi widowni Republiki i wPolsce24).

grafika

Zysk zmalał przez droższą produkcję

Cały segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat w czwartym kwartale ub.r. wypracował 698 mln zł przychodów sprzedażowych, o 1 proc. mniej niż przed rokiem. – Wyższe przychody reklamowe zniwelowane przez spadek przychodów od operatorów kablowo-satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji i sublicencji – wskazano w prezentacji dla inwestorów.

Natomiast wydatki operacyjne segmentu (bez amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) poszły w górę r/r o 7 proc. do 587 mln zł. Wzrosły przede wszystkim koszty produkcji własnej, m.in. wskutek wyższych odpisów aktualizujących aktywa programowe. Nakłady inwestycyjne podskoczyły zaś o 73 proc. do 20 mln zł.

W konsekwencji kwartalny zysk EBITDA segmentu zmalał o 31 proc. do 97 mln zł, a marża EBITDA – o 6,1 pkt proc. do 13,8 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Drugi sezon "8 wspaniałych" w Canal+. Premiera już dziś

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta